AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.156

"Centrering" av ratten?

X.
När man åker rakt fram är min ratt lite vriden åt höger... Hur gör man för att justera den så att det blir rakt?

(Den har dessutom airbag och jag vill ogärna att den detonerar...)
ma
75
manne
318is -90
airbagen går väl att koppla ur. hur vet jag inte sen är det väl bara att ta bort ratten och sätta tillbaka den. (se till att hjulen står rakt bara)
lycka till! hoppas att jag hjälpte till lite iaf.

mvh mange
ma
272
marbjo
325cab-91
koppla ur batteriet innan du tar bort airbagen
X.
Det borde ju vara så man gör, men hur tar man bort den?
ma
272
marbjo
325cab-91
på baksidan av ratten sitter det 2st torxskruvar som du lossar och tar bort ballongen sen lossar du ratten som vanligt
X.
Tack för all hjälp!

En sista dum fråga... Hur lossar man ratten?
Är inte detta en sådan typiskt sak som görs vid framvagnsinställning?

/Marcus
Bmwcs# 4680
ma
272
marbjo
325cab-91
med centrummuttern som sitter i ratten sen är det bara att dra i ratten
jo "darklight" det är helt riktigt men man får fuska lite!!
Ja
285
Jantte
523iA Touring -99
535i -87

Om hjulvinkeln ("plogningsvinkeln" cambervinkeln) nångång varit lite fel, och den har justerats, men bara via ena styrstagsänden så blir ratten lite sned...

Jan
BMWCS # 3966
att bara justera ratten är svårt, det blir inte exakt rakt eftersom ratten sitter på splines, vill man få det exakt, så får man pilla på hjulinställningen, vilket innebär betydligt mera jobb.

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Visa användare
498
Uhlmann
328iA Touring -96
behindertengerecht
Du kan kolla däckslitaget, för ser det sneslitet ut så vore nog det bästa att göra en hjulinställning om det nu inte är som så att någon medvetet har monterat på ratten snett vilket jag inte tror...

who dares wins...
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
X: Antingen har ratten varit av och satts på snett på splinesen eller så har någon glad amatör varit och meckat i styrväxel/styrleder.

Jag har aldrig varit med om att ratten har suttit fel på någon av mina även om det säkert kan förekomma. Håller med Jantte, låter som en dålig hjulinställning är i bakgrunden.

Efter en riktig hjulinställing skall ratten stå rakt och P-ändarna vara symmetriskt in/ut-skruvade samt styrväxeln i mitten. Jag avråder från att vrida ratten och rekommenderar att du gör en RIKTIG hjulinställning hos någon som vet vad de håller på med. Dom jag är kund hos har ett heldatoriserat system med lasermätning och det blir kanon varje gång.

Mvh Björn
X.
Okej... Vad går en riktig hjulinställning lös på ungefär? Det verkar vara lika bra att göra en sådan.
den hjulinställning du ska göra för att centrera ratten hade ju inte jag betalat för, en hjulinställning för att justera styrstagen för man själv med ett mättband eller en bräda med spik i, mycket enkelt.

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Visa användare
498
Uhlmann
328iA Touring -96
behindertengerecht
Visst kan man göra det själv med en bräda med spik eller med ett måttband. Det beror ju på hur nogrann man vill vara. För toe-in vinkeln anges ju i tiondels grader. Jag vet inte hur många grader det går på en millimeter men nogrannheten är inte speciellt stor om man mäter sig fram till det manuellt.

who dares wins...
Gu
80
Gum
320 Touring -05
det går alldeles utmärkt att mäta det manuellt, bara du vet hur många millimeter det ska vara toe-ut eller toe-in
Jo
102
Joppe
BMW 325iC 93:a
Bytte däck och då ändrades mina hjulinställningar, alltså jag fick göra nya!
Visa användare
181
Bemari
BMW 728iA -99
Ja gjorde på ett sånt sätt som e lite så att säga "don´t try this at home" =)Hade själv lös ratten när jag pillade lite på elktriciteten där.. sen när jag satt den tillbax blev d ju såklart inte rakt.. men då gjorde jag som så.. (enkel&billig) metod.. låt muttern som du spänner fast ratten med vara borta, sätt bara dit ratten i splinsen åk ut å köra lite, RAKT, sen e d bara å knycka lös ratten å sätta dit den igen när du kör RAKT fram tills du tycker du har den tillräcklit rak, men var försiktig, splines e ömtåliga grejer..

Bemari
Ja
285
Jantte
523iA Touring -99
535i -87

Ja konsterna e ju många :-)

Vad visade hastighetsmätaren när du gjorde justeringen?

Jan
BMWCS # 3966
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.