|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har tittat litet på att utöka bilparken med en 120d. Då 1-serien inte kommer med någon ljudanläggning som standard och BMW's egna ljudpaket är rätt så dyra borde man kunna få betydligt bättre ljud i bilen för samma pengar som BMW's system skulle gå på (Runt 10'). Det var ett tag sedan jag byggde bilanläggning sist (>10 år) och det har därför hänt en del på marknaden och jag tänker då särskilt på möjligheterna att integrera en eftermarknadsanläggning med BMW's kontroller i multifunktionsratten och möjligheter att koppla in externa ljudkällor som tex en iPod. Det jag skulle önska från en anläggning är följande: 1. Skall fungera med BMWs multifunktionsratt (tror att det finns adapters för detta) 2. Gärna kunna koppla min iPod till anläggningen och styra denna 3. Det vore inte helt fel om huvudenheten hade stöd för Navi eller Handsfree för BT telefon (Intressant att veta extra kostnad för detta hur som helst). 4. Ha en anläggning som spelar rockmusik rent och med driv snarare än med hög volym (Hemma har trivs jag utmärkt med en anläggning baserad på ett Acurus slutsteg, Maranz CD och B&W P4 högtalare) 5. Inte bygga om bilen för mycket, dvs utnyttja monteringsplatser för originalhögtalarna. Möjligheter till inbyggnad är som följer (om man går efter BMWs största system): * Framdörrar 100mm högtalare * Vid backspeglarna 41mm tweeters * Under framstolar max 217mm woofers (men kräver lågt inbyggnadsdjup) * Hyllan bak 2x100mm högtalare samt 2x41mm tweeters 6. Gärna utnyttja ett 3-vägs referenssystem från MB Quart (Tweeter+4"+6") från början av 90-talet (kommer inte ihåg vad det heter, men kostade då ca 6000SEK) och och ett mindre Rockford Fosgate Punch steg (som jag inte heller kommer ihåg vad det hette men tror att det är på 2x30W?) som jag har liggande från mitt senaste stereobygge 7. Gärna får ha en mindre Subwoofer i skuffen (om man kan ta ut den när man behöver lasta -> en aktiv subbas med kanske 2x8" eller möjligen 1x10"??). 8. Inte kosta för mycket att installera, då jag inte hinner göra jobbet själv..... Min första tanke var att bygga en anläggning kring en bra huvudenhet (ingen aning om vilken..), ett Rockford Fosgate drivet MB Quart system i dörrarnas uttag (tweeter+4") och under stolarna (6") samt komplettera med en liten 2x8" aktiv subbas i skuffen. Tycker att det borde bli rätt bra ljud av detta. Har sökt runt litet på nätet, och det ser ut som om det kan finnas adapters för att koppla stereo till BMWs CAN-buss och på detta vis kunna utnyttja multifunktions ratten. Nu är jag dock ytterst intresserad av experternas åsikter! Verkar dessa tankar kring grunden i systemet vettiga? Vilka svagheter ser ni?? Rekommendationer på huvudenheter? Rekommendationer på basar? Vad skall jag tänka på i övrigt, tex rekommendationer kring integrering av anläggningen med BMWns MF-ratt? Var får man bäst hjälp med installation i Uppsala (ev Stockholms) trakten? Tackar på förhand!! //Örjan C | |
Robsarve |
1. Finns det flera som kan, Sony Pioneer & Alpine. Kenwood är de enda som även har displayutgång. 2 Kan alla stora nu, men lite olika bra. 3. Pioneer har BT handsfree integrerat i några modeller, fler är på g. Vet ingen som kan köra Navigation via BT. 4. Du behöver ett bra slutsteg. Interna slutsteg ger inte den kontroll du är ute efter. R/F steget funkar till framsystemet. 5. Du kan använda ditt MBQ-system i dörrarna och under stolarna, men de sexorna vill ha lite mer volym än vad som finns tillgängligt, så de kan bli lite burkiga. Ett par koaxer duger ju till hatthyllan om du vill ha ljud bak. 7. Föreslår en Infinity Basslink. BRL i Uppsala är faktiskt duktiga, Jonas och Björn som jobbar där är gamla tävlingsrävar. tycker Erik |
|
