AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.565

Diffad bakaxelklump...

Visa användare
40
|hero|
Bmw 750 IL E32 -91
Diffad bakaxel klump till salu.. Länk
Paap Reeder
... då har dom monterat en M5/E34 diff i den för det finns väl inga 750 med 3,91 "från fabrik"?.

MVH /// Paap R
Nyfiken följdfråga till Paaps fråga:
Finns det alls slutväxlar med diffbroms till 750 från fabrik (E32 och/eller E38)? Ingick detta isf i något slags "sportpaket"?

Mvh. /Kjell
st
105
stephan hahn
750iAL -92
750iAL -95
ni har så rätt att det inte finns en diffad klump till 750 án orginal, det e så sant att den kommer ursprungligen från en M5´a, han vet inte riktigt var den kommer ifrån för han fick den monterad av mig, och nu när soppan gick upp med nästan 1 krona var jag tvungen att montera ner den igen. visst är han snål :-)
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Option nummer 209 på E32 är "limited slip differential (final drive), 25% limited/lock, 3.15 ratio."

Jag har denna option på min 750 så nog finns det "diffade" E32 iaf från fabrik.
Finns väl troligtvis till E38 då också..

Aha, så det fanns till åtminstone E32. Någon som vet om det även fanns till E38?
Har E32 ASC+T elller DSC? Vet ni om de hade någon begränsning att option nr 209 inte gick att beställa med ASC+T/DSC?
Frågar främst därför att vi i en annan tråd diskuterat huruvida man kan kombinera mekanisk diffbroms med traction control.

Mvh. /Kjell
Visa användare
40
|hero|
Bmw 750 IL E32 -91
Skrev bara att den suttit på min 750 (så att folk skulle veta att den passade på 7:an) inte att den var orginal *dah* =)

Paap Reeder
... förstår dig hero men det är en "djungel" med dessa slutvxlar varvid jag ville "förklara" litet och det är helt rätt att en E34/M5 slutvxl passar bolt on på en E32.
Absolut billigaste sättet att "trimma till det litet".

Förstår ditt resonemang om bensinpriset mewn man kan växla ner till 3,91 och späda ut bensinen med litet E85 så har man två flugor i en smäll.

MVH /// Paap R
An
72
Angel Eyes
318d Touring -10
Jag har 3,15 med diffbroms på min. Har lagt ut annons här på autopower men intresset verkar inte så stort. Sen om det beror på priset eller att folk tror att det är standard med diffbroms kan man ju undra...
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Option nr 214, asc+t automatic stability control with traction control. became standard on 90-> models. (USA???)
Finns på min -91 iaf.

Läste även någonstans att de skulle ha ändrat utväxlingen i klumpen till 3.64 eller nåt sånt omkring -91 -92 nånting. Kanske bara USA modeller..?

Hur som helst, JA, det går att kombinera mekanisk diffbroms med ASC+T på E32an.

Mu
616
Mustang

540iat -94
Passar en sådan klump som angel Eyes har på en -93 530 v8?
st
105
stephan hahn
750iAL -92
750iAL -95
ja det ska den göra
Mu
616
Mustang

540iat -94
Kan meddela att klumpen inte passar 530 v8 -93..
Är bredare över drivaxelflänsarna samt längre framåt mot mellanaxeln.
Finns behov så hör av er.. Klumpen finns numer ca 70 mil norr om sthlm..
Paap Reeder
Mustang ... ??
Är det inte en E34 ... 530/V8-93?
Då kanske det är som på E28 kring -85: "lilla och stora" slutvxln.

Lägg en bild (på säljes) så man får se vad det är.

MVH /// Paap R

Mu
616
Mustang

540iat -94
Jo det är en v8 530 -93. Den måste väl då ha samma slutväxel som 525:an tillexempel..?
Men växeln jag köpt är från en 750. Gjutningen är olika i husen, tror tappluggen satt på olika ställen men den stora skillnaden är väl att den är bredare över flänsarna samt längre framåt mot mellanaxeln, man skulle behöva kortare axel för att få dit den.. :(

MVH
Matte
Paap Reeder
... viktig lärdom i slutväxeldjungeln.

MVH /// Paap R

Mu
616
Mustang

540iat -94
mmmmm
Förstår inte varför de är så sällsynt med diffbroms.. Den annars så körglada BMW:n blir ju helt värdelös vid inspirerad körnig, spec vid regn eller för all del snö...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.