|
|
|
|---|---|
| Har ett klonkande ljud i bakvagnen som jag haft en tid. Funderar på om det (trots att BMW säger de typ aldrig behövts bytas på E39) kan vara nåt av de 4 silentblocken. Någon som har bytt dessa på M5? Har hört att det även kan vara någon lagring bak som låter, någon som haft detta irriterande klonk-ljud när man åker på ojämnheter och fixat detta? | |
| Klonk på ojämnheter kan vara kränghämmarstagen oxå, Jag bytte silentblock på min förra 540 E39 och dom var mer än helslut | |
|
Hur lät det när dom var slut? I min låter det liksom klonkklonkklonk i jättesnabb takt så det är liksom inte KLONK .......KLONK. Nästan som om avgasystemet ligger emot, eller att stödlagret är slut. Men det är bytt och kollat. Jag har bänt på silentblocken och de går ganska lätt ett röra upp och ner med en kofot men de SKA väl kunna röra sig vertikalt men inte horisontellt? |
|
| Just det ja.... Övre kränghämmarstagen är bytta i fjol också.(Tror det hette så, bild nr 18 på länken) Länk Bilen vandrade på vägen i högre farter när dom var slut. | |
| Nä vänta nu! Det var tänkt att jag skulle byta bussningar enligt bild 18 men det gick endast att köpa komplett arm. Men det heter väl inte kränghämmarstagen utan bärarmar va? | |
|
Ja, dom jag menar är Nr 6 på denna bild: Länk När dom är slut låter dom typ klock - klock - klock i snabb takt, som du skriver, när man åker över pott hål och liknande. Silent blocken låter mer Duns duns i större gropar, speciellt om det regnat och bussningarna blir våta. He he, värst vad det låter illa i den här tråden ;o) |
|
|
Haha... ja det dunsar något så otroligt! ;)) Jag skall kolla nr 6 imorgon! Tack så länge!! |
|
|
Hej Tozzy, Du håller håller humöret uppe trots allt skit idag, bravo! klonkklonk i sminkväskan! L |
|
| Ja du Lero, man blir inte gladare av att vara arg ;) accepterar man läget och fokuserar på lösningar så känns det faktiskt ganska bra :) | |
| Gammal tråd, men undrar ifall problemet löste sig ? Har ett lite liknande problem med min bil, när man kör på ojämnt underlag (t.ex. kullerstenar) så är det något som börjar skaka och klonka i en rätt snabb takt (typ 4-5 slag per sekund). Också enstaka ojämnheter kan orsaka en kort "klonk-attack". Det är rätt klart att något är löst, men vet inte vad. Ljudet låter som det skulle komma underifrån bilen, någonstans kring växellådan ungefär. | |
|
Hmm... Jag har missat att följa upp denna tråd ser jag, sorry! Avgasupphängningens främre. (2 st) Stödlager. Både dessa har orsakat ljud i "klonk"-stil och bytts ut vid olika tidpunkter. Kommer inte ihåg vilket av det som orsakade just denna trådstart. |
|
| Kunde kanske vara avgasupphängningen då... Alla axlar kollades efter att ljudet uppstod men inget glapp hittades. Tack för svaret :) | |
|
Länk Nummer 6 på bilden. 2 st åtgår! |
|
| Ser ut att vara på rätt ställe också :) | |
|
De nya är också lite kraftigare/uppgraderade. Jag bytte båda liggandes på marken med garagedomkraft så det är ett gds-jobb om man vill. |
|
| Uppdatering: klonkandet på min bil tycks ha kommit från avgasupphängningen och har nu fixats (inte bytts, men justerats på något sätt). Får se ifall ljudet hålls borta :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.