|
|
|
|---|---|
| Hej, har bara trafikförsäkring än så länge på min 540 e39, men då vi haft problem med stölder på vår gata så ringde jag mitt bolag (Tennant) för att uppgradera till hel eller halv. Döm om min förvåning när jag frågade vad som gäller facelift uppgraderingar - de täcks ej! Min -99a har tex utrustats med M-paket av andra ägaren (BMW verkstan i tyskland monterade det), men detta täcks ej - endast FABRIKSMONTERAD utrustning/delar ersätts, i annat fall är det rejäla beloppsbegränsningar etc som inte räcker till på långa vägar. Samma sak mad faceliftlampor och 16:9 navi etc. Värt att tänka på för er som har tennant med faceliftade bilar... | |
| Fyfan va dåligt! Byt bolag! | |
| Det kan gå att förhandla med dom även om det är bökigt, det vill säga om du kan påvisa att delarna i fråga betingar ett likvärdigt eller ett lägre pris som reservdel än det som satt på bilen från fabrik... Hur vågar du ha en så pass dyr bil bara på trafikförsäkring egentligen? Ett misstag händer så lätt... Hos BMW orginalförsäkringar kan man numera få 10% rabatt som BMW CS medlem. Byt bolag det gjorde jag. ;) | |
| Jo, det får nog bli bolagsbyte... om man nu inte är låst i ett år? Måste kolla villkor etc. Skälet till att jag bara har trafik är att jag tyckte försäkringarna är för dyra. Min bil kostade 90k i inköp, och försäkringen skulle kosta runt 15k per år, fick inte riktigt ihop den summan särskilt på en ren bruksbil som denna touring är. Dessutom har jag aldrig smällt en bil, körkort o bil i 16år. Men tjuvar är det svårare att skydda sig mot... :( | |
|
Hade nog lidit av sömnlösa nätter om jag hade haft en 540i -99a med endast trafikförsäkring. BMW CS #5139 |
|
|
Betalar drygt 9500kr om året hos Tennant för min 540 så 15000 låter mycket. Är din bil importerad? ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
| Egentligen är det väl ganska vanskligt att få speciellt mycket ersättning för någon annan eftermonterad utrustning hos de flesta bolag? Eller har jag fel? | |
|
Det låter som fullt normala villkor. Extramonterad utrustning måste vanligtvis försäkras separat om föräkringen ska täcka detta vid stöld eller skadegörelse. Det brukar även finnas ett tak för i vilken utsträckning det betalas ersättning för t.ex. fälgar/däck och stereoutrustning, vilket en entusiast ofta överskrider snabbt... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
J.Dredd, ja den är importerad 2001. Tennant var absolut billigast med runt 12k per år för helförsäkring, men det är liksom inte intressant om bilen inte täcks fullt ut - då är det ju ingen helförsäkring. acey, kanske är det så? Men problematiken kan knappast vara okänd hos försäkringsbolagen, observera att jag endast pratar om orginaldelar som facelift prylar och M-paket - inga MDS skärmar i taket osv. Har aldrig forskat så mycket i det, blir väl till att faktiskt _läsa_ försäkringsvillkoren hos de andra bolagen. Har för mig att LF var näst "billigast" för mig med runt 15k per år, många andra låg på belopp som egentligen bara betyder en sak: 540 är inte välkommen... har för mig att Trygg t.e.x. låg på närmare 25k (ringde runt till alla när jag köpte bilen i januari) |
|
|
Hej Det finns inget som heter helårsförsäkring. Vill de inte säga upp försäkringen är det bara att ställa av den en dag och byta bolag i samma veva. Mvh Jimmy Carlsson |
|
| ok, tack - var litet osäker, hade fått för mig att man var bunden på nått sätt. | |
|
seb_540:Avtalstid är alltid ett år när det gäller bil/villa men som jimcar-9 skriver så finns det buggar i systemet och avställning är en sak! lycka till med försäkringen. Mpower |
|
| På min E36:a 318i så fick jag inte ens teckna mer än trafikförsäkring hos Tennant pga. att den är importerad, de sade att de inte erbjöd mer än trafikförsäkring på importerade bilar. Så för min del blev det TryggHansa som var både billigast och trevligast. | |
| Ja, trygg brukar vara bra för mig - men just 540 gillar dem ej! Hade min M3 helförsäkrad hos dem, pris ca 12k. 540in vill de ha 22k för! När jag frågade varför var svaret att M3or tar folk hand om och är rädda om.... en kombi med stor motor är mycket mer slit-å-släng. | |
| Hör med SalusAnsvar dom brukar vara bra | |
| Har hört med flera nu, de enda två som ligger under 20k per år är tennant och LF (runt 12k). LF har liknande villkor som tennant, dvs max 10000kr för allt som inte är fastskruvat på fabrik, dvs all facelift: navi, lampor runt om, m5 paket. Alltså poänglöst... | |
| Glömde nämna att det inte är frågan om nån tolkning av reglerna från min sida, frågan ställdes till handläggare hos LF som tog en vecka innan hon tagit reda på vad som gäller facelift prylar, dvs att de täcks till max 10000kr. | |
|
Men å andra sidan borde även motsvarande fabriksmonterade prylar kosta nästan lika mycket, med vissa undantag naturligtvis. Och ersättning för summan som standardprylarna kostar måste du ju ändå få, eller? Dock så är väl den typen av godis mer stöldbegärligt... |
|
| Visst kostar det ungefär samma i nypris. Men, man kan ju förstås inte få ersättning för nåt som inte finns - dvs de gamla prylarna som inte sitter kvar. Värt att tänka på, särskilt om ert bolag vill ha fotodokumentation av bilen.... bäst att göra det när den är helt original! | |
|
Det kostar att ha kul bakom ratten. Undras om dom kan införa en separat BMWskatt för extra körglädje?:) Bolagen försäkrar fabriksbil. Snyggar du till bilen och vill ha den kostnaden täckt är det väl inte meningen att alla försäkringstagare skall vara med och dela på riskpremien för något som inte är standard? Förhandla med 3 bolag och någon vill säkert ha din köpvillighet för försäkring. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.