|
|
|
|---|---|
|
Är det bara jag som beklagar att coupé och M-modellerna formmässigt börjat röra sig allt längre ifrån standardversionerna? När jag var liten fick man vara en riktig kännare för att känna igen en M3:a eller en M5:a på håll, och det var nästan samma sak med 3-serie coupén som alltid varit ytterst subtilt designad. Understatement at its finest, i brist på svenskt uttryck. Idag är det nästan en fråga om helt andra bilar (3-coupén är redan där och M-versionerna är på god väg), vilket i mina ögon urholkar märkets karaktär och dessutom riskerar att skapa eller förstärka en 'skrytbilsimage'. I dag är det istället AMG och Mercedes som står för diskret stajlad prestanda. Åtminstone på utsidan. BMW borde se upp. Håller ni med? Å andra sidan har ju den blygsamme mannen alltid kört Bentley... | |
|
Det var inte alls det jag menade. Att E90:an ser annorlunda ut än E46:an är självklart. Det har hunnit hända en hel del på sex år, och mycket är Bangles förtjänst eller skuld, beroende på hur man ser det. Vad jag menar är att variationen i formspråk inom en och samma serie blivit större. Det är bara att jämföra nya 3-serie coupén och sedanen. Skillnaden i front, sida, och bakände är lika stor som mellan 3- och 5-serien. Titta sedan på skillnaden mellan Mercedes coupéer och deras AMG-bilar och de vanliga utgåvorna, eller varför inte på hur Audis RS-bilar skiljer sig från deras standardbilar så håller du säkert med om att BMW går mot en större diskrepans. Om detta är bra eller dåligt var diskussionen jag efterlyste. |
|
|
Förstår din tankegång. Men jag tycker nog att E90/91/92 och E60/61 still "hör ihop" precis lika mycket som E46 sedan/coupé/touring och E39 gjorde på sin tid. Ett exempel är väl att M5 E60 för en icke BMW-nerd ser exakt lika ut som en vanlig E60 !? Och det var väl samma sak med M5 E39. |
|
|
Håller inte riktigt med dig där ang Audis RS bilar som jag tycker skiljer sig markant från övriga.. I övrigt håller jag nog med men jag ser det som något positivt att M-modellerna skiljer sig en del från sina "tamare" syskon.. Det är lite som om man hittat tillbaka till hur M3 E30 skillde sig markant från övriga vilket jag inte tyckte att M3 E36´an gjorde.. Mvh Jimmy |
|
|
Grandy: Håller med dig ang E60 M5 som man oftast inte "hajar" till när man ser vilket jag tycker att man ska göra när man ser en M-bil ;-) Mvh Jimmy |
|
|
Jag tycker att det SKA skilja mellan ex. Coupéversion och vanlig sedan. Precis som det SKA vara skillnad mellan en M-version och icke-M. Det är ju själva tjusningen med artvarianterna. |
|
|
Håller inte riktigt med trådskaparen. M3e30 kan nog vem som helst skilja från en vanlig e30. Utlagda skärmar och ganska stor bakvinge. Att skilja en M5e39 eller M5e60 från sina mer ordinära syskon är betydligt knepigare för en icke BMW entusiast, speciellt om de är utrustade med M-pkt. Racerbilen: Länk |
|
|
Skillnaderna upp till M5 E60 är så små eller stora som jag tycker att de skall vara, jag vill bara inte se större skillnader än så. Och javisst *ska* det skilja, hade varit tråkigt annars, men inte för mycket. Eller säg så här: Hade jag haft en M5:a hade jag inte haft något emot att BMW-entusiaster 'hajade till' (man spanar ju själv efter minsta avvikelse :) men jag skulle inte vilja att alla andra gjorde det. Nu ligger en M5:a utanför min budget, så diskussionen i det här fallet är akademisk. Men jag kanske är i minoritet, och visst kan jag förstå att man vill att det ska synas vad man kommer i för bil, men jag hör inte till dem. Och hade jag gjort det finns det ju tuners, eller helt andra bilar. Men det är intressant att fundera på motivationen till att exempelvis nya 3-serie coupén ser så annorlunda ut. Flera undersökningar visar ju att BMW:s formspråk på det stora hela uppskattas trots all kritik, och försäljningssiffrorna för nya 3-serien stödjer denna slutsats. Vill man nå helt nya köpare, eller kräver befintlig kundgrupp en radikalt annorlunda design jfrt med E90/E91:an? Själv förstår jag ingenting. |
|
|
Ur BMWs svenska pressrealese: Trots det nära släktskapet med Sedan och Touringversionerna är nya BMW 3 Serie Coupé mer unik och uppseendeväckande i sitt utseende än någonsin tidigare: Tvådörrarsversionen är en genuin BMW ur alla vinklar men är samtidigt individualist rakt igenom. Karossen är helt befriad från konstgjorda effekter, i stället förmedlar den ett bestående intryck av elegans. Bilen är mjuk och harmonisk, proportionerna är absolut perfekta och varje detalj har förfinats till perfektion. Nya BMW 3-serie Coupé representerar kraftfull elegans i sin modernaste och mest avancerade form. |
|
|
Grandy, tack för saxet. Intressant. Man kan faktiskt tolka det som förtäckt kritik mot 3-seriens design, eller åtminstone som markeringen av ett synnerligen medvetet avsteg från dess formspråk. Speciellt intressant är uttrycket 'konstgjorda effekter' - det kan ju uppfattas som att de menar att E90/91 har sådana? Eller 'bestående elegans' - skulle sedanen och touringmodellen vara mindre bestående, dvs inte lika aktuella om 5-10 år? Jag har hittills imponerats av hur Bangles skapelser växer när man ser dem live, och får en chans att vänja sig vid dem. Kanske att samma sak kommer att hända med coupén, men på bild är den ett klart nerköp från sina syskon (eller snarare kusiner). |
|
|
Reagerar också på denna mening "Karossen är helt befriad från konstgjorda effekter" -Vad menar dom egentligen? Dom talar på något sätt emot sina egna M-aerodynamikpaket och trendiga fälgar mm. Samtidigt förstår man ju att målgruppen är dom som gillar flotta grejer utan att vräka. Att kvinnor i karriären med pengar är en stor målgrupp är jag också övertygad om, framförallt när cabben kommer. Men vad än BMW vill förmedla så tilltalar den i varje fall mig! |
|
| Kvinnor i karriären med pengar är ju min målgrupp också :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.