|
|
|
|---|---|
|
Passar ett turbodieselgrenrör i en 323 E21, eller är det inte plats nog??? www.jmbracing.nu | |
|
Oops! Glömde de andra frågorna... 1: Vill inte byta spridare eller sänka kompet. Hur mycket kan man ladda? 2: Lämplig turbo till ovanstående? 3: Lämplig ic till vanstående? 4: Kan man köra utan ic (till en början..) Bör väl också säga att målet är ca 200 hk och BRA körbarhet! www.jmbracing.nu |
|
|
Enligt många på detta forum (iallafall vad jag sett) så passar det inte, om man inte bygger om det. Har för mig att det är något med pinnbultarnas placering skiljer mellan dieseln och bensinaren. 1.Du kan nog ladda ca 0.5 utan större problem, se bara till att sänka tändningen eller ge en fetare bränsle/luftblandning. 2.En T25 eller en TD04-15 eller liknande borde kunna vara lämpligare (finns säkert synpunkter från mer insatta personer om detta). 3.En intercooler från en Saab 900 borde få plats, annars är det bara att leta reda på någon som passar. 4.Visst går det att köra utan IC, det finns t.o.m. orginal turbobilar som saknar IC. Och vid 0.5 bar så utvecklas inte så mycket värme. 140hk i orginal motorn borde ge 210hk om man räknar grovt med att 0.5bar ger 50% ökning. Funktion före styling! |
|
|
Man tackar! Det finns ingen SAAB-turbo som funkar?? En kompis har som mani att samla på 900 8v turbomotorer. Kan säkert sno en där utan att han märker det ;-) Måste man ha rör hela vägen från turbon till insuget? Kan man inte köra slang? Kanske en vansinnig ide, men det borde vara enklare... Det handlar trots allt bara om max 0,5 bar. www.jmbracing.nu |
|
|
Saab turbos borde funka bra också ! Det går nog kanske att köra med slang hela vägen, men det blir nog mycket dyrare och mer opålitligt om man gör det. Funktion före styling! |
|
|
Hur beter man sig för att ge motorn en fetare bränsle/luft blandning? Ställa upp bränslepumpen? Och fetare blandning - den optimala är väl 14:1 (14delar bränsle till 1del luft)? Kanske är en dum fråga men jag är inget vidare på turbo-frågor. |
|
|
Det bästa tipset för alla som seriöst funderar på att turbokonvertera/överladda... Skaffa GIK:s katalog, den innehåller en hyfsat grundläggande teoridel. Ta även en titt på 'Maximum Boost' av Corky Bell, han har även kommit med en bok som heter 'Supercharged!' ganska nyligen, båda utges av Bentley Publishers. Länk Dom två kostar ju dessvärre en slant, men man kan väl aldrig lära sig för mycket .... eller =) Tomas Lind BMWCS #3640 The best drug in the world is still Adrenaline... |
|
|
-> Rikard Både T25(Garett) och TD04-15T (Mitsubishi) sitter original i en del SAABar. Dock antar jag att han som "samlar" har lite äldre doningar och då är det nog TB03-aggen som gäller. Lite nyare "gamla" 900 hade även Mitsubishi TE05-12B. Vad har han att välja mellan? Rangordning: TD04-15T (störst och det du vill ha) och därefter TE05-12B eller T25. TB-aggen är gamla och tröga och det som räcker till minst effekt (dock över 200 hk). 900-intercooler kan jag kanske bidra med om du råkar hitta en extra turbo... *s* |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.