AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.638

Bättre väghållning i e30 325

el
306
elpe300
318i -87
325i -90
530iA -04
Har kikat runt på några olika fabrikat av väghållningskit från bl.a H&R och KW. Lite dyrare varianter med coilover med ställbar höjd och returdämpning.

Har någon av er erfarenhet av dessa eller liknande, eller har ni några tips att komma med!?

Kan även passa på och fråga om bussningarna i bilen. Standardbussningarna är för mjuka och sladdriga, så jag har funderat på Powerflex, men det råder lite delade meningar om dom tydligen. Ska man sätta dit bussningar av plast som jag sett en Tor Joki sälja? Att det blir mer väsen inuti bilen och att det blir stötigare, det bryr jag mig inte om.
Hur göra? Alla tips är välkomna.
Det ska gå fort bara. :)

Ska även peta dit nya kränghämmare och justerbara topplagringar inom snar framtid.

elpe300
325'an: Länk
el
306
elpe300
318i -87
325i -90
530iA -04
Hahaha! Såg nu att jag skrivit att "Det ska gå fort bara". Givetvis syftar jag på bilen och inte era eventuella svar. Dock är snabba svar välkomna! :)

elpe300
Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
Jag köpte nu i vår av PPF, deras FK 60/40 kitt, köper man sedan deras grymma k-hämare tror jag att man får rätt juste väghållning.

Har tyvär inte testat mitt ännu, men dom flesta som har säger att det är grym skillnad.

Jag har inte kört Powerflex men jag har Joki bussningarna i min bil.

Motor, växelåda, Siletblock & diff.

Visst, bilen blev ju inte direkt tystare. Det sjunger lite från lådan och diffen igenom karossen. Men inget jag stör mig på. Då finns det värre ljud att irretera sig på.
el
306
elpe300
318i -87
325i -90
530iA -04
JTP: Jokis bussningar gör så att bilen går dit man vill då!? :)
Inga andra nackdelar än lite väsen!?

Pratade med "Bistec" här på forumet per telefon och han tyckte att Powerflex räckte mer än väl och att hårdare bussningar bara sliter mer på bilen än nödvändigt.

Någon som har mer funderingar?

elpe300
[C
421
[COD]soul
325iA -91
Joki:s bussningar är väl bara till drivlinan = förbättrar inte väghållningen ett jota?
el
306
elpe300
318i -87
325i -90
530iA -04
Trodde att han hade till hela bilen...

Är det Joki som har företaget Nuke?

elpe300
Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
Silentblock räknas inte till bakvagn / drivlina då?

Jag gillar hans bussningar. Så är det.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Pratade med en 318is-åkare en gång och han var minst sagt skeptisk till Powerflex, åtminstone till länkarmsbussningarna fram. De är tydligen tvådelade (axiellt om jag fattade det rätt) och de bar sig inte bättre än att de delade på sig. Bättre då att skaffa sig M3-bussningar till dessa, de är i solitt gummi vilket blir bra mycket bättre än original. Så ska jag göra i detta fall.
Bak finns det en del som fyller original silentblock med rutlim/PU-lim. Det blir då som solitt gummi när det torkat. De fyra bussningar till länkarmarna bak kan man med fördel få svarvade i lämplig plast, de ska finnas "självsmörjande" plaster som duger utmärkt för detta ändamål, funkar även till bärarmsbussningarna fram. Vet dock inte vad de kallas. Oilon har jag läst, men det var om jag förstod det rätt en tillverkare och inte en speciell plastsort.
Detta är mina planer. Bilen kommer ändå att stå avställd en längre tid efter en rådjursolycka så jag tänkte ta itu med detta också då.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

el
306
elpe300
318i -87
325i -90
530iA -04
Var och hälsade på uppe på Halmstads BMW-träff och fick då provköra en 318is e30 med Powerflex-bussningar samt H&R-chassie (coilovers/kränghämmare). Blev så pass imponerad av väghållningen att jag beställt Powerflex-bussningar och H&R coilovers. Kränghämmare får man ta till nästa lön... :)

Davve: Tråkigt med din bil. Inga personskador hoppas jag.

elpe300
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
elpe3000. Det är lugnt inga personskador, bara själsliga över den skadade bilen. ;)
Jag är av den pilliga typen och har dessutom tillgång till en fin maskinpark på jobbet. Det är därför jag kommer att tillverka en del prylar själv. Att jag är tveksam till bussningar hårdare än solitt gummi kommer sig av att jag även använder bilen till vardags sommartid (när inte rådjuren är ivägen...) och redan slängt ut baksäte, golvmatta m.m. Den är bullrig som den är m.a.o. Solitt gummi blir bra för mig. Men länkarmsbussningarna bak får bli i plast för här finns inga andra alternativ.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Det var nog mig du pratade med, Davve. Såg bilderna på rejsa...trisst!

Ang k-hämmare så köp dom hellre av Lennart på 02 depån i kågeröd, 3400:- för en satts. Nu var det lite väl sent av mig att komma med det...men ändå. Ngt billigare än dom andra som nämts i tråden.
Grupp N specade dämpare + dito fjädrar är inte helt fel. Men då är den lite halvhård att köra med som pendlar bil..men allt är rellativt;)
(jag tycker iaf att det skumpar på rätt duktigt)
Där är rätt många e30 åkare inne på rejsa....så kolla vad dom har gjort med sina kärror och hur dom upplever förändringen på bilen efter uppdateringen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.