AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.608

Vad krävs för att kunna regga en bil som ombyggt fordon?

Hallå jag undrar vad krävs för att kunna regga en bil som ombyggt fordon?

det är nämligen så att jag är väldigt sugen på att köpa en Golf 2:a som är ombyggd med turbo och är bromsad 288hk i motorn som för övrigt kommer ifrån en audi och sen sitter det porche bromsar fram :o)

och nu undrar jag hur mycket man måste bygga på bilen för att kunna regga in den som ombyggd fordon räcker det med att slå i en bur eller är det lönlöst att ens försöka och istället skaffa en orginal 16v motor tills bes.

Mvh Henrik
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Här har du länkar till SFRO

Länk

Länk
Länk

Min bil
Länk
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Skulle tro att det kommer att handla om Amatörbyggt fordon.
Du har en SFRO besiktningsman i Örebro som nog kan ge ett snabbt korrekt svar.
Lennart Ryden
bengt@bsdesign
Det är helt omöjligt att regga en golf 2 med turbokonverterad motor. Att bygga motor själv får man bara göra på bilar till och med årsmodell -75.

Om golfen är utan katalysator, så kan du dock stoppa i en katalysatorrenad motor i den. Dock får inte motorn vara modifierad på något vis. Det finns även krav på maximal effektökning.

Alternativet är att bygga om golfen så mycket att den räknas som amatörbyggt fordon. Då får du bygga en motor helt som du vill. Enda kravet är max 15kw/100kg. Men då krävs det ganska omfattande ombyggnad, vi snackar rörram och bakhjulsdrift eller liknande.
Motorn i sig är inte turbo konventerad utan är en audi 1.8t som är ombyggd för 100 000:- enligt kvitton men problemet är just att golfar väger lite och att effekten är fruktansvärt hög bilen väger ju bara straxöver 1ton

Mvh Henrik
Det hjälper inte. Är den ombyggd så är den inte avgascertifierad längre.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.