AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.947

göra diagnostiktest

un
29
undrex
523i -96
hejsan. någon här som har utrusting för att kunna göra ett diagnostiktest på min 523i -96. gjorde ett test på en verkstad men dom fick inte fram felet som jag ville ha fram i växellådan och det kostade mej 500 spänn. det blev bara canbus kommunikationsfel på det felet som jag ville se vad det var i växellådan. jag finns i dalarna.

mvh
magnus
Visa användare
431
Appelqvist
E70 X5 35sd -08
Ring och snacka med Erland Hansson (grym verkstad för bmw) i Borlänge, han bör ha fått i gång sin Diagnosdator vid det här laget och kan säkert hjälpa dig vidare.

Du når han på:

070-6441374 eller 0243-221199

6a - för det är du värd
un
29
undrex
523i -96
jag har redan varit och pratat med han tyvärr och han hade inget hemma. ingen här som har möjlighet att få tag på ett diagnostiktest? mvh
Visa användare
431
Appelqvist
E70 X5 35sd -08
Det var som fasen att han inte fått gång på den än.

Jag antar att du varit hos Carlia i Falun redan?

6a - för det är du värd
un
29
undrex
523i -96
dom verkar sa samma crap diagnostiktest som dom hade på en annan bilfirma i falun. Jag letar för fullt men jag behöver hitta något diagnostiktest som inte är framtaget av bosch. jag skall testa byta vevaxellägesgivaren nu så fort som carlia har fått hem den och hoppas verkligen att det blir bättre då. Skall försöka klara av att byta den själv så får vi se hur det går =)

mvh
Visa användare
431
Appelqvist
E70 X5 35sd -08
Jag har en vevaxelgivare som fungerar som du kan testa med om du vill.

Misstänkte den själv förut, så jag bytte men utan förbättring.

6a - för det är du värd
un
29
undrex
523i -96
CANON
Ma
6
MatsLi
523i -97
Hej, jag var inne på diagnos idag med min 523 -97. Småryckig gång vid acceleration, perfekt gång vid jämn gas och tomgång.

Diagnosen visade att vevaxelgivaren är paj. Nu ska jag lämna in den, för det är billigt: ca 1500:- inkl allt och kvitto. Min fråga är om det är svårt att byta själv, måste man ställa in något, eller är det bara att skruva?

Visa användare
431
Appelqvist
E70 X5 35sd -08
Det är enkelt, bara lite trångt och svårt att se var anslutningen sitter, man får känna sig fram under insuget. En vinklad, spetsig tång och en t-insexnyckel underlättar oxå avsevärt.

6a - för det är du värd
Ma
6
MatsLi
523i -97
Tack för svaret.

Jag tycker detta forum är jättebra, om man har fel på bilen,så kan man i vart fall gissa sig till vad det kan röra sig om. Här kommer lite mer information som en del kan ha glädje av angående diagnostiken jag gjorde igår på min BMW 523i -97 E39.

Symtom: Lite svårtstartad, spottar till lite, går sedan perfekt på tomgång. Vid gaspådrag går den lite orent, vill inte riktigt varva ut, känns som tändningen står för lågt. Vid jämnt gaspådrag går bilen perfekt. Jag tittade i forumet och såg att man kunde pröva med att koppla ut lmm, då skulle blien gå bättre i "save mode" om lmm skulle vara dålig. Bilen gick avsevärt sämre. Jag prövade med att enligt andra tips göra rent blecken i lmm med t-röd. Inget resultat av det. Efter allt mekande började lampan för antispinn att lysa - Vad f-n? vad kan det vara? Jo det är säkert en sensor vid bakhjulen enligt vissa tips.

Diagnostiken sade följande, med hjälp av skicklig avläsare:
Lmm hade gett felsignal vid tidigare tillfälle, även gasspjäll hade gett felsignal vid tidigare tillfälle. Mecken frågade om jag mekat med bilen - Hmm jaa... Mecken sade då att lampan för antispinn började att lysa pga av att jag kopplat ur gasspjäll och lmm. Även om jag kopplar in sladdarna igen släcks inte lampan. Bilen är inte så smart att den kan nollställa felindikeringen själv. Han nollade "det gamla" felet med datorn så blev lampan släckt i alla fall. Antispinnfunktionen är nämligen kopplad till gasspjället. När hjulen släpper så ska nämligen gasspjället strypa lufttillförseln. Inte visste jag det.

När det gäller motorns gång visade det sig vara vevaxelgivaren som inte gav någon signal. Det är ett mycket vanligt fel på M52-motorer, även kamaxelgivare är vanligt. Det kostar ca 1500 kr att byta.

Jag som var rädd att det skulle kosta minst 10000 kr att laga bilen.

un
29
undrex
523i -96
hejsan. tack vare min gode vän appelqvist så går min bil klockrent nu. Jag var också rädd först för att det skulle bli jädrans dyrt men det visade sig vara vevaxellägesgivaren som var slut. Mitt symptom var att växellådselektronikslampan lyste och att den växlade väldigt ryckigt och dåligt samt att den var svårstartad. Men den där lilla jäkla vevaxellägesgivaren var problemet. Om den har indikerat det som fel på diagnostiktestet så tycker jag verkligen att du ska byta den först då jag vet vad den kan göra för underverk. Hoppas det löser sig!

Lycka till!

mvh magnus
Ma
6
MatsLi
523i -97
Hämtade ut BMW idag efter att vevaxelgivaren är utbytt. Bilen går perfekt! Jag är så glad!!! Och det kostade bara 1263 kr. De debiterar bara 30 min för jobbet.

un
29
undrex
523i -96
kul att höra. grattis! =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.