AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.734

E91 325xi touring?

la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Hej,

Som rubriken säger funderar jag på att slå till på en E91 325xi touring. Alternativen är flera, men i just nu i huvudsak en Audi A4 avant 2.0T FSI sport quattro med 220 hk och 300 Nm. Men nog om Audi.

Vad jag skulle vilja veta är följande:

1. Kan man sätta vanliga fälgar på 325:an? Funderar på att köpa bilen med 161:or, köra slut på däcken och sedan använda dem som vinterhjul, för att sen köpa 18-tummare till kommande sommar (gärna av ett annat fabrikat).

2. Kan man sätta vanliga däck på RFT-fälgarna?

3. Vilken svart är snyggast? Har bara sett metallic-varianten hos handlaren, men läste i ett annat forum att man borde spana in den vanliga också. Vilken är lättast att hålla ren?

4. Funderar även på färgen Arktis, men fick en känsla av att den var aningen grönaktig i sin nyans. Stämmer det, eller är det bara inbillning?

5. Har sett en del bilder med en delvis silverfärgad ratt, men den finns inte med i katalogen. Jag vill inte ha den, så min fråga är egentligen om den förekommer i något speciellt sammanhang, dvs paket/interiörfärg/etc., så att jag kan undvika den.

6. Ska jag köpa BMW:n eller Audin? :)

/Lars
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Köp BMW´n !
Ta en silver, svartmetlic eller Le mans blå (endast med m-pkt)
Min personliga åsikt.
Vanliga däck går att sätta fälgarna.

"Z4 love it"
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Hej och välkommen!!

1. Klart du kan byta fälgar när du vill ha 18".
2. RFT är utbytbara mot traditionella däck.
3. Ett förslag är att kika på den mörkgrå "Sparkling Graphite" Länk istället för svart.
4. -
5. Välj till M-sportratten istället så får du en helsvart ratt med mycket skönare grepp.
6. BMW såklart!

Lycka till!
Visa användare
571
Jonte_smte
325IK -87
325IM-88 turbo
325-91 turbo
6. själv klart bmw:n !!! BMWn är så himla mycket snyggare .plus motorn gången är skönare i en 2,5 en mot 2,0 ...sen är en sexa alltid skönare att lyssna på..

///325///
1. Ja

2. Ja, fälgarna är inte annorlunda utan det är stommen i däcken som skiljer RFT-däck från vanliga

3. Vet ej, köpte själv en svartmetallic efter en massa vånd som dig ifall jag skulle skippa metallic. Jag har inte sett icke metallic och vågade inte slå till på en sådan även om jag tror den är lika snygg (eller snyggare)

4. Har ingen uppfattning

5. Välj M-lädersportratt så får du en riktigt skön ratt utan silver

6. Dum fråga på ett bmw-forum ;-) Självklart bmw
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Tack alla för era svar, de uppskattas.

Ska provköra en 325i i kväll. Utbudet av demobilar är lite si och så här i stan. Fick nöja mig med att köra en 320i touring sist jag var där, och den överraskade faktiskt positivt. Klart bättre än på papperet.

M-lädersportratt är alltså alltid i svart? Är den skönare att hålla i? Den vanliga sportläderratten finns ju i svart, men jag antar att det beror på val av lister och annat.

OK, en annan fråga: kan man ta av och sätta på takrelingen själv, eller måste det göras av verkstad? Jag tror att bilen kan vara snyggare utan, och tänkte skippa railsen tills jag behöver dem.

Har fler frågor, men de får kanske vänta till en egen tråd.
Gr
2.160
Grandy
997 GT3
Länk M-sportratten har en tjockare rattkrans och tumgrepp, kanske är den till och med minde i diametern? Dessutom är det små hål i lädret för bättre/skönare grepp. Du känner igen den enkelt på att är en lite M-dekal på ena ekern. Jag rekommenderar verkligen detta tillbehör som ökar känslan dramatiskt. Det är ju ofta dom små detaljerna som gör det. Tycker även sportstolar är ett "måste"

la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Grandy, tack för tipset och länkarna. Missade den första i mitt förra svar. Sparkling Graphite ser ju riktigt bra ut på din bild. Ahh...

Sportpaketet eller vad det nu heter på BMW-språk (har inte katalogen här, Dynamic är det väl?) tänkte jag kryssa i. Men jag är inte säker på att jag gillar det perforerade lädret. Kanske ser bättre ut live? Audi har ett liknande material i sin sportratt, och det ger ett klart bättre grepp.
Gr
2.160
Grandy
997 GT3
Ang. railsen så tror jag inte det är något du enkelt plockar av eller på. Dock har jag sett bilar utan dom men det är nog tillval. Snyggare !? Länk Länk
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Grandy, en annan fråga ang. fotot i din första länk: vet du om det är standardutförande på 325:an att den inte har kromade lister runt rutorna? Jag vet inte vad jag föredrar, men jag tycker att det ser riktigt bra ut med bara svart som på bilden.
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Tack igen Grandy. Ja, nu blev jag lite osäker på rails eller inte. Kanske att det också beror på vilken färg bilen har. Men är det inte enkelt att fixa själv så lutar det väl åt att jag beställer med.
Gr
2.160
Grandy
997 GT3
De blanksvarta listerna kallas för Shadowline och är inte standard. Vet att det ingår i det så kallade M-sportaerodynamik-paketet i länken Länk.
Men det är möjligt att det finns mattsvarta lister som ingår, är faktiskt lite osäker på det.
Buspelle
Mattsvarta lister är standard på de 4-cylindriga modellerna och kromlister standard på 6 cylindriga. Högblank shadowline är extrautrustning som även kan fås utan M-paketet.
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Snyggare med rails enligt mig!

"Z4 love it"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.