|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, Har några frågor här, skall försöka att få lite struktur på det hela för att inte krångla till det. 1. Kontakten till Harman Kardon slutsteget, kan man bara plocka loss signalkablarna från själva kontakten och skarva in det till det nya slutusteget. Jag är fullt medveten om att man måste hämta ström från bilbatteriet. Grejen är att det borde gå att göra, men en CDR i GBG ville ej skarva den vägen sist för de påstod att det kommer ström från alla kablar. 2. Låt oss säga att jag väljer att plocka signalen direkt från stereon, hur får jag loss den ifrån panelen? Vart går kabeln från radion till bagageluckan, är det ett avancerat ingrepp att dra signalkabel från stereon till bagaget? 3. Jag har idag draget signaler från de högtalare som sitter i hatthyllan till subben (den e bara på 150 watt), det kanske inte är så bra när man har såpass kraftiga grejer som dessa Länk Länk Kanske något av noobfrågor, men man måste ju börja någonstans. Vänligen Alexander | |
|
Hej! Läs detta! Länk Carl |
|
|
Tjenna Carl! Tack för ditt svar, men det där är liiiite väl overkill för min del. Så här ser min kontakt ut: Länk Den är betydligt mindre avancerad än hans, och alla kablar lär ju vara till för ljudet / ström till slutsteg(?!) Men grejen var att när skulle sätta in den _aktiva_ subb jag har idag ( Länk ) så ville CDR inte ta ljudet ifrån den kabeln som är på bilden jag bifogade först i detta meddelandet för de påstod att de kommer ström ur alla kontakter och de ville inte ge mig ett strömfel eller något åt det hållet. Så de kopplade vidare ljudsignalerna ifrån någon högtalare där bak. Så det jag undrar är om det är någon "bra" metod att koppla vidare som de gjorde, eller borde jag i så fall dra helt nya kablar DIREKT ifrån radion? Om jag måste dra ifrån radion så undrar jag hur jag får loss radion, och vart kablarna går / om det är lätt att dra de till bagageutrymmet. Jag kunde inte se att han tog upp det i den FAQ:en du visade... Vänligen Alexander |
|
|
Hej! Som jag fattar det är signalerna i HK inte likadana som i "vanliga" system. Jag fattar det inte riktigt själv men det är som Du säger "ström" i alla kablar. (Sinuskurvan kretsar inte kring 0 utan kring en nivå på 6+ eller nåt sånt?) Det innebär att man inte kan koppla dem hur som helst. Om Du kollar på bilderna längst ned i tråden så ser Du hög-låg-omvandlare som används för att ta ned orginalstereons signal till vanlig lågnivå. Jag tror det är den vägen Du måste gå. Alternativet kanske är att sätta en sådan direkt innan HK-subbarna för vidare signalering till Din nya sub? Carl |
|
|
Tack för svaret Carl... Men jag har ett problem med att göra som du sa, för att mitt HK slutsteg är trasigt :( Det var därför jag bytte subb i första taget... För ett nytt HK slutsteg kostar mer än en ny subb... Men det jag undrar typ är om det är någon skillnad på om man tar signaler direkt ifrån stereon eller om man vidarekopplar signalerna från hatthyllan. Det känns som det borde vara någon skillnad i alla fall... Som sagt, jag är helt novis... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.