|
|
|
|---|---|
|
Äger en en 320i Touring -97, tysklandsimport. Nu har jag blivit väldigt osäker till om jag har larm och även startspärr. Vid fjärr-låsning eller -öppning, varken blinkar eller tjuter det för att indikera att det är larmar/larmar av. Att låsa/låsa upp med fjärren fungerar för övrigt perfekt numer men i vintras ville den ibland inte låsa eller låsa upp vissa dörrar (varierade vilken dörr.) Den saknar indikeringsdioden för larmet (ovanför växelspaken vid knapparna för stolsvärme och antispinn). Öppnar man låst bil med nyckel manuellt märker man inget av larmet. Klarar även att starta bilen med reservnyckeln. Hur kan jag testa fram om bilen är utrustad med larm och startspärr? Vad jag förstått skall en -97:a vara utrustad med iaf startspärr. Kan larmet vara avaktiverat? Finns det e36 med larm som saknar indikeringslampan eller kan den sitta ngn annanstans? | |
|
Välkommen till forumet! Alla BMW från 1/95 har immobilizer i nyckeln. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
EWS2 känner av nyckelns transponder genom en antenn längst ut i tändningslåset, EWS2 systemet fungerar trådlöst genom ett read/write EEPROM chip i nyckeln och EWS11 modulen. borttappade nycklar kan programmeras bort hos bmw. Om någon del i systemet manipuleras går bilen inte att starta jämfört med EWS1, på så vis kan du vara säker att bilen är utrustad med immobilizer. En uppdatering av EWS II kom 1997. larmet borde du kunna komtrollera genom att öppna motorhuven med handtaget inne i bilen, sen gå ut och låsa och sedan öppna upp den helt. eller öppna en dörr, tryck in pinnen som gör att innerbelysningen tänds då du öppnar dörren, lås bilen, vänta en stund, släpp upp pinnen. |
|
|
Erik W, tackar! Iskall, Provade det föreslagna och inget utlöste ett ev larm. Misstänker att jag därmed kan förutsätta att den inte är utrustad med larm. Om det finns monterat från fabrik, skall det då finnas med i utrustningslistan? |
|
|
Hej! Om Du har fabrikslarm sitter det en röd diod mitt framför växelspaken. Annars inget larm. Carl |
|
| Det var det jag misstänkte. Skönt på ett sätt, då är det ju iaf inte trasigt.... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.