AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
884

Bygga ljud

HZRobban
Ni som har 740 vet hur j-vla isolerade dom är... Har dubbla 12" i bakskuffen och det dånar inte speciellt mkt... Plockat väck 2 av högtalarna i hatthyllan för att få in mer ljud... Andra tips?
su
197
supernallen
745i -02
750iA -92
Har du skisack eller? Har du den öppen? Hur har du placerat tolvorna då? Inga fasfel dom emellan? Så dom släcker ut varann eller nått sånt?

/mvh j
HZRobban
Nä, inge fasfel.. Haft en polare nu som ställt in hela framsystemet och lådan så den dånar mer nu iallafall.

är en GAS sluten låda med dubbla tolvor, ryggen på basen mot väggen... en god vän till mig säger dock att steget e för klent...

"Baspaketet som ger bastryck i massor. Baslåda med dubbla 12 tums basar på 2 x 400 watt/max. Lådan är klädd med svart tyg och har kromade skyddsbågar. Fyrkanals slutsteg på 4 x 100 watt eller 2 x 300 watt. Ställbart lågpassfilter 40-160 Hz."

Så funderar på ett redigt mkt fetare steg faktiskt...

Har inte skisack, är plåt emellan men ska se om det inte finns något hål in till kupén där som man kan ordna... Ska tydligen vara en bärande vägg...

Har plockat väck 2 av hatthyllans högtalare så ljudet ska kunna sprida sig mer i kupén.
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Det finns tyvär inte så många alternativ om du ska få en bra bas.
Såga hål i väggen eller bygg bandpasslåda med portarna upp genom hatthyllan.
su
197
supernallen
745i -02
750iA -92
Precis vad jag tycker också, upp med hål. Bilen kommer ju inte rasa samman pga det. I så fall kan du väl svetsa dit nått stag så att det åtminstone blir ordentligt me luft som kan flyttas in i kupén. Såga upp hålet för skisacken då. Det är ändå en plåt som bara är loppad för att kunna tas bort. Men det behövs luft mellan lådan och plåten. Basen kan absolut inte spela direkt mot plåten om det inte är rejält med hål framför elementen.

Istället för o köpa större steg tycker jag du ska köpa en kondensator o koppla in. Du kan ha tio tusen watt i steget men om det inte får tillräckligt med ström kommer du inte få bättre tryck ändå.

Byggde nyligen in ett dls system med trevägs fram, tvåvägs bak o en 15" tum i skuffen. Lät bra men inte så tajt i basen som man kunde önska. Kopplade då in en konding på 1 farad o vips... ett helt nytt ljud. Supertajt bas trots det stora elementet.

/mvh j
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Snälla för guds skull kapa inte hål i hatthyllan ännu!
Har du bara så enkelt som provat att vända på lådan ännu?
Kan göra en fruktansvärd skillnad.
Sen kan jag ju säga att det är stor skillnad på Baselement och baselement!!
Sedermera har du en sluten låda.
Kanske skulle prova att porta denna och leda ut portningen mot mittarmstödet och ev ta upp ett hål där!

MVH Patrik
Min älskling Länk
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Jag är inne på samma linje, vänd basarna bakåt så ljudvågorna får lite mer längd att bre ut sig på som första test. Om du ska labba med portar så se till att elementet och porten spelar ut i samma volym, alltså låt inte elementet spela bakåt elelr in i ryggstödet och porten genom tex hatthyllan ut i kupen.

Min bil: Länk
Visa användare
205
häry
320is -88 s14b20
har för mig att dom flesta (alla) bmw jag haft har skisacken (plåten) varit pungtad och jag har slagit ut den med hammare

Länk
HZRobban
Inget fel på din bil. Kasta desvärre din baslåda. Min polare fick det paketet till en 328 e36 o vi fick joxa o trixa för att få in hyffsad bas i kupen. Så i en 7-serie e det rätt hopplöst. För övrigt är GAS bra saker. Men just den lådan suger stort

Filip
su
197
supernallen
745i -02
750iA -92
Hzr robban, vad menar du? E det lådans fel eller? Element o steg o allt är bra tom bilen men lådan e kass? Vad tror du det beror på i så fall? Jag har inte sett denna låda o undrar lite hur tänket går?

mvh jocke

/mvh j
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.