|
|
|
|---|---|
|
Eftersom forumspoliserna plockade bort min tråd (tack så mycket!!! Ni tycker inte att ni överdriver nu?) så försöker jag igen. Vad för däcktryck är att rekomendera på en e34 M5 Touring? Fram sitter det 235/40-18 Bak sitter det 265/35-18 //Ticco www.ticco.com | |
| 3.0 runt om skulle jag ha lagt i. Kör du väldigt sportigt kanske uppåt 3.2 fram. | |
|
Okey... Jo den får rulla ganska hårt. Har nu 3,2 fram och 3,4 bak, men det kanske är för mycket :-/ //Ticco www.ticco.com |
|
|
Jag hade gått ner lite. Kör du inte med last i bilen så tycker jag du kan lägga dig på ca 2.7 och 2.9. Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk |
|
| Har själv 245/40/18 fram och 265/35/18 bak och kör då på F:2,9 B:3,0 | |
|
Tackar för svaren. Då kanske jag ska gå ner lite i tryck... //Ticco www.ticco.com |
|
|
E jag inte helt ute och cyklar så e d väl 3.0 fram och 3.1 bak... Instr.boken ligger i den nyservade pärlan =) |
|
|
Jag har tyvärr ingen sådan :( //Ticco www.ticco.com |
|
|
Enligt min instr.bok så står det för Sedan f:2,9 b:3,0 Touring f:2,9 b3,1 däck 245/40/18 vid normalt lastad bil Varför ska man öka på trycket om man kör väldigt sportigt? Trycket ökar väll automatiskt när däcken blir varma? |
|
|
Akta er för lite luft i däcken speciellt ju högre tum ni har på fälgarna! Kör ni med 18" ska ni helst ej lägga er under 3. För chansen ökar markant att göra fälgarna ovala ju mindre däcktryck du har. MvH Bmw 4-ever |
|
|
Nu blev jag nyfiken...Finns det nån vederhäftig förklaring till detta eller är det skrönor? Förutom urusla fälgar möjligtvis, men vi förutsätter väl normal kvalité på dessa. FP |
|
|
Blir också lite nyfiken. Det är klart att man inte ska ha förlite tryck i däcken men 2,9 och 3,0 är inte förlite på 18" det är även det som rekomenderas i boken. I min bok finns inte 17" utan där står det om 18". Det är inte bra att köra med för högt tryck för då kan man lika gärna skaffa smalare däck då däckytan mot vägen blir mycket mindre. Eller har jag fel? /Pata |
|
|
Vid de däcksprofiler som det normalt rör sig om här, 35-55 profil osv är det knappast nån större risk att man pumpar upp så pass att anliggningsytan mot vägen blir rund, dvs att däcket beter sig som ett smalare. På däck med låga profiler som här blir slitaget omvänt mot "normala" däck. Ett för lågt tryck ger slitage på mitten, tvärt emot för smalare/högre däck som då slits på kanterna. Det beror på att däcket blir för "slappt" varvid slitbanans mitt slungas ut av centrifugalkraften vid körning, och endast den mindre mittytan har kontakt med vägbanan osv. FP |
|
|
Så har jag fått förklarat av mina däckgubbar som jag har pratats vid, Och även fälggubben som riktade mina 4 fälgar att helst lite mera luft ju större fälgtum du har både i bredd o höjd. så nu kör jag på 3,1 fram o 3,2 bak. kanske man ska öka till 3,2 o 3,3? o det gäller 18" MvH Bmw 4-ever |
|
|
Hm... Då kanske jag har ett ganska bra tryck ändå :-/ //Ticco www.ticco.com |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.