AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.142

Vilken bil ska jag välja som lek projekt?

Hejsan, Fundrar på köpa en något äldre BMW till hösten o leka lite me mina tankar. Lättaren trimning. Lätta bilen. Man kan säga snarare optimera..
Bilen kommer att användas för framtida banträffar/körningar o dylikt.
Tittat på följande alternativ

535 - E28
535 - E34
325 - E30

Någon som har gjort nått liknande? Jag planerar att lyfta ut all inredning. Lättare trim som strys av periodens ekonomi, sportigare chassi. Vad som styr mitt val är vilken bil som man med minst medel i princip få ett hyffsat Effekt/Vikt förhållande. En 325 E30 väger 1290kg så den är väll rimligt vis lätt att få på lättare fötter. Vet inte om 3,5 liters varianterna är lite för framtunga o svåra att få lättare. Dock har dom rätt bra flås i maskineriet.

Skulle vara tacksam för tips/ideér. Men som ni ser på bilplanerna är ekonomin väldigt begränsade så jag vill klart ha mest effekt per krona. Har inte råd att köpa en e46 o strippa o köra ner till vrak precis =/

Mvh Filip
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Tyvärr börjar priset för en E28 stiga i pris när det gäller välskötta ex!
Sämre välhållna brukar sällan vara ett ekonomiskt bra alternativ.
Skulle jag vara du, skulle jag satsa på en E30 325, mycket mos för pengarna redan som original.
E34:orna kanske funkar men brukar ofta lida av mycket vikt pga utrustrning, då denna främst leasades av direktörer på slutet av 80 och första hälften av 90 talet.
M30 motorn är annars en mycket bra motor som går att sugtrimma en hel del!

MVH Patrik
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Nackdelen med e28/34 är att man bör kunna tillverka allt själv då det är ett rellativt dåligt utbud med rätt typ av delar. e30 eller någon annan 3 serie som det har tävlats hårt med är det bästa alt, och man hittar beg delar till vettiga pengar. Till 02, e21, e30, e36 finns allt att få tag i. Till e30 finns hur mkt gamla rejs delar som helst att hitta i tyskland.
Köp en bil med frisk kaross och utgå i från den( eller köp en bil som någon annan har tröttnat på, det brukar bli billigare).
Ett hett alt till kärrorna du har nämt är en 2002, liten lätt och med en fyra i.
Hehe Pelle Persson.. det ska vara en 6a om man vill få en komplett upplevelse =). Jo det lutar åt E30 me tanke på pris att få tag dem i och att delar behöver jag inte oroa mig över. Kommer inte hänga på så mycket motor trim. Filter, chip, blås stannar jag nog vid. Det blir väll ett seriöst paket me fjädrar o dämpare dock. Hur e det me besiktningen, jag kan väll kasta ut bälte/säte där bak? Heljusen kan jag väll hutta me? Det enda jag behöver ha kvar inne i bilen är väll ratt, växel, handbroms, bälte fram o varningstriangel?
Hehe Pelle Persson.. det ska vara en 6a om man vill få en komplett upplevelse =). Jo det lutar åt E30 me tanke på pris att få tag dem i och att delar behöver jag inte oroa mig över. Kommer inte hänga på så mycket motor trim. Filter, chip, blås stannar jag nog vid. Det blir väll ett seriöst paket me fjädrar o dämpare dock. Hur e det me besiktningen, jag kan väll kasta ut bälte/säte där bak? Heljusen kan jag väll hutta me? Det enda jag behöver ha kvar inne i bilen är väll ratt, växel, handbroms, bälte fram o varningstriangel?
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Så länge bilen är reg. besiktigad för fler än 2 pers måste väl ändå bälte bak fungera!!?

MVH Patrik
mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
M635 forever: När det gäller E28 så har många av dom "dåliga" exemplaren skrotats vid det här laget, och därmed är det mest fina ex som är till salu nu för tiden. Så genomsnittspriset kanske har stigit. Men när det gäller prisbilden för enskilda exemplar tycker jag inte den har förändrats speciellt mycket dom senaste åren. Satt senast igår och läste gamla inlägg från 2003 på forumet, och det var samma visa då, dvs att folk ansåg att priserna var på väg upp och att man skulle skynda sig att handla för snart skulle dessa bilar vara värda sin vikt i guld. Men det har inte hänt mycket med prisbilden sedan dess, eller hur? Och jag TROR inte heller att dom här bilarna kommer att stiga i värde inom en överskålig framtid. En annan sak som påverkar priset är ju som bekant efterfrågan. Och med färre exemplar kvar i livet blir det ju fler spekulanter på varje bil, vilket kanske kan trissa upp priset en aning. Men bara till en viss gräns, sedan väljer nog dom flesta en annan bilmodell.

AkUsP: Tycker helt klart att du ska satsa på en E30! Tror dom är mer lämpade för din typ av körning. Dom är både lättare och "busigare" än E28. Och du får en bil med riktig styrning istället för styrsnäcka. Dessutom är det nog lättare att hitta en 325i till salu än en 535i/M535i.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Finns gott om mindre goda objekt ute i detta avlånga land, till salu eller ej!?
Tur är väl ändå att många fått upp ögonen för dessa underbara vagnar och börjat restaurera dem!!
Just M535:or finns det nog inte många sämre objekt kvar av!

MVH Patrik
Min gamla 518i får nog räknas som ett mindre gott objekt. Startar och går visserligen, men ser ut som fan och låter som en diesel. Skrotexemplar av E28 går fortfarande fint att få tag på, däremot ser man nästan aldrig någon rostfri och riktigt fin bil. Och av dom fina man ser, så är det nästan uteslutande de mera motorstarka, aldrig någon 518i eller 520i.

Funderar själv på att resa ner till sydeuropa i sommar för att försöka hitta ett exemplar som inte fått smaka vägsalt, jag avskyr verkligen rost.
M535! = )

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.