|
|
|
|---|---|
|
blir inte klok på denna slang Länk (slangen som går till nummer 11 på bilden). vart ska den gå, vad är den till för? denna anslutning bak på toppen fanns inte på min gamla motor men vad är den till för på denna topp som jag annars trodde var nästan identisk. för till fället är den pluggad men känns väldigt osäkert då jag antar att den måste ha nån funktion!? tacksam för svar innan jag kokar toppen!:) | |
|
Det ser ut som vevhusventlilationen. Kortfattat: Eftersom inte kolvringarna sluter helt tätt bildas övertryck i oljesumpen. Därför behöver oljedimma tryckas ut någonstans (läcka ut). Detta gör den genom detta rör. Sedan låter man oljan kondensera på något (ofta en bit kall metall) och rinna ner i botten på sumpen. Slangen delar således på sig och den ena går ner till blocket och den andra till insuget - där vakuum finns. Detta är bara en hypotes. Så ser det ut. Är den pluggad kan det vara lite dumt, om du inte har en till vevhusvent. TEsta att köra motorn och skruva upp oljepåfyllningslocket en aning. Skjuter det olja omkring locket så är det övertryck och du ska nog ersätta den där pluggen med en riktig ventilation. Annars funkar troligen ventilationen ändå. Lycka till! |
|
| vet inte om jag ser fel på bilden, men jag tycker nog att det den ska gå till värmepaketet. | |
|
tackar för svaren! jag tror inte det är vevhusventilationen för den sitter ju mitt på ventilkåpan och motorn beter sig som den ska när man skruvar av påfyllningslocket. har hittat några bilder nu och det ser ju ut som slangen går in i kupen... men jag har värme i kupen och vattnet VERKAR cirkulera samt att tempen håller sig där den ska( har dock inte testat alltför länge så jag är inte säker på detta) alla m30 före 88 verkar ha denna slang... |
|
| på länken du la ut ser det ut som att den sitter mitt på topplocket, och skulle det vara så är det bäst att du kollar upp om du behöver koppla den så att du får rätt flöde i toppen | |
Paap Reeder |
... på min M30 går den till värmepaketet. Har du inget värmepaket kan du koppla den till röret/slangen som går framåt till v-pumpen. MVH /// Paap R |
|
jo Paaps idé verkar ju ganska vettig. men jag stör mig väldigt på detta, det är ju två i stort sett identiska toppar. kan dom verkligen ha olika kylkanaler? vill inte riktigt acceptera det!:) |
|
Paap Reeder |
... vilka toppar talar vi om? MVH /// Paap R |
|
de äldre m30-topparna som sitter på tex e28 och de lite nyare som sitter på e32 och e34. vet ju att det är lite som skiljer dem åt men kan det verkligen vara olika kylkanaler? om man tittar på denna nyare topp så sitter det ett täcklock istället för ett rör som på de äldre (nr 18) Länk |
|
Paap Reeder |
E3/3,0 + E12/528 + E28 528/535 har alla denna kylkanal i bakänden. Hur vattnet rinner i nya bilar typ E32 vet jag inte. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... glömde: vattenflödet i själva toppen berörs inte av denna "ändring" där bak. MVH /// Paap R |
|
Paap: ok, om jag förstått dig rätt så borde det alltså för motorns kylning inte spela någon roll om jag pluggar detta rör i bak på toppen? det skulle ju vara kanon för då är ju allt frid och fröjd!:) |
|
Paap Reeder |
Precis. Enligt min uppfattning cirkulerar vattnet lodrätt i toppen och "går" s a s via kanalerna i blocket. MVH /// Paap R |
|
jo det var ju så jag fått för mig oxå. men då kör jag med pluggen i då så blir det nog bra! tackar så mycket för hjälpen! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.