AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
723

Vibrationer vid 100-110km/h?

Mi
24
MickeMannen
BMW 328iA -96
Hej!

Vad är det som gör att hela bilen vibrerar vid 100-110km/tim
efter att man kört ett tag.
Det kommer inte direkt utan när man kört nån halvtimma eller nåt men har det väl börjat hjälper det inte att sänka farten heller för det fortsätter vibrera ändå.
Stannar man då och sedan börjar köra igen kan det vara helt bra igen.
Trodde först att det var obalans i något vinterdäck men fenomenet kvarstår även när jag bytt till sommardäcken.
Vad fan är detta? Jag har något strul med handbromsen som jag måste fixa....Kan det vara där felet ligger?

Några idéer???

Micke
Ligger bromsen på lite lätt nånstans så kommer det oftast efter en stund när allt blivit varmt, problem bak brukar oftast ge vibrationer i hela bilen jfrt med fram som oftast bara känns i framvagnen. Ligger handbromsen på så låter det ju som en tänkbar felkälla, kolla annars upp att inget bromsok kärvar. Man brukar dock kunna se lite rök eller en knallröd skiva om ett ok ligger på så länge att det börjar vibrera kraftigt.
Xt
292
Xtr4
320i Cab -02
Kan vara så att du bör byta dina knarrstag, om dessa är lite dåliga så kan det uppstå vibbrationer (skakningar) vid högre hastigheter, samt vid tvära svängar, gupp, ect.

Så kolla upp dessa, det kan du göra genom att hissa upp bilen och "ruckla" på fram däcken, om det känns glappt så är det troligen knarrstagen (även kallat knackstag)

MVH
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.