AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.039

Vad göra med vibrationer i ratten? (E39)

Sida 1 av 2
zo
8
zoomie
BMW 320i coupe -94
Bakgrund:
BMW 525i touring –01 (E39) ca 6500mil
Viss vibration kunde i ratten kännas under inbromsning, speciellt vid lugna inbromsningar i farter 80 -> 50km/h. Bromsarna visade sig vara slut runt om (skivor & belägg).
Nya inhandlades; ATE Powerdisc fram & ATE standard bak, inkl ATE bromsbelägg.
Omedelbart efter byte upplevdes det som att vibrationerna var borta i ratten, men efter en kort tid återkom de (trots lugn inkörning). På slutet blev dessutom vibrationerna värre. Efter byte till sommarhjul upplevdes vibrationerna som betydligt mindre påträngande. (Vinterhjulen kanske skulle kollas?)

Tid beställdes på BMW-verkstad för kontroll av vibrationer. Svaret från dem var att alla 4 skivorna var skeva!!!
På frågan om de kollat något annat mera BMW-typiskt fel svarade de bara att jag skulle byta skivorna.
Jag blev misstänksam eftersom jag hade haft vibrationerna redan innan bytet av bromsar runt om, dessutom hade jag gjort precis som man skulle och kört lugnt de första 100-200 milen (skidresa t.o.r.).

Vid kontakt med ATE lät de meddela att de ansåg det osannolikt att alla 4 skivorna var skeva. Det borde dessutom inte kunna vara ett produktionsfel eftersom det sitter olika ATE-skivor fram och bak. ATE har meddelade också att de kunde skicka nya skivor, men om de efter utredning upptäcker att de gamla inte var skeva, skulle jag få betala kalaset.

Jag lät Speedy göra en enkel kontroll av bromsarna, och de konstaterade att det fanns vibrationer vid inbromsningar från alla 4 bromsarna, men att de ansåg att de bakre låg inom toleransen.
Än en gång kan man undra om BMW verkligen bemödade sig om att undersöka alternativa problem. Att kategoriskt häva ur sig att alla 4 skivorna var skeva, och att alla måste bytas, låter som en enkel lösning, eller….

Sammanfattning:
Vibrationerna i ratten upplevs alltså mest i farterna 80->50km/h, men även i högre farter, men inte under kontinuerlig körning.

Vad göra härnäst?
Skall jag prova att byta ut skivorna fram, eftersom det verkar mera troligt att det är dessa som framkallar vibrationerna i ratten?
Bör jag kolla framvagnsinställningen och balanseringen av hjulen innan jag byter skivor?
Kan det vara något annat som genererar detta fel i framvagnen, ett mera BMW-typiskt fel?

Vad tror/tycker ni?

MVH
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
kolla först att det inte är så enkelt som en balanseringsvikt som kan ha flyttat på sig/allt lossnat...ifall inte sedan skulle jag nog smörja upp alla oken . sedan kolla bussningarna i framvagnen. sedan skulle jag balansera om däcken ...
lycka till

schnellfahrer
Visa användare
27
anpo
528i Touring -99
Jag har fått berättat för mig att man i samband med bromsskivebyte alltid skall balansera hjulen eftersom ett obalanserat däck kan få en ny bromsskiva att slå sig på nolltid. Stämmer detta kan det kanske vara så att dina vinterhjul har sabbat dina bromsar.

Bara en liten tanke, jag har egentligen dålig koll..
zo
8
zoomie
BMW 320i coupe -94
>mika & anpo

Tack för era förslag. Det är tydligt att det kan finnas flera felkällor. Just nu vet jag inte om jag skall nappa på ATEs erbjudande, men risken är ju att de inte anser att skivorna är skeva. Kanske läge att först bara byta fram?

MVH
Visa användare
27
anpo
528i Touring -99
Är skivorna bra frånsett skevheten borde du ju kunna svarva dem för en bråkdel av kostnaden för nya..
zo
8
zoomie
BMW 320i coupe -94
Finns det någon i Malmötrakten som skulle kunna svarva om mina skivor?

MVH

z
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Jag har samma sak. När jag frågade Theanders i Lund om de visste varför det vibrerade sa killen:
"Är det en automat? Det är mycket vanligt med vibrationer fram, men vi vet inte varför".
zo
8
zoomie
BMW 320i coupe -94
Jag har nu tagit beslut på att byta ut diskarna fram.
Det känns dock som att jag inte hittat orsaken till problemet.
Frågan är om jag skall låta en annan firma titta på bilen, m.a.o. inte Förenade Bil i Malmö. Finns det någon firma i Malmötrakten med gott rykte?

MVH

z
Ki
64
KimF
520d / F11 - 2014
Ring Tobbe på NFS. www.nfs.nu. Håller till mittemot ekohallen vid jägersro.
040-977919

Allmänt bra omdömme här på forum, billigere än BMW, samt bättre service.
zo
8
zoomie
BMW 320i coupe -94
>KimF

Tack för tipset!

>k1mzo

Förenade Bil i Malmö hävdar med bestämdhet (alltför bestämda???) att det enbart beror på att alla 4 skivorna är skeva.
De skall alla ha blivit det trots lugn inkörning och futtiga 250-300 mils körning, och det kunde redan märkas en kort tid efter bytet. Direkt efter bytet kändes det som att alla vibrationer var borta. Vibrationerna i ratten under inbromsning fanns redan innan bytet att skivor. (Inga vibrationer under normal körning.) När jag frågade BMW om det kan vara något annat BMW-typiskt fel, svarade de bara att jag skulle byta de skeva skivorna. Om de nu blivit skeva på så kort tid undrar jag vad som kan ha framkallat detta? (Kom ihåg vibrationerna redan innan bytet)
Även Speedy i Malmö kunde efter ett enkelt test konstatera att de fanns vibrationer ifrån de 4 bromsarna, men att de bakre nog fick anses ligga inom toleransen.

MVH

z
Ki
64
KimF
520d / F11 - 2014
Försenade Bil är en en affärsverksamhet som har till syfte att tjäna penga. Dom senaste år har deras lycka varit att folk har råd att köpa dessa härliga biler.
Därför möts man tyvärr av inkompententa likgiltiga säljare, som kanske hellere skulle sortera papper på något kontor utan kundkontakt.
Detta slår igenom hela organisationen, och tyvärr är det så även på verkstad/service.

Framvagnen är känslig på BMW och det är helt rätt att du inte skall utesluta att delar av framvagnen kan orsaka vibrationer vid inbromsning.

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Dåliga stötdämpare orsakar vibrationer? Mina är riktigt risiga fram så det kanske kan vara dem då. Tack för tipset!
zo
8
zoomie
BMW 320i coupe -94
Så var det hela fixat!
:-)
Bilen lämnades in på Need For Speed i Malmö.
Styrstagen fram byttes och så var allting klart. Vibrationer är borta.
Jag passade också på att byta skivorna/beläggen fram eftersom vänster fram inte var 100%.

BTW. Akta er för Förenade Bil i Malmö. De vill bara flå er på era surt förvärvade...

Jag funderar även allvarligt på att serva min bil hos NFS fortsättningsvis.
Det känns inte som att en Förenade Bil stämpel i serviceboken är lika mycket värd som en från NFS.
Någon som har en åsikt angående hur viktigt det är med "officiellt" auktoriserade stämplar jämfört med