|
|
|
|---|---|
|
Ska byta däck på bilen och funderar på vad man ska satsa på. Hade tänkt att köpa 18" men pga ofrivilliga utgifter får detta läggas på hyllan. Det sitter kumho ecsta däck på nu. Fram sitter ett gatdäck men bak har förgående ägare satt på ecsta MX vilket är typ ett R däck. Det är ruskigt bra grepp med dem och jag gillar bettet i kurvorna frågan är hur dessa klarar sig i väta? Ska man satsa på R däck eller något prestanda gatdäck? Erfarenheter eller rekomendationer? Ska ha dem på en m3 -96. /Filip | |
| Hur ska du använda bilen? | |
|
Jag skulle köpa Michelin pilot sport ps 2 om jag hade bytt däck på min M3. har kört på såna innan på min 328 E36 samt en del andra bilar och de funkar utmärkt och har fått mkt bra kritik i däcktester mm. Dock skall de ha lite sämre våtgrepp. Tyvärr kostar de en slant men de e värt varenda krona enligt mig. varför köra M3 och snåla på det viktigaste av allt va gäller vägegenskaper? Själv kunde jag lika gärna haft en 320 om jag haft de tankesättet. //MVH Andreas M-power när du älskar att köra! |
|
|
Bilen rullar mestadels på gata men hade tänkt att försöka besöka några ban evenemang under sommaren. Har en bruksbil också som är påställd så monsunregn kan man nog undvika. Läste på rejsa.nu att man ska helst köra med vanliga däck först för att lära sig spårval etc. Hur som helst vill jag ha bra däck som tål höga hastigheter (toppfartspärren är borta). |
|
|
r-däck slits ju lite onödigt fort på gata/landsväg. Inte direkt kostnads effektivt. Likaså slits gatdäck lite onödigt på bana eftersom bilarna är tunga och det är lätt att överhetta däcken. Så frågan blir ju var brytpunkten ligger. Jag är inte erfaren nog att ge svar men jag har nyss haft samma funderingar. Jag kom inte på det så jag har en uppsättning r-däck och en uppsättning för gata. Jag bryr mig iofs inte så mycket om jag inte har så bra grepp på gata, jag kör inte så hårt då. Också jag är rädd att r-däcken kan vara lite lömska och ge "onödigt" bra grepp. Hastigheten tål nog dock alla däck i lagom dimension av skapligt märke (y och w klassade). Continental Sport Contact 2 (3?) får oftast mycket bra betyg. Michelin PS2 som wingard skrev likaså. Kumho Ecsta MX är ofta utpekad som en lämpig kompromiss. Inte lika hårda i stommen som "riktiga" r-däck men tål lite mer värme än vanliga däck. Läser du på på rejsa så får du nog en skaplig bild. Många där med mycket erfarenhet. |
|
|
Bridgestone potensa re050a har jag på min, har kört 3 banträffar i somras, sammanlagt runt 1000 mil. De har slitits väldigt lite med tanke på bankörningen också. Dessutom tycker jag att de funkar rätt ok för ett gatdäck på banan, det överhättar visserligen lite efter 4-5 varv i högt tempo men vilket gatdäck gör inte det? Ett mycket bra däck enligt min åsikt. mvh Conan/ BMW SC 328 www.bmwsc.com Min ///M3: Länk |
|
|
Är det inte potensa som sitter som standard på nya bmw? Vilka R-däck är att rekommendera till m3 både prestandamässigt och budget? Vilka dimensioner ska man satsa på? Jag hade tänkt att köra på 17" både på gata och bana. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.