Robsarve: Tack så mycket för bra input! Hade hoppats att du skulle svara:-) Har kikat litet själv efter dina pekare och funderar som följer: Huvudenhet: Det verkar lika bra att skippa tankarna på Navi och Handsfree för telefonen. Har tidigare haft Alpine huvudenheter och gillat dem, så man kanske skall prova det igen. Hur väl fungerar Alpines enheter med iPod? Om de fungerar bra, kan då CDA-9847R kompletterad med adapters för rattkontroller och iPod vara en vettig huvudenhet i min typ av anläggning? Får man bättre ljud om man går högre i pris, eller är det mest funktioner? Är några funktioner i så fall till praktisk nytta?? Steg: Då provar jag med mitt RF steg (Punch30HD hette det såg jag). Högtalare: Det kommer i stort sett alltid att bara vara jag som lyssnar i bilen - kan jag skippa bakhögtalare då?? Om inte, har du något förslag på koaxer att titta närmare på? Jag tror att E87 har en större resonanslåda som basarna under stolarna kan utnyttja (vet dock ej hur stor). Hade du tagit hänsyn till detta när du tror att det kan låta burkigt från sexorna? Sub: Infinity Basslink verkar får riktigt bra reviews från många håll - tack så mycket för tipset - satsar på den!! Verkar som det borde gå att få till en kul anläggning inom en vettig budget!! //Örjan C |
|
Robsarve |
Huvudenhet: Ja det ger bättre ljud. Titta närmare på 9853, det är en trevlig maskin med riktigt bra ljudmöjligheter. Med en sån bör du egentligen ha ett separat steg till dina sexor, så kan du kompensera för den mindre optimala monteringen. Skippa koaxerna. 6:orna är gjorda för att sitta i en dörr, inte i en liten låda. Sub, jag föredrar ju en custombyggd låda, men basslinken funkar gott och är ju en enkel lösning. tycker Erik |
| Det är inte ett QM328CX kit du har? Har själv ett sådant liggandes med Mb:s tävlingsfilter till , köpte dom -94 och har haft dom mer eller mindre komplett(körde dls 2.5"dome istället för 4" i E34:an) i mina bilar fram tills förra året och det låter fortfarande mkt bra! Sexorna spelade mkt bra midbas i E34:ans kickar som har liten volym men inga låga frekvenser direkt.Om du vill kunna ta ur basen i bak snabbt så är nog en vanlig baslåda och bas-steget fast monterat i bilen det vettigaste då det bara är högt kabeln som behöver kopplas in/ur och där kan du köra med en Nutrik Speakon snabb kontakt , på Basslink har du väl ström,jord+signal som skall kopplas ur/in.Det räcker nog gott och väl med en 10:a i 1-serien. | |
|
Robsarve: Tack igen - har kollat 9853 och den ligger ju definitivt inom budget! Har du någon rekommendation på steg som skulle kunna passa ihop med mitt RF Punch? Antar att det inte behöver vara allt för kraftfullt (dyrt)? Har kollat nu, och de MBQ högtalare jag har är QM160TX, QM100MX och QM19HX med tillhörande delningsfilter. Håller med om att separat låda säkert är bättre, men om man "råkar" byta bil inom en inte allt för snar framtid är det ju lättare att montera loss Basslinken också. //Örjan C |
|
|
Hewi: Tack för svar! Som jag nämnde i svaret till Robsarve har jag följande MBQ: QM160TX, QM100MX och QM19HX - vad de heter tillsammans i kitet vet jag inte. Jag köpte nog detta litet innan dig - 91 eller 92 skulle jag gissa... Hoppas att de liknar dina och att sexorna kan spela bra i liten låda! Ang låda vs basslink förstod jag att basslinken har ett snabbfäste som gör att den går snabbt att plocka ur. Tål att kolla närmare dock för att vara säker på att det skulle fungera bra i praktiken. Om basslinken verkar krånglig - har du ngt förslag på färdig låda + steg kombination som skulle kunna passa tillsammans med MBQ enheterna? //Örjan C |
|
Robsarve |
Hmm jag tackade just nej till MB Quartimporten, kanske var ett misstag.. ;) 100MX är riktigt trevligt, diskanten kom jag aldrig överrrens med. Steg finns det massor att välja på, men i ditt fall hade jag kollat efter ett beggat i samma serie som ditt. Hittar du ett 4-kanals så kan du ju använda två kanaler till en separat sub. tycker Erik |
|
