|
|
|
|---|---|
|
Hej! Centrallåset på min 325-89 har pajat ihop. Det gick sönder i vintras när det var kalt och jag antar att det är nått som frysit sönder. Man hör ett ljud från något som låter trasigt nere vid högtalarna vid fötterna när man låser/låser upp. Det kan även komma från dörren närmas fötterna, det är svårt att höra. Jag har plockat bort dörrsidan och panelen vid högtalarna men jag kan inte se något som verkar trasigt. Någon som vet om det sitter någon motor eller andra elektriska prylar som hör till centrallåset nere bakom högtalaren? Vore tacksam för hjälp, väldigt irreterande. | |
|
Nedanför högtalaren sitter reläet till c-låset. Sitter på ett bleck som sitter med 2 plåtskruvar nedanför högtalarhålet. En svart box stor som ett litet ciggpaket. Sök på forumet, det finns massor skrivet i detta ämne. bild 17: Länk |
|
| Så om man byter detta relä borde det funka igen? Var kan man köpa detta? och vad kostar det ungeför? | |
| Det enklaste är ju att försöka låna ett fungerande först för att se så det verkligen är relät som är sönder. Har bytt på min och har för mig att det kostade typ 1100kr på BMW, tror inte det finns någon annanstans. Det är annars mycket vanligt med kabelbrott i dörren, blir ungefär samma symptom. | |
|
Jag hade samma problem. Lät som ett högt surrande ifrån reläet. Dock lätt att fixa! Plocka ut reläet ur bilen. Öppna plasthöljet. Nu ser två stycken "stora" kopparfärgade saker. Ser ut som ett par gamla brytare. Kolla på kontaktytorna. Troligtvis är dessa helt brända. Det är detta som gör att centralåset inte funkar. Lossa fjädern försiktigt, lossa sedan på det lösa bläcket. Slipa försiktigt ned kontaktytorna med en nagelfil/smärgelduk. 4 st ytor på varje brytare, 8 totalt som behöver fixas till. Sätt tillbaka fjädrarna och testa. Du ser när reläna slår till. |
|
|
Har kommit bakom högtalaren nu,hittade den svarta boxen stor som ett ciggpaket. Har en fråga, det sitter ju som en sockel där det ska sitta ett relä i ihop med den där kabelhärvan,har den oxå nått att göra med centrallåset? Tacksam för alla svar,vill gärna få igång centrallåset. |
|
|
Jag gjorde samma på min E30 häromdagen, och jag hade också en lös sockel som inte hör ihop med c-låset. -- Markus |
|
|
Jag har då fattat det som att de inte har med att göra om låset funkar eller inte.. Har du fått ditt centrallås att fungera sunkmarkus? |
|
|
Låter som samma problem jag har. Larmet fungerar som det ska - allt lyser och definitift börjar det tjuta om man öppnar bilen men det låser inte dörrarna, skuffen eller tanklocket. Detta händer för övrigt inte heller om man låser med nyckel. När problemet började så hände det "ibland" - oavsett larm eller nyckel, och när det inte fungerade hördes ett "knorrande ljud" från fötterna på förarsidan - oavsett larm eller nyckel. Så småningom upphörde det knorrande/surrande ljudet och det funkar ALDRIG. Gissning - larmet är ok, men centrallåsenheten har lagt ner [spelar ingen roll vilken sida jag provar med nyckel heller]. Rengöra? Byta? Då är frågan - på en cab? Jag har ingen lucka vid högtalaren - där sitter en stor fet svart balk. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.