AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
838

Olja 325 -92...

Visa användare
103
bmwberra
535i-98
520i Touring-93
Vad ska jag ha för olja i min 325 -92???
Helsyntet är bara att slänga ut pengar säger en del...
Mineral är kanon säger en annan....
M.V.H/Roger
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Helsyntet ska du ha, givetvis.

Sok lite pa forumet sa kommer du finna en hel del!

Sjysst normal olja ar en 5w-40 olja med ratt klassning. Kor du valdigt hart sa satsa pa en 10w-60 olja, men da e d bra om du byter til vintern till en 0w eller 5w olja. en bra aret om olja for en normal bil som din ar 0w - 30.
Valvoline SynPower 5W40 eller Castrol Edge 0W40 skulle jag rekomendera till en 325i -92

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
vad kostar en bra olja/liter till en 325?
jag kör medelhårt, hur mkt skilljer det mellan 0w30 och 5w40?
E3
1.828
E36
USA bilar
Valvoline Synpower 5W40 360:-/4L
Visa användare
162
Westerdahl
325i Coupé -92
320i Touring -95
320iA Sedan -97
Om det inte är helsyntet nu så ska du inte hälla i det heller, löser upp en massa sot och skit som kan täppa till små läckor så att du får något tråkigt oljeläckage eller så.
Fr
72
Fraggen
330 coupe e46 -01
suck... När ska den myten dö? Mineraloljor har samma additiv för rengörande egenskaper som syntetiska oljor har, det är ALLTID bättre å lägga i syntetolja, finns egentligen inga fördelar med mineraloljor om man inte kollar på priset förstås...
Visa användare
103
bmwberra
535i-98
520i Touring-93
Så det duger med mineralolja egentligen....?
Priset ligger ju på 200:ing för 4l Mobil mineral(Volvoarbetarrabatt!!)
TobbeBMW
Alltså, BMW uppger själva vad för olja som det ska vara i motorn i instruktionsboken (Tyvärr inte många som bemödar sig att läsa den). Bara att läsa där. Tillverkarna av motorn vet säkerligen vilken olja den ska smörjas med.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att enbart läsa instruktionsboken säger bara vilken olja som rekommenderades när bilen tillverkades. Jag anser att man bör läsa rekommendationen i instruktionsboken som en "lägsta kvalitetsstandard" som skall användas - utvecklingen går framåt på smörjmedel och dagens moderna oljor är betydligt bättre än oljan var för 10-15 år sedan...

Det finns ingen risk att motorn går sämre pga "för bra" olja, så länge man inte använder för tunn olja i förhållande till rekommendationen, dvs. en 0W30-olja kan vara olämplig i en motor där man rekommenderat t ex 10W40. Däremot täcker en 5W50-olja t ex in hela spektrat 10W40 och kan således ersätta den rekommendationen.

Att syntetolja löser upp mycket mer smuts än en mineralolja är en skröna med viss historisk förankring då de första syntetiska oljorna var mycket bättre på att rengöra redan skitiga motorer invändigt än dåtidens kraftigt nedsmutsande mineraloljor - men kontentan är att man kan slå i en syntetolja i en motor som gått på mineralolja tidigare (om den fått ny olja de senaste 10 åren). Alla moderna kvalitetsoljor innehåller detergent- och dispergentadditiv som löser upp smuts och håller den flytande i oljan.

Det enda man bör hålla koll på när man börjar använda en bra olja (gäller oavsett vilken typ av olja man slår i) i en motor som man vet/tror fått dålig olja och/eller fått dåligt med oljebyten, är att kolla om den nya oljan svartnar snabbt. Om den gör det är det ett tecken på att den nya oljan löser upp smuts invändigt och då bör man byta olja och filter igen efter ca 200 mil för att få ut merparten av denna smuts.

För 200 kr får man fyra liter syntetolja hos Rusta eller Biltema, i mina ögon ett mycket mer prisvärt alternativ än en "märkesolja" av mineraltyp för samma pengar!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
2
Joesv
325i -92
Hur mycket olja går till 325i -92 om man byter filtern oxå?
Si
765
Simon01
120dM -08
6,5 liter
Jo
2
Joesv
325i -92
tack så mycket
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.