AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
858

Tickande 535 -90 (m30), någon med erfarenhet?

sa
2
saxerud
535iA -90
Hej, motorn har börjat ticka mycket och jag har förstått att topparna har lite av ett standard fel på 535 motorn (m30) .
Den har rullat strax under 20.000 mil.

Är det någon som vet vilka delar som behöver bytas och ungefär vad det kommer att kosta?
Om man ska byta kam, ungefär hur stor skillnad skulle det bli att sätta i en trimkam?

mvh / Fredric
ca
282
carlsson535
328ic-97
528ia-97
Aldrig fel o göra en ventiljustering, prova o gör det, då ser du ju också om kammen ser sliten ut men har den gått 20´ kanske det är dags o renovera lite
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
om det inte går att justera bort tickandet så är det ju nya prylar som gäller.
kam, vippor och axlar går på runt 5000. om man ändå byter det kan man ju passa på att få ventilerna slipade , nya tätningar och styrningar osv för max 5000 till. sen har man en fräsch topp i många år framåt.

men börja med att ta av ventilkåpan och syna kammens skick, kanske räcker med en justering bara.
Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
Hade en 535 som jag fick renovera , men ticket var lik förbenat där när jag startade den efter totalrenovering, och jag var supernoga med justeringen ....

Många saker som kommer på köpet med en renovering bla vattenpump, jag köpte kam,vippor,tätningar,toppackning ja allt i övre halvan blev som nytt men jag pröjsa ca 4500 kr köpte detta från motor nord ....

Bilen gick bra som fan men den tickade med haha ....

Gör en justering, sen är det bara att tuta o köra ..

Mvh Niklas

M30 motoren "skal" tikke og lage litt lyder, blant annet klikker innsprøytningsdysene mye. Det påstås at dersom du klarer å justere bort ventiltikkingen så har du helt sikkert justert for tight :-)!

535-91 : Helt rätt... Jag tror att risken är att det bränner annars...
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Beror ju på hur mkt högre den tickar, min 735 tickar en del, men tror ändå sakerna håller några tusen mil till minst. Har just nu gått ca 27300 mil utan topprenovering, beror på hur bilen är använd, t.ex många kallstarter sliter ju mer, mera långkörning sliter mindre osv.

Men att prova justera ventilerna tycker jag du bör göra, och samtidigt kolla kammens skick. Kan ju även prova byta till annan olja
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.