AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
722

528 som inte vill starta

co
4
corradoanna
528iA -87
Jag har lite problem med min 528, den startar inte. Motorn går runt men vill inte tända. Ingen gnista från stiften. Den får bensin. Rotorn och fördelar locket är bytt samt stiften. Tändmodulen är bytt, tändspolen kollad. Vad kan det vara? Kan säga att bilen gör så här ibland har gjort så i ett halvår ca men den har alltid startat efter ett tag, fast inte denna gången. Har varit väldigt svårstartad med speciellt om det varit kallt.

Snälla behöver verkligen hjälp med det här.
sa
189
sadanber
520i Touring -95
Antar att du kollat tändkablarna också, framförallt den mellan tändspole och fördelarlock?

Mvh Daniel
Hmm...Om du sätter kabeln som kommer från spolen mot ventilkåpan på lagom avstånd (ca 8-10mm) kommer det då en gnista????Håll dock inte i kablen för man kan få en redig stöt...Gnistrar det då sitter felet nånstans efter spolen, förslagsvis kablarna eftersom de ej är bytta ännu, eller att gnistan hoppar fel väg i fördelaren......OBS! Dubbelkolla att man kan testa tändningen på det sätt jag beskriver innan du testar, kan mycket väl vara som så att det ej är att rekommendera att testa så på bilar med brytarlöst tändsystem, finns säkert andra på forumet som vet vad som gäller!

co
4
corradoanna
528iA -87
Blir ingen gnista mellan tändspolen och fördelarlocket nej. Tror inte felet är hos tändkablarna? Alla tändkablar kan väl inte ge upp på samma gång heller? Bilen borde ju starta även om en kabel är kass eller? Det finns nån givare oxå som kan strula va?
Jag mena att du sätter kabeln som kommer från spolen mot ventilkåpan direkt, alltså för att se om spolen funkar som den skall...Kan ju va vevaxelpositions givaren som gått o lagt sig (har för mig att det skall finnas en sån på din bil...). Försök att få svar från "Hasso", han om någon kan säkert hjälpa:-)

co
4
corradoanna
528iA -87
Ja och jag har tagit kabeln från spolen mot kåpan ;)
sa
189
sadanber
520i Touring -95
Men då kan det ju teoretiskt vara kabeln mellan spole och fördelare som gett upp, de andra kan ju funka men om gnistan aldrig ens når fördelaren spelar det ju ingen roll...

/Daniel
Biltema har faktiskt en sak som är bra.
En liten lampa som man sätter mellan tex tändstiftet och tändkablen.
Den blinkar när det är gnista.
Funkar även mellan tändspole och fördelarelock.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.