|
|
|
|---|---|
|
Bytte oljan idag på min M5:a till Millers tävlingsolja CFS 15W60. (Placebo?)-resultatet blev en märkbart tystare vanos samt oljetemp som snabbare gick upp i temp. (ca 90C) Enligt Millersoils UK så motsvarar den API SL ACEA A3/B4. Men tävlingsolja testas tydligen inte enligt denna norm. Får återkomma med hur och om oljan påverkar förbrukningen positivt eller negativt. Tanken med att jag valde 15W60 istället för 10W60 var att säljaren påstod att det borde vara den rätta viskositeten men att Castrol inte hade den i sortimentet.(Åtminstone inte vid tiden för införandet av TWS som rekommendation.) Detta är inget jag räknar med stämmer men det är vad som sades. Tänkte bara dela med mig och återkommer med oljeförbrukningen. | |
|
Lelle, spännande, hur mycket kostar det? och tack för tipset med Larssons i Huddinge, kanon! L |
|
|
1267kr med frakt (160kr) betalade jag. Jag köpte min olja från:Länk Jag är väldigt nöjd med deras service och att de tog sig tid att kolla med Millersoil UK innan jag köpte den. Tyvärr säger ju inte oljeförbrukningen om oljan är sämre eller bättre än TWS:n men även om jag inte får ner min förbrukning betydligt ser jag ingen anledning att köra på TWS som kostar det dubbla på BMW och troligtvis inte är bättre. |
|
Lasse Karlsson |
Tjena BMW-lelle! Jobbigt med dom felinkörda motorerna som drar en massa olja! Hoppas du får ner förbrukningen med nya oljan! Själv kör jag på Mobil F1 5W50 och "hon" drar inte ett dugg! Antar att du inte kör vintertid, har haft min ute några ggr i vinter(fina dagar) och jag vet inte om jag skulle vilja starta överhuvudtaget, vid kallare än -5 och med en 15W60 olja! men sommartid är den säkert alldeles utmärkt! Annars påstår "min" BMW-mekare att Castrol TWS 10W60 inte alls behövdes till M5 motorerna, om man inte tävlingskör dom på bana, men som sagt, hoppas din förbrukning går ner! och att du blir nöjd! HA DET!! |
| Min har dragit 1 liter på 160-180 mil tidigare så sämre hoppas jag inte det blir. Nej jag kör inte vintertid, men det skulle enligt säljaren vara okej att köra med ned till -20C vilket jag tycker låter väl kallt. Men men...jag kör ju som sagt inte på vintern så det kvittar. En liten reflektion över att många säger saker som "BMW godkänner ingen annan olja än TWS" är att det väl inte var den ursprungliga rekommendationen från BMW. Stämmer detta? Att folk blint litar på att "BMW kan bäst, använd deras rekommenderade olja" m.m ställer jag mig lite tveksam till när de inte ens kan få en "top of the line bil" att dra NORMALT med olja utan ,som jag förstått det byter viskositet och sedan gör om foder ringar mm. Att Castrol är en MYCKET bra olja betvivlar jag INTE men nog är väl samarbetsavtalet BMW/Castrol en del av sanningen till deras rekommendationer?! | |
|
Bmw-Lelle, Du är klok Du, tummen i ögat, så är det! Självklart driver det till ökad försäljning, hur många litar inte blint på en rekomendation. Min har drar 1 liter på 230 -250 mil, givetvis beror det på mycket på "pedaltrycket". L |
|
|
Hehe jo det gör det ju. Jag kör ganska "sportigt" med min! När jag köpte bilen för två år sedan körde jag lite lugnare och då drog den 2 1/2 Liter mellan oljebytet. (Ca 600mil) Men nu känner man bilen lite bättre ;)) |
|
|
Jag betalar inte mer än 155kr/L hos min lokala BMW handlare för TWS 10W60 Mvh Morgan Alpina Club Schweden Länk |
|
|
"Att Castrol är en MYCKET bra olja betvivlar jag INTE men nog är väl samarbetsavtalet BMW/Castrol en del av sanningen till deras rekommendationer?!" Jepp, säkerligen på samma sätt som Ferrari endast rekommenderar Shell Helix Ultra. Hils Emil |
|
| En litet förtydligande: Oljan är klassad enligt API SJ ACEA A2-96 /B3-98/E2-96, MB 229.1 samt MB 228.1(men ska även motsvara en API SL ACEA A3/B3) Det är ASTM-testnormerna som inte används i tävlingsoljor. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.