AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.465

köpa m5 som bruksbil?

au
362
audidriver
540iAT -97
Hej.
jag har ägt flera bmw bilar förut och har alltid varit bmw galning. Jag har alltid suktat efter en bmw m5 E34 men har inte haft råd. Nu har läget ändrats och jag har börjat snegla åt m5 orna. Grejen är att jag har inte tillgång till garage varken på sommaren eler vintern och jag har funderat på att köpa en m5:a att ha som året runt bil, för det är det enda alternativet. (om någon har sommargarage i malmöområdet så hör av er). Så jag har börjat fundera på att köpa en "billigare" m5:a. vissa (de flesta) av er skulle nog säga "risig" m5:a att bruka året om. I mina ögon ska den vara i "bruksskick" och ingen rishög, men samtidigt så tänker jag ju inte utsätta en FIN m5:a för den svenska vintern. Så nu är frågan: vad finns det för nackdelar med att köpa en sådan bil och köra den på vintern? finns det nån annan här som har sin m5:a som vinterbil?
au
362
audidriver
540iAT -97
sommargarage=vintergarage
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Du behöver et MEK-garage om du köper en risig :-)
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
enl. min mening så försvinner det roliga med en M5:a om man brukar den året om, dvs att man vänjer sig vid motoreffekten. Det kostar också väldigt mycket att ha igång en M5:a året om, vad gäller fösäkring mm om man inte väljer att bara ha den trafikförsäkrad.

att köpa en "billigare" M5:a behöver inte betyda att det är ett lik eller att den är risig. Bägge M5:or jag ägt ha jag köppt till riktigt låga priser och dom har varit i riktigt bra skick med endast små reparationer och varit fria från rost.

Den största nackdelen med att köra bilen på vintern är ju rosten + extra slitage på motor mm pga kallstarter och den extra bensinförbrukningen det medför.
Om jag skulle köpa en snabb Bruks-E34 så hade jag faktiskt föredragit en 540i eller 540iA. Är trots allt ett bra stycke billigare att äga och hålla, samt förmodligare att hitta ett exemplar i vettigt skick till vettiga pengar.

Om jag skulle ha en bruksbil i prisklassen runt 80-100 000:- (som är vad man får betala för en vettig M5), hade jag satsat på en 540iA E39 eller 740iA / 750iA E38.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Håller nog med Kalle här. En 540 E39 känns helt rätt så som du beskriver det. Vill du skoja till det så satsa på en med manuell låda.
au
362
audidriver
540iAT -97
Hur är det med bensinförbrukningen på en 540 jämfört med en M5:a?
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
e39 540 automat ligger runt 1,2 blandad och e34 M5 runt 1,4. Men jag vet inte om det är billigare att äga en e39 540 än en e34 M5. Många delar på 540 kostar duktigt med flis när dom går sönder. Tror t.o.m att insp 2 är dyrare på e39 540 mot e34 m5. Det som skiljer är väl försäkringen, som säkert är det dubbla på M5:an.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Visa användare
265
riskok
M3 E46 SMG
Bling-Bling Edition
Är du galen?
Ska du köra med en E34 M5 på vintern????

MVH P

Buspelle
Vad är problemet med att köra en M5a på vintern? Verkar mer galet att inte använda och njuta av en bil som man köpt.
Hej..
Har haft en M5 samt en 540..
Utan tvekan 540.. gudomligare bil får man leta efter att åka visst var m5 det också men det skiljer mycket pengar om man skall bruka den varje dag .Min M5 Touring gick en vinter inga som helst problem ibland för låg...men lägg till ett par deceliter milen pga vinterdäck svårt med motorvärmare finns inga fryspluggar på 3,8l motorn..så en slangvärmare inte så bra..540 med diffspärr

Kör på höger sida
modano
klart du ska ha en M5 året om!!
Det är ju inga gudabilder vi ska dyrka på vintern, bilar är till för att användas!
Kör själv M-coupe på vintern och det är bra mycket roligare än på sommaren då det sladdar lite mera... ;)
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
audidriver: Vad jag anar så är det e34 som hägrar och inte e39 vilket är fullt förståligt vad kan då inte vara bättre än att leta reda på en FIN e34:a 6 vxl 540 och sedan in med den på stora Dinitrol behandlingen, för att sedan köra och njuta i ur och skur med vettiga kostnader.

Stephan 735i är minst sagt expert på denna modell så han kan säkert berätta mer och med lite tur så har han säkert koll på vilka bilar som är till salu m.m -Lycka till-

Mvh Danne
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Jag har kört min M5 året runt i snart 5 år(ca 10000mil), det är inga problem bara bilen är i bra teknisk skick och du tar hand om den. Den är till och med OK på vinterväg(225/55 16" friktion) och bränsleförbrukning är inte väsentligt högre med vinterdäck(dock kalt +stadskörning=ca 2liter/mil)
Problemet är väl mest försäkring(eller r¨ttare sagt kostnaden på den för hela året) samt att driftskostnaden blir ganska hög om du tar hand om bilen som man ska (täta intervaller på vxl/diff oljebyte+motorolja, ventiljust tar mkt tid etc, att serva M5 är DYRT) så räkna med dryga kostnader om du inte kan göra ngt själv(detta har varit fallet för mig, har oftast inte haft tillgång till garage så allt har gjorts av verkstäder iaf vintertid)

Marie:
Visst har S38 frostpluggar, blocket är ju i princip en M30 block. Dock sitter dom så f¨rdj¨vligt till så att AC, grenrör etc måste demonteras för att få in motorvärmaren. Har en kompis som hade en M5:a med vanlig motorvärmare.

Bästa alternativet är att hitta en M5 med färdigmonterad motorvärmare eller ännu bättre: Bensinvärmare (fanns som originaltillval och det finns en del bilar med eftermonterad sådan....) så du slipper att ta kostnaden för detta.

Totalt sett är dock en 540i mer ekonomisk(köp en manuell isf så slipper du krånglande automat)

MVH:
Sakke
fjamsetramsa
vi kör vår året runt...förutom i slask o salt..
au
362
audidriver
540iAT -97
Daniel F: Ja det är E34 jag har i tankarna, och en 540 börjar se mer logisk ut med tanke på alla kostnader. En hyfsat fräsch 540 6vxl ligger väl dock lite högre i pris än en M5? Men det har man väl igen i längden iofs...
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
audidriver:

Ja, 540:in är billigare att äga samt ska du köpa en sån kan du räkna med att inte behöva få betala lika mycket som för en fin M5. En fin M5 kostar ganska mycket pengar!

//Schnitzer

M5 -95: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.