AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.987

Vad rekomenderas för bilens lackskydd och glans?Tips för handpolering!

be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Tjena har suttit en timme och läst i bilvårds forumet och det blir snurrigt med alla produkter och metoder som finns.
Jag kommer polera/vaxa för hand men med trassel eller duk tex?
Innan har jag använt polish och sen vax räcker det ?

Imorgon ska det inhandlas produkter på tex mekonomen eller autoxperten det finns även BVS i växjö ska jag satsa på några produkter från dem?
vilka rekomenderas?Sonax polish och vax hade jag förra året vad är nästa steg i utvecklingen för mig?!
Många frågor men bilen ska bli fin :-)

Mpower
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Snart dags för mig att åka och handla ska jag byta ut sonax produkter till något annat på tex autoexperten?

Mpower
Sonax professional serie?

Ev. Meguiar's trestegsraket (Micro)?
Sonax prof. är ju något som nämns väldigt ofta på forumen, lite osäker på hur väl det presterar för hand dock..

/M
För handpåläggning skulle jag rekomendera Sonax Extreme polish och Sonax flytande hårdvax.

Professional-serien passar bäst ihop med maskin.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Po
146
Powerkillen
BMW 330d Cab -07
Porsche Cayenne
Hej jag skulle rekomendera ULTRA GLOZZ..köpte själv det på en båtfirma i stan. riktigt bra grejor...skall hålla i 18månader säger dem också...(kemiskt glas).
jag körde en swirl remover innan från meguiars..men tror det var överkurs utan räcker med detta då man kör 2 lager och första lagret bara läggerpå och polerar smatidigt tills det försvinner sedan på med nästa lager.

Länk
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Darkligt:Jag letade efter Micro här i krokarna och hittade inget ställe sen som du kanske anade och Kalle bekräftade så var det Maskin för Prof serien.
Kalle Hansen:Jag har bara använt "standard" polish innan så Extreme lät gött!
PowerKillen: tack för tipset ska kolla nämare på det vid senare tillfälle nu i helgen lutar det åt Sonax igen fast med Extreme polish.

Någon som har tips angående tillvägagångssättet? jag har kört med trassel innan finns det bättre alternativ?
Tack för vägledningen!

Mpower
Det bästa (och nästa lika billigt som trassel) är ju att köpa en oscillerande maskin från Biltema/Rusta/Clas Ohlsson.. senaste budet var ju 199 kr.
Det är ju bra mycket smidigare än att köra för hand och man behöver knappt vara orolig för att förstöra lacken, mycket svårt med en sådan maskin.

/M
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Darkligt:Jag har tänkt att uppgradera mig men fösta gången nu i vår ska det bli för hand sen köper jag en maskin senare i vår.199 kr verkar som ett sjyst pris och det räcker för en amatör förmodligen.

Mpower
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Det blev Sonax Xtreme polish+vax 2 sen flytande hårdvax på det köpte även polerrulle att arbeta med!
Liten uppgradering iaf, till detta året:-)

Mpower
På en nyare bil, säg <5 år gammal så tycker jag att Sonax proffessional går alldeles utmärkt att köra för hand. Fördelen då det ej är lösningmedelsbaserat är att man ej behöver oroa sig för att ta för stora ytor åt gången, samt att det inte gör något att solen skiner när man arbetar!

På en något mattad lack är det nog en fördel med maskin till ovanstående produkter eller en annan produkt om man ska arbeta för hand.

/ Micke
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
mixmaster_atv:Vilken annan produkt kan du rekomendera om man ska arbeta för hand min lack är ju trots allt 10 år?

Mpower
Det finns nog andra som kan det bättre än jag, själv använde jag Sonax standardprodukter på mina tidigare bilar med mer sliten lack. Tyckte det blev väldigt fina men det höll sig inte speciellt länge innan de tappade glansen igen så det kanske finns något som är bättre!?

/ Micke
tycker TCnano´s produkter e kanon.. kanske till och med det bästa! många går över till det vad jag har hört.
TCnano testade jag mot MG och den artikeln kommer i Bilsport nummer 11-2006. Dvs den 18/5.
Jag byter inte mina produkter mot Nano iaf!

///Micke
Min cabrio Länk
Jag funderar på att köpa Sonax flytande hårdvax som har fått bra resultat i tester. På Mekonomen kostar 250 ml 98 kr. Hos Clas Ohlson kostar 500 ml också 98 kr, d v s halva priset. Är detta samma produkt? Någon som vet?
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
jag ska ut nu och putsa hela dagen!!!!Underbart och vara ledig för att sköta om bilen.

Mpower
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Micke Olsson: Det gör inte jag heller! Vad rekommenderar du? Tror jag kommer köpa min första Bilsport den 18'e iaf... =)

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Jag använder bara Meguiars produkter.

///Micke
Min cabrio Länk
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
40 % av bilen klar och det blir helt klart godkänt med Sonax och handputs men tyvärr så rår man inte på en del små repor i lacken.
Jag antar att en maskin får bort lite mer på djupet men det får bli nästa gång!

Mpower
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.