|
|
|
|---|---|
|
Hej! Ville bara berätta att jag tillbringat helgen med att renovera vänster frambromsok i helgen, och är nu några erfarenheter rikare. Det hade mer eller mindre fastnat och bromsbeläggen låg an på skivan så det blev riiiikigt varmt bara efter någon kilometers körning. Visade sig att dammskyddet släppt och det var mycket skit innanför i kolvgången. Jag har således gjort en helrenovering där alla gummidetaljer bytts, ny luftningsnippel samt slioning av kolven. Jag har även fräschat upp själva oket ordentligt också, så ytrost, avlagringar mm är nu borta. Avslutade med en ordentlig luftning och vätskebyte. Slutsats: allt gick till slut som det skulle, lite seg i muskler och leder bara :-) Nu tänkte jag dela med mig lite av mina erfarenheter till dem som eventuellt funderar på att göra en bromsoksrenovering. Skall själv ta även höger framok om nån vecka i förebyggande syfte. Tips 1. kontrollera alt. förbered lufningsippeln FÖRST: denna höll på att sabotera hela projektet. Den hade nästan blivit "ett" med oket, rejält fastrostad... Dum som jag var tog jag loss oket innan jag kollade att nippeln gick att få loss. Det höll på att sluta i katastrof då den var helt omöjlig att få loss trots försök enligt alla knep. Med hjälp av högre makt fick jag efter cirka fem timmar loss den. Alltså: om den ej går att skruva upp direkt, förbered den genom att slipa bort all rost omkring och behandla med 5-56 några dagar i förväg. Bearbeta försiktigt och gör inget med oket innan du fått loss nippeln. Låt processen ta den tid den behöver, om så en vecka.... bilen går ju att köra ändå. Tips 2: Skappa en klämma för bromsslangen (50 kr på Biltema). Rengör och mjuka upp bromsslangen strax ovanför skruvfästet på oket och kläm åt så vätskan ej rinner ut och för mycket luft kommer in i systemet. Gör detta INNAN systemet öppnas (nippel, kolv, slang) Tips 3: Använd en kolvutdragare (ca 60 kr på Biltema) - pressa INTE ut kolven med bromspumpningar, dra ut den. När den väl kommer ut töms slangen på vätska och onödig luft kommer in, dessutom kan du inte klämma åt slangen förräns efter kolven pressats ut och det skvätter ut en del vätska. Nästa gång kommer jag göra så här: a. Säkerställa så att nippeln går att skruva loss b. klämma åt bromsslangen c. öppna luftningsnippeln d. dra ut kolven Tips 4: Om kolven är rostig (vanligt längst ytterst i alla fall), använd en liten handhållen roterande slipmaskin och slipa bort ytrosten ner till metallen. Jag använde ett multiverktyg/slip från Clas Ohlson, och Polerslipstift i nån sorts blått hårt men ändå mjukt material, också CO. Det blev fantastiskt bra! Jag sprayade in kolven först med 5-56 och lät det dra. Tips 5: Montera på det nya dammskyddet i rätt ordning, annars blir det svårt att få på: a. trä på skyddet på kolven b. dra försiktigt ner det till botten av kolven så att den del som skall sitta fast i oket är fri utanför kolven. c. pilla försiktigt in denna del i skåran i cylindern utan att den övre delen glider av kolven. När den är på plats i skåran är det bara att trycka in kolven. Tips 6: Använd en Bromsluftare med backventil vid luftning - det gör arbetet så mycket enklare! Jag använde denna: Länk men dessa går lika bra: Länk Fungerar klockrent! Tänk på att trycka tillbaks kolven innan du luftar så att det är så litet utrymme som möjligt med luft inne i cylindern. En vanlig tving är praktisk att klämma in kolven med igen när bromsskivan är på plats. Slutligen: köp nya nipplar! E34 använder M7x1. Jag lyckades klura ut att modellen (längden) är samma som Biltemas 66-469. Glöm inte att använda rikligt med silikonfett innanför dammskyddet samt att smörja in kolven ordentligt. Jag tog först bromsvätska och sedan silikonfett. Ja, detta är mina tips för en lyckad bromsoksrenovering, i alla fall efter mina erfarenheter. Jag skall gladeligen ge mig på den andra kolven i förebyggande syfte om nån vecka eller så. Frågor besvaras gärna! Om någon tycker att något låter galet får denne gärna hojta till så jag inte tipsar om något som är fel... | |
