AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
628

Vilken motor och vart hittar man en?

z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Tjena BMW fantaster, nu behöver jag er hjälp.
Vilken motor är mest driftsäker, har minst problem, av dessa:
E36 M3 motorn 3.0 alt 3.2
E34 M5 motorn 3.6 alt 3.8

Jag ska ha den till ett bygge fram ihöst.

Nästa fråga är vart får man tag på en? en som garanterat fungerar! och vad får man ge för den.?

Jag har bara erfarenhet av 3.2 och den har bara gått 4.800mil och går som en klocka. Något att tänka på vid de olika varianterna?

Z3MPOWER
Nu får ja säkert på nöten men ändå:-)...

3.2 anser jag vara den minst "driftsäkra" av de motorer du nämner, tänker på Vanos-trubbel, men jag antar att du ska trimma o då kan man ju bygga bort Vanos så att säga o då blir det ju en annan sak...
3.0 kommer därefter, ibland kan dessa oxå ha Vanos trubbel, dock inte ofta alls...
Sen kommer 3.8, hyffsat tunna cylinderväggar samt rätt långt slag gör motorn känsligare...
Så i mina ögon är 3.6 den mest driftsäkra av dessa motorer, det är en "enkel och basic" konstruktion (ingen Vanos, vanlig fördelare osv)...

Men det som avgör hur driftsäker motorn blir oavsett vilken du väljer är i vilket mekaniskt skick den är...O då tycker man ju att chansen att hitta en motor i mekaniskt "toppskick" borde vara som störst för 3.2 samt 3.0 då dessa motorer är nyare (dessutom tillverkades dessa motorer i ett betydligt större antal än de 2 andra du nämner), 3.2 tillverkades så sent som -00, om inte -01 tom.
När det gäller 3.8 och 3.6 är nog risken större att man hittar ett exemplar som kanske är lite halvsliten osv...
Men om vi förutsätter att motorn du köper är i mekaniskt toppskick så är min åsikt (nu får ja på nöten igen...*haha*) att 3.6an bör vara den dritsäkraste, det är i vart fall den jag skulle satsa på...

z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Tack för svaret, det är väl ungefär det samma som jag fick från en annan kille också. Så du behöver nog inte vara allt för rädd att få på nöten.
Hur som helst så ska nog motorn åtminstone till en början vara original. Har man en bil runt 1000kg så behöver man inte vässa motorn i onödan, då tar snart även den fina, i mekaniskt gott skick motorn snart slut.

Så då är frågan vart får man tag på en 3.6:a och vad får man ge för en?

Z3MPOWER (blir väl snart bara MPOWER).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.