|
|
|
|---|---|
|
Hej Har en (längre..)tid nu gått och sneglat på en 2002 745. Bilen i fråga har gått nästan 10000 mil, men rent visuellt är den i ett kanonskick. Jag är inte det minsta teknisk, utan kan bara göra en bedömmning utifrån vad jag ser. Är det någon som kan tipsa om vad man bör kolla och se upp med? Grejer som brukar krångla osv... Om jag köper bilen tänker jag byta till vita blinkers fram och på framskärmarna. Någon som vet vad det kan kosta och var man bäst vänder säg? (Känns som att det är onödigt dyrt att vända sig till BMW) Finns det någon erkänt duktig BMW-kille/ eller firma man kan vända sig till i Stockholmstrakten för att få hjälp med en mer professionell bedömning av bilen? Mvh Tom | |
|
För att bedöma bilens skick finns ju M-test hos Motormännen som är erkänt bra på sådana saker. Byter blinkers gör du enklast och billigast själv. Du kan köpa dem lösa hos BMW, monteringsanvisningar ingår, det brukar inte vara några konstigheter. Gå med i BMW Club Schweden så får du dessutom några (~10%) rabatt på delarna. Wilhelm Svenselius |
|
|
Ingen som har tips få vad man själv kan/bör kolla upp inför ett köp? Tom |
|
|
Om den är importerad så bör ju definitivt historiken kollas noga, läs exvis här: Länk ...fast å andra sidan så kan naturligtvis även svensksålda bilar vara fifflade med... / Mvh Joakim Fd 330ci: Länk |
|
| för så mycket pengar gör du självklart motormännens stora test. | |
|
Det är dyrt att byta till vita blinkers, eftersom hela strålkastare måste bytas fram, jag hittar inget pris just nu, men räkna med 5 siffrigt belopp, för ett "runt om kit". Jag skulle köpa en så pass avancerad/ny/dyr bil av en Tysk BMWhandlare med 1/2års garanti för att slippa så mycket problem som möjligt, blir det problem står garantin för felen i dom flesta fall "ja du måste ligga ute med pengar, men hellre det än inte få någon ekonomisk ersättning alls". Mvh Stephan |
|
|
TomMalmö: Det som är viktigast att kontrollera på den här typen av bil är antalet nollor i slutet på saldorutan på internetbanken ;-) Seriöst, det du bör kontollera rent mekaniskt på den modellen är egentligen inte så mkt annorlunda än på övriga modeller, givetvis finns modellspecifika punkter att kontrollera. Men eftersom modellen fortfarande är ny och inte varit ute på markanaden under speciellt många år, så finns det inte heller speciellt mkt skrivet om den. Men det mest BMW typiska, som framvag/bakvagn, bromsar, växellåda, stötdämpare med mera, förekommer hos så gott som samtliga modeller och är rätt enkla att kontrollera. se begagnatguiden Ha högt ställda förväntningar och granska allt noggrant, nästan som om bilen fortfarande var helt ny. Dessa bilar är väldigt välbyggda, så förvänta dig att den ska vara som en ny bil nästan. Det ska liksom inte finnas minsta antydan till vibrationer, missljud eller vätskeläckage på en så pass ny bil. All elektronik ska fungera klanderfritt, alla displayer ska lysa utan pixelbortfall med mera. Även om bilen verkar och känns helt perfekt, så gör ett M-test, det är väl investerade pengar. Kontrollera även dokumentationen noga! Vill du ha hjälp med bilen, så finns det en kille i Malmö som är riktigt duktig, han heter Torbjörn (kallas Tobbe) och har en verkstad som heter Need For Speed, Länk , som enbart håller på med BMW. Han kan hjälpa dig att gå igenom bilen och även ta in reservdelar från tysklad. ___ Bilbloggen: Länk |
|
| 02 modellen var de en hel del programmvaru fel på ,kolla att den har blivit uppgraderad. | |
|
Stephan735i: Jag fick 1 års Europlusgaranti till min 02´a (530i) men det kanske beror på hur långt bilen ifråga gått ? Dessutom är det inte alltid så man behöver lägga ut pengar för Europlus reparationer om man hittar rätt verkstad ;-) Ex Automax i Kalmar är det inga problem med.. Mvh Jimmy |
|
|
Jemej; Jag hörde från Gustav "som driver m5board.com" att det går att förlänga garantin ytterligare 1år, men att handlaren då vill se bilen, strax innan 1år har gått, det kostar några hundra €, men är troligtvis välinvesterade pengar, om det finns begränsningar gällande ålder/mil vet jag inte, men detta bör undersökas, min fars 530iA har garanti till juli och det var lönsamt att ha garanti på den. Mvh Stephan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.