Robsarve: Intressant med diskanten - jag har för mig att jag tyckte att den spelade för "hårt/vasst" för min smak också! Har du provat någon annan diskant som skulle kunna passa ihop med detta system? Skall man titta efter MBQ eller? Har du några bra rekommendationer där man letar efter begagnade bilstereogrejor? //Örjan C |
|
Robsarve |
Jag har provat MÅNGA diskanter :) Det är som vanligt en fråga om budgetram. Blocket är ju lite varierande kvalite både på utbud och säljare, SASCAS köp och säljforum på lazzat.se är lite roligare. |
|
Totalbudget kring 10' - enligt nuvarande förslag med Alpine 9853 (3.7')+Basslink (3.8')+Begagnat Punch HD steg (0.5'?) finns det väl kring 2' kvar till diskanter och montering. Budgetramen är inte skriven i sten och kan naturligtvis utökas med 1-2' om det utgör en motiverbar skillnad! Tack för tipset på forum! //Örjan C |
|
|
Har själv haft mb quart i min gamla E46 o jag tyckte det lät bra .. men metall diskant kan vara hårda men mjuknar ju mer man spelar med dem. Hade oxå DLS (Hatthyllan) som lät lite mjukare o de kom faktist lite bas oxå från dem.. Har Rockford bas med rockford monosteg som spelade super i min Gamla Vectra Gts . Men då hade jag pioneer stereo som spelare.. I ettan får jag ingen kräm , är det på grund av att jag kör högnivå, vet ej .. |
|
|
speedy68: Håller med om att diskanten spelar hårt - hur mkt måste man spela innan de mjuknar? Kan man snabba upp det på något sätt? Hann inte spela så mkt med dessa högtalare innan bilen såldes och de hamnade i en låda... Tänkte undvika högnivå genom att beställa min bil utan originalstereo! //Örjan C |
|
Robsarve |
Gamla MBQ-diskanterna kräver sädär 15-16 års spelande innan de mjuknar... ;) Allvarligt så hade de gamla MB Q-skrikorna en del problem med "ringningar", alltså modalresonanser i materialet som var klart hörbart. Och inte så kul. De nya är klart bättre. |
|
15-16 år låter litet mycket.... Finns det ngn prisvärd ny MBQ diskant att titta närmare på? //Örjan C |
|
|
De är lite tycke o smak.. Man kan byta filter för det som följer med är inte alltid de bästa.. Bättre filter eller köra aktivt är möjlighet.. En del gillar de hårda ljudet men vi alla är olika. Jag själv gillar oxå att de spelar lite mjukare o DLS är ett av de bättre alternativen. De låter mjukare o låter bra för övrigt oxå ! |
|
Robsarve |
MB Quart säljs inte i landet just nu (vi blev tillfrågade häromveckan, men tackade nej) men går nog att får tag i t.ex från faderlandet. Men annars är t.ex en DLS U1 en trevlig kombination med ditt mellanregister. |
|
Tack bägge två för tipsen! Skall definitivt kolla upp DLS! //Örjan C |
|
|
Robsarve: En snabbkoll på DLS hemsida ger att det finns UP1C och UR1 diskanter - är det någon av dessa du tänkte på? //Örjan C |
|
Robsarve |
UR1 duger |
|
Har nu beställt en 130i och eftersom man då (tyvärr) får betala för BMW business stereon som är standardutrustning dyker litet nya funderingar upp.... Sedan sista inlägget har jag uppdaterat min utrustning så att jag har följande: Frontsystem MBQ QM328CX (6.5", 4" + diskant) Steg: Punch 30HD + Punch 75HD Aktiv subbas: Infinity Basslink Alpine 9853R verkar vara en riktigt bra enhet och det verkar gå att få tag i en ny för ca 3700 eller begagnad för runt 3000. Skall man dock få den att fungera med multifunktionsratten och IPOD kommer det att kosta lika mycket till. Ett budgetalternativ skulle vara att köpa en bra hög->lågnivå omvandlare, mata in signalen i 75HD steget (som får driva framsystemet) samt Basslinken. Nackdelen med budgetalternativet är väl en sämre signal från huvudenheten samt eventuella förluster av kvalitet vid hög->lågnivå omvandlingen. Fördelen är förstås ett lägre pris samt att bilen ser mer original ut. Är det någon som vet hur bra signal man får ur BMWs Business stereo? Musiksignalen kanske är OK även om det inbyggda steget inte är något vidare??? Hur mycket sämre blir ljudet av att använda en hög->lågnivå omvandlare? Finns det några sådana som är bättre än andra?? //Örjan C |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.