|
Allt förutom 5-56 låter vettigt tycker jag. Det var bra när det kom på 70 talet eller när det var men nu så finns det mycket bättre. |
|
|
Kristian E: ge nåt exempel Bra skrivet covet. Kanske du kan ta kameran och så gör du ett mektips på nästa ok:-) Länka gärna till "utdragaren" du använde mvh Göran |
|
Paap Reeder |
... man kan med en "spädbarnsspruta" från apoteket fylla damasken med silicon då kolven är i intryckt läge. Lirka in "pipen" under damaskkanten och spruta in. Förlänger "service"-peroiden med minst 2 år. MVH /// Paap R |
fyllecaj |
Paap: kan man ta bromsfettet istället för silikon du vet vilket jag menar |
|
Kul att det uppskattas. Skall ta med mig kameran och knåpa ihop ett ordentligt mekartips till nästa gång! Ang. "utdragaren" var misstaget att jag ej använde någon denna gång, men det kommer jag göra nästa gång. Jag kommer pröva en avdragare från Clas Ohlson (sid. 171 i katalogen eller art. nr. 30-3772-4). /Jonas |
|
|
Jag har bytt ID nu: JPB //Jonas |
|
Paap Reeder |
... jo jag sade fel. Det skall vara det speciella bromsfettet som är till själva kolven. MVH /// Paap R |
| Mycket bra tips där, men är det inte så att man INTE ska klämma åt bromsslangar då det kan bli tätt i slangen i och med att dom är stålarmerade. Är i allafall vad jag lärt mig. Rätta mig om jag har fel. | |
|
Biltema har en bra grej till det där jobbet. Ser ut som en "handjagad" siliconspruta utan patronhylsa med en lång rundstång (60-70cm) som sätts mellan bromspedalen och sittdynan. Covet> jag tror inte det funkar med den där avdragaren. Testa bygg en sån här mojäng, funkar kanon Bromsluftaren jag köpte tar tryck från framhjulet, och är i princip bara en slang och ett lock. Men det funkar. Jag får testa att ha tändningen på, och lufta mycket. Sedan är det väl bara stålomspunna slangar som fattas.... Huvudcylindern är numera helt tät. Det har jag koll på. (En metod att få bort luft ur systemet då man pillat med huvudcylindern är att trycka tillbaka alla beläggen, då går oljan baklänges och trycker upp luften i huvudcylindern.) /Mats J IP: ...[.38.206] anlima 467 st 2004-07-02 11:26 Rapportera svaret Äger följande BMW: -------------------------------------------------------------------------------- 735iA -87 Hej Mats . Tjusigt namn du hade, byt ut locket som hör till "luftaren" mot ett riktigt som du har borrat och satt fast en ny bilventil i. Det blir mera stadigt när du "laddar" med tryck. Skaffa sedan en 5liters plastdunk modell styvare så den tål minst 2kg tryck. montera två bilventiler ,ta bort ventilen i den ena för den ska du sätta en slang som går till botten på dunken. Nu fyller du den till hälften ,2,5liter bromsvätska räcker länge när det "luftas". Fyll ca 2kg lufttryck i dunken när du jobbar med den GLÖM EJ ATT LÄTTA PÅ KORKEN PÅ DUNKEN , NÄR LUFTNINGEN ÄR AVSLUTAD. (Egen erfarenhet) Hoppas det lyckas för dej den här gången /Mats IP: ...[121.153] |
|
|
Men vilket är bäst att renovera eller att lägga ut 600 på nytt ok ?? Ska man byta på båda sidor samtidigt ?? |
|
|
Jag skulle inte tveka att köpa nytt för 600/st, för det var väl nytt du tänkte på? Nya kostar ungefär ca 1100kr fram och 1500kr bak. /mats |
|
| ok... kan köpa nya för ca 600... så blir att inhandla det då :) | |
| Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.