|
|
|
|---|---|
|
Hej alla bimmer lovers. Min 750ia -99 har rullat 11000 mil nu. Jag tänkte ta och byta tändstiften i den. Har hört att det sitter original monterade som ska klara 10000 -12000 mil. Så det är väl dags. Nu undrar jag om någon har lite mer utförligare beskrivning. Och vad man eventuellt behöver för verktyg samt vad man kan behöva flytta på. Bilen har även original monterad Webasto. Så det är inte mycket plats att skruva på. Väldigt tacksam för svar. Pocke | |
|
Byte av stiften ingår i Inspektion2 servicen, så är bilen bara vettigt servad skall dina stift redan vara bytta minst en gång. Mvh. /Kjell |
|
|
Hej, Det är det är förhållandevis enkelt att byta stift. Finns några saker att tänka på. 1. skaffa dig en bra 3/8" hylsnyckelsats. t.ex. Biltemas 10-131. Låt Bilens original tändstiftsnyckel ligga kvar i sitt fack i bakluckan. (Du kan stå en hel eftermiddag och försöka få ut den mellan motor och innerskärm om du gör misstaget att försöka prova om den funkar ;-D Här är en Länk Enligt min mening plockar dom bort alldeles för mycket i onödan i länken. Lossa tändkabelrännorna och tändhattarna och vik undan kablarna, OBS! var försiktig och dra bara i hatten Kablarna är kända för att lätt bli skadade. Diagnosuttaget har ett snabbfäste så det är lätt att vika undan. Mer än så behöver man inte ta bort. Svåraste stiftet är det närmast torpedväggen på vänster sida. Ha tålamod och vrid några grader i taget så fixar det sig också. |
|
| En comment, webastovärmaren sitter bakom vänster innerskärm och påverkar inte utrymmet vid tändstiftsbyte. | |
Paap Reeder |
Precis som powertoy säger ... dra tändstiftshattarna RAKT ut. Minsta brytning så knäcker du keramikkärnan ... och det säger "rassel" i plånboken. MVH /// Paap R |
|
Tack alla för fina svar. Tack! Ska försöka få ut ett och kolla hur det ser ut först kanske innan man köper BKR6EQUP x 12. Dom var inte SÅ dyra. ......Men ska man ha 12st blir det ju en annan summa liksom. Och bilen är ju servad utav BMW i Tyskland som den ska. Inget strul där inte. Så Kjell har nog helt rätt. Tack ännu en gång. Pocke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.