AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.445

Beslutsångest om högtalare

De
31
Delta-
320i E36 -93
Hejsan, jag har lite problem med att välja högtalare till bilen. Det står mellan dessa:
Länk (MDS Fanatic FD5)
Och sen dessa från www.brl.se
Art.nr. 510P152S (Rockford Fosgate P152S Punch)
Art.nr. 285REF5010CS (Infinity Reference 5010 cs)

Jag har inte så stor koll på vilka värden man ska gå efter.
Dom kommer sitta på slutsteg.
Visa användare
214
oset_olholm
525 IA -95
Är väl som många anra sådan att ja inte gillar MDS även om de kan vara bra grejor...inte så kunnig på området men jag hade valt rockford högtalarna !
Da
639
Danjel
540iA Touring -03
Infinity för finlir, Rockford för tryck...
Lycka till,

MVH,
Danjel (fd. Dandelue)
Min bil: Länk
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Är inte heller en fantast när det gäller MDS!
Gäller detta ett framsystem ihop med en sub skulle jag rekommendera ett paket med bra midbas samt clean diskant, satsa inte på ett system som går lågt i bas!
Då kommer du ångra dig pga vibrationer och dylikt.
Har du en bra huvudenhet där du kan ställa deln.filter för framsystem, baksystem samt sub, tycker jag du ska satsa på Infinity eller DLS!
Subben bör inte vara av den billigare sorten heller.
Har byggt bilstereo i ca 8 av bilarna jag haft och kommit fram till samma sak varje gång: skulle ha köpt den dyrare ändå!
Äntligen har man lärt sig, visst det kostar att ligga på topp, men det blir billigare i längden då man hela tiden vill uppgradera pga trötta öron!!!

MVH Patrik
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
M635: Håller inte helt med dig , jag har märkt att ju mer bas du kan trycka ur framsystemet ju mer han du höja subwoofern utan att den sticker ut och tar överhanden , missljudande vibrationer beror på dålig montering.
De
31
Delta-
320i E36 -93
Ok tack för svaren, har en fundering till dock. Om en högtalare har Effekttålighet 100watt max (som Rockford Fosgate P152S Punch) och man har ett slutsteg som ger 160watt per kanal, hur kommer det påverka högtalarna?
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Inte riktigt sant Hewi!
Med tanke på att Delta- bygger ljud ien E36 som har så pass litet utrymme för basen att fortplanta sig i, skulle en sub som plockar det under 80Hz vara alldeles tillräckligt för att få ett välbalanserat ljud!
Med tanke på att Delta- kollat in MDS fanatic serie så antar jag att budgeten int är allt för god till ljudbygget.
Så att montera ett system med god basåtergivning i original uttag i fram, och få vibrationer har inte ett dugg med att göra med dålig montering.
Alla vibrationer går självklart att få bort med asfaltsmattor,dämpmaterial eller kickpaneler, men jag tror inte riktigt det är vad Delta - som sagt är ute efter f.n!
Mer bas ur framsystemet gör sig bra i bilar med större cupeer eller i bilar där basen har svårare att leta sig fram samt ger en fördröjning i återgivningen!!

MVH Patrik
De
31
Delta-
320i E36 -93
Okej, jag har 4st JBL GTO 526e (Art.nr. 285GTO526E) från www.brl.se och dom slår över så fort det kommer minsta lilla basljud. Jag har bestämt mig för att ersätta dom med Rockford Fosgate P152S Punch, hoppas bara det blir bättre ljud med dom.

Mvh robban
Tr
175
Tracker
BMW 528ia Touring
BMW M3 E30 -87
Vart skall man handla Infinity grejer?
//Fredde

BMWCS Nord #4699 Umeå
Länk
Länk
De
31
Delta-
320i E36 -93
Infinity finns hos BRL, www.brl.se

mvh
Ulke
Vad gäller de lägre frekvenserna i framsystemet, så kan man helt förbise dessa då man bygger ett system med en eller flera separata subwoofers.

Om man justerar in de olika högtalarna som de skall, så kommer subbasen att ta hand om de lägre frekvenserna, låt säga upp till 70hz för att sedan låta de övriga högtalarna (framsystemet) ta vid......

Lågbasen i de främre högtalarna filtrerar man lämpligen av vid cirka 60-80hz med en branthet mellan 12-24dB/oktav beroende på kvaliteten/avrullningen/effekttåligheten på högtalarna........

Subbasen (om den är rätt justerad) kommer man inte att kunna bestämma placeringen på med blotta örat, utan det kommer att låta som om all ljudåtergivning kommer från framsystemet......

Apropå ditt val av R/F högtalarna, så tycker jag personligen att du gjorde ett bra val....R/F ger mycket energi i midbasregistret och spelar rappt och kraftfullt, samt tål en hel del effekt......

Infinity är bra högtalare det med, men ligger lite åt det softare hållet i återgivningen och vill helst inte vara med när det svänger (grovt tilltaget)

Lycka till!

//Ulke
De
31
Delta-
320i E36 -93
Hejsan, Jag köpte Rockford Fosgate P152S Punch från Brl för några veckor sedan och jag måste säga att det blev mycket bättre än vad jag räknade med. Allt ljud blev mycket klarare och fylligare, nu fattas bara en bas för dom lägre frekvenserna.

mvh robert
sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
Bra att du är nöjd. De lönar många gånger ge en extra slant.
Tillbaka till frågan om högtalare med 100W tålighet ihop med ett steg på 160W.
Inga problem, snarare är det för små steg som tar kål på högtalarna när de drivs till klippning. Givetvis finns det en övre gräns men tänk på att skalan är logaritmisk, om en högtalare verkligen hanterar t.ex 100W kontinuerligt så är tillfälliga toppar på 200-300W (ser mycket ut på pappret) inga problem så länge det är rent ljud osv.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.