AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
710

Välja mellan två bilar...

jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
Tänkte höra lite vad ni tycker jag ska åka och kolla på i första hand utav dessa två bilar som jag ringt på.
Har ringt på ett flertal och hittat brister antingen på bilarna, eller i antal ägare osv.

1:a bilen är en:

316 sedan -95, gått 23000 mil, blåmetallic, importerad -02 (är totalt två ägare på den), även köpt -02 av den som äger bilen nu, finns servicebok och gamla besiktningspapper, kvitton och papper från tyskland som jag fattade det, kamkedjan är bytt -04, bromsar bytt bak -05, bussningar bytt bägge sidor bak -04, finns bara en uppsättning 15" alu-fälgar med allround däck på (främre lite slitna, bak bra), lite rost vid höger dörr och lite på bagageluckan, ej omlackad, besiktas om jag vill de före köpet, en ganska kraftig skroma på passagerardörren (10 cm lång) vilket bör lagas/lackas. 28000:- säljes pga studier

2:a bilen är en:

316 coupé -94, 21000 mil, blåmetallic, importerad -00 (totalt två ägare även här), 100% rostfri tydligen (han sa att det verkligen inte fanns rost någonstans och att jag gärna fick leta själv), inga bucklor, ej omlackad, elhissar (hissar ner sig när man öppnar dörren osv... som det ska alltså), tygklädsel, v-däcken är bra och på alu, sommardäcken hyffade på 3-ekersfälgar, nybesiktigad, nyskattad, bytt styrbox förra året + styrled i samband med besiktningen, enda(?) minuset jag kan se är att det saknas servicebok! Är det här exemplaret kört nu eller? Spelar serviceboken så jättestor roll? Han har knappt behövt byta alls mycket, så bilen verkar ju fungera väldigt bra vilket kanske kan indikera på att de som har ägt den innan importen verkar ha skött den bra. 25000:- säljes för att köpa en bil att ha i skogen typ jeep eller liknande. Han bor ute på landet, så det stämmer antagligen bra.

Så nu får ni gärna ge mig lite tips och köpråd angående dessa.
Den 1:a bilen finns här där jag bor, den andra omkring 20 mil härifrån tyvärr. Dock skulle jag hellre vilja ha den 2:a bilen själv med tanke på priset och milen.. men men
Jag hade defenitivt åkt och kollat på den som är 20mil bort om den är mer intressant. Service bok blir mindre intressant med åren och milen (lägre pris) men det ställer kanske mer krav på noggranhet.

Det jag skulle rekomendera är att du kikar på den du har nära först, iaf om du inte har kollat på andra E36:or/BMW förrut. Både för att få något att jämföra med och för att inte vara för köp kåt när du kollar på den du tror att du vill ha.
Bestäm före att du skall kolla på båda innan du köper alltså.

Båda verkar rätt sjyssta. Klart bättre att ta en repa i dörren än taskig mekanik.

Jag har själv stått där och varit lite för köp kåt:) Men lärt mig med tiden. Åkte två gånger och kollade snygga 328:or 25mil bort innan jag köpte en 320i 6mil bort, så kan det gå...
jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
Jo, du har nog rätt här.. kan va bra att ha nått att jämföra med ja och sen kanske "lära" sig lite vad man ska kolla på. Har aldrig åkt och inspekterat en e36:a förut, så jag är lite av en nybörjare på det området.. eller bmw-området överhuvudtaget ska jag väl säga. :)
De känns som att den som är 20 mil bort ändå har varit väldigt bra skött med tanke på ingen rost och att den ändå verkar vara felfri. Dock betyder det ju inte att den är det, men det lär väl märkas med tiden. hehe
Skulle helst av allt velat ha en e36 318is, med tanke på de stabila motorerna. Dock har jag läst lite om dem och kamkedjeras vilket får mig att rysa!! Är ju kedja både på den 1:a och den 2:a bilen, så jag blir lite nojjig. Dock var den ju nyligen bytt i den 1:a.. men bör jag göra det i den andra om jag köper den? Kostar de mycket på verkstad? Har ingen mekvana för fem öre, så de kan ju va bra att veta. :)
Vill iaf ha en så bensinsnål bil som möjligt, därav 316-valet, och en coupé väger väl mindre än en sedan så då kanske de ger lite extra power. hehe
Sen är ju coupé så förbaskat snygga.. men men
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.