AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
7.603

Knackar höger bak

Hej Powerpolare!

Behöver lite hjälp med uppslag på följande problem:

Min E38:a har fått ett otäckt knackande i bakvagnen, som först var knapp märkbart men nu kommer oftare och högre.
Då jag vetat om att min handbroms var kass har jag för ett par veckor sedan haft den hos Joakim på Göteborgs Bilservice för byte av bakskivor+handbromsbackar, men detta visade sig tyvärr inte hjälpa mot knackningarna och Joakim hittade inget annat fel. Varken jag eller Joakim kunde iofs höra några knackningar efter bytet, men dagen efter kom det tillbaka.

Ljudet är tydligt hastighetsberoende. Det låter nästan inte alls om jag släpper av på gasen, och avstannar ofta om jag drar på lite mer gas.

Efter att ha läst andra trådar trodde jag på antingen stödlagret vid kardan eller hardyskivan, men när jag lyssnat med örat mot golvet där bak kan jag konstatera att ljudet verkar inte komma från kardanområdet, utan verkar komma från något mer diffust område åt höger bakhjul till. Detta borde väl utesluta stödlager och hardyskivan?

Knacket blir markant starkare då jag svänger höger, och försvinner nästan alltid helt då jag svänger vänster. I helgen lyfte jag med domkraft och kikade efter uppenbara fel, samt försökte känna efter glapp, men hittade inget enkelt. Det konstiga var att efter att jag släppt ned bilen igen var ljudet borta i bortåt en halvtimmes körning, och sedan återkom det igen lite smygande.

Förumtom knacken har detta den senaste veckan kompletterats med ett ganska så högt gnisslande ljud, som känns som det är kopplat till fjädringsrörelser, det hörs t.ex tydligast om jag inne på smågator frikopplar och rullar över lite brunnslock och ojämnheter.

Bakvagnsbussningen höger bak bytte Joakim i höstas, och han kunde inte känna några märkbara bussningsglapp då han bytte skivorna för 2 veckor sedan.

Vad tror ni, förslag och tips mottages tacksamt. Finns det ngn bra förklaring som uppträder då bilen rullar, men som är svår att se då bilen är hissad och därmed fjädringen avlastad? Vi har inte kunnat återskapa knackljuden med bilen hissad.

Skulle fjäderbenslagringen kunna vara en tänkbar bov? Hjullager? Något på axeln mellan slutväxel och bakhjul?

Tycker det är jobbigt med fel som försvinner då man försöker betrakta det...

Mvh. /Kjell
jo
429
joblock
740iA -92 (E32)
750iA -96 (E38)
328i -00 (E46)
MB 500SL -04

Skulle kunna vara en drivknut på någon av drivaxlarna. Vinkeln på knuten ändras ju något när vikten lägges över vid sväng, vilket kan ändra oljudet.

Har du kollat skyddsdamaskerna. En otät sådan sabbar en knut rätt snabbt.

/Lasse
sk
323
skåne
F07 530d GT -10
Hej,
Hade för något år sedan liknande problem fast på vänster sida. Efter byte av hjullager, bytte det högra också när jag ändå var igång, försvann problemet.

Lars
Håller med skåne: Låter som ett hjullager. "Uppkommer" ofta i samband med hjulbyte om du gjort det nyligen.
Hmm. Då jag hade hjullagerproblem tidigare på Alfan har ljudet varit mer åt "stenkross" hållet, men ni säger att det kan låta knackande också alltså...
Japp, 2 dagar efter bytet av skivor och handbromsbackar bytte jag från vinter till 18" sommarhjulen, så det verkar ju också stämma in bra.

Men borde inte ett kass hjullager göra att hjulet glappar om man föröker rucka på det i hissat läge. Kunde inte känna ngt sådant glapp då jag skakade på det i helgen...

Stort tack för tipsen!

Mvh. /Kjell
Jo det ska det väl göra om du tar en hand uppe/nere och sedan höger/vänster och "ruckar" på hjulet.
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Kommer inte på något ytterligare om knacket men gnisslet brukar komma från handbromsvajerhöljet som rör sig mot gummigenomföringen till vänster bakhjul.
Uppdatering:
Var hos Göteborgs Bilservice idag och pratade med honom om mitt knackande. Han trodde på drivknut, men sa att han kollat mina damasker och de var hela, och drivknutar var rätt ovanligt problem på BMW så säker var han inte.
För att inte börja byta grejor på måfå föreslog han därför att vi börjar med att trycka i en omgång drivknutsfett i knutarna, och om detta dämpar eller elliminerar ljudet vet vi att det kom därifrån och byter. Tyckte detta lät mycket vettigt.

Dock hade han inget sådant fett hemma, så jag skall återkomma för denna operation en em i nästa vecka.

Mvh. /Kjell
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Låter nästan säkert som kulleden, Nr 2 här Länk verkar vara ett vanligt fel på E38 och min ena var slut vid ca 15,000 mil. Den gnisslade när den var slut.

Mvh Björn
Haha, vi tycks ha varsin tråd där vi pratar lite förbi varandra Björn :-)
Det låter som om vi ligger rätt lika i våra E38:ors utveckling, där båda har rullat ungefär lika långt på lika många år, och vi har båda relativt nyligen bytt kullederna bak.

När mina kulleder var slut både gnisslade det (svagt) samt klonkade vid vägrörelser och då jag släppte/drog på på gasen. Dessutom var bilen lite slingrig på vägen.
Mitt nuvarande knackande är dock betydligt kraftigare (ibland, det varierar en hel del i styrka), och det knackar ibland även på helt slät landsväg med jämn gas.

Gnisslet kan mycket väl komma från genomföringen av handbromswiren. Bra tips, tack, skall kolla det.

Mvh. /Kjell
Suck!
Mitt knackande kvarstår, och det känns som om det ökar i ljudstyrka efterhand :-(
Och min favoritmekaniker i Partille har ännu inte hört av sig, så egentligen har inget nytt hänt.

Men jag tycker nu mig höra att knacket inte är direkt relaterat till hastigheten, utan ibland knackar det ganska fort (men lågt) även i låga farter. Detta har gjort att jag funderar på om det kan vara ngt annat än drivknutarna ändå...

Hur är det med krängningshämmarstag bak på E38, är det ngn som vet om slitna sådana kan ge knarrande/knackande ljud ifrån sig? Kan man genom att hissa bara en sida med domkraft känna om de glappar?

Mvh. /Kjell
St
136
Stoffe_m3
BMW 750il -96
Hejsan, hade precis samma ljud på min 750, gled omkring på stan, då ljudet ökade... for på en billyft å kikade, hittade inget konstigt.
Slutligen tröck jag på utav bara fan. då lät det ännu mer.. ett tag.. sen rasa slutväxeln. kolla den..
Hej igen,
Uppdatering: var i förra veckan hos Göteborgs Bilservice i Partille för felsökning. Hittade inget klockrent (kollade även slutväxeln), men han tyckte drivaxeln gick att rycka i sidled mer än normalt så vi bestämde oss för att byta ut den. Sökte på bildelsbasen och hittade en drivaxel från en 00:a som skulle ha gått 8000 mil, så den köpte jag och fick hem i fredags. Väntar nu på att verkstan skall få tid att montera den för mig.

Mvh. /Kjell
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.