|
|
|
|---|---|
|
Till er stackare som slagits med HC-halter, kattar, ventilstyrningar och så vidare ... Kan man säga att problemet uppstår efter ett ungefärligt miltal eller är det så att det slår till närhelst man varit stygg pojke, d.v.s. precis närsomhelst ? Menar såhär att kan man vara lugnare med en bil som gått 20 jmfr en som gått 30 ? | |
Paap Reeder |
... beror helt på vilken service den fått. MVH /// Paap R |
|
...och med service menas då främst oljebyten ? Finns det mer än oljebyte som kan "försena" problemet ? Om jag tolkat det rätt är roten (åtminstone en av dem) till problemet för långt mellan oljebyten så att ventilstyrningarna får på fan, olja förbränns och kattarna dör, alternativt packningar och slangar som drar tjuvluft, motorn kompenserar med överfet blandning med samma resultat som ovan. Jag menar såhär....om man hittar en vagn med dokumenterade oljebyten enligt rek. intervall och i övrigt skött med toppvärden trots att den rullat en massa mil, kan man tro att den rullar på likadant så länge man fortsätter samma skötselschema ? Finns det några exempel på sådana bilar som faktiskt skötts och då faktiskt håller sin vigör i massor av mil eller måste man helt enkelt räkna med att problemet alltid uppstår ? |
|
|
Om det beror på ventilstyrningarna förbrukar den olja. Om det beror på spruckna grenrör (Paaps intressanta teori)behöver den inte förbruka mer olja än normalt vilket enligt mitt förmenande betyder ingen olja alls mellan normala oljebyten. Hur kunde jag vara en sån idiot som slängde mina gamla grenrör. Jag får koma när jag tänker på det. Mvh CL |
|
|
Min fullservade 750ia -95 har 25300 mil på klockan, och när jag registeringsbesiktigade den va HC 002, CO 0.0 CO 2500 O.O samt lambda 1.0 Framför allt är de väl 750 E32 som börjar bli väldigt gamla nu, som har haft en rad taskiga ägare där ingen av dom kostar på riktigt service, med olja och stift, och man har hoppat över att byta slitagedelar som insugspackningar, tändkablar mm, utan bara gasat friskt, inte konstigt de blir problem då. BMW CS #5139 |
|
|
Har E38 samma fallenhet för höga värden ? Jag trodde att det var mest E32 det gällde ? Kanske helt enkelt för att 32:orna är äldre... om några år river 38 ägarna sina hår i förtvivlan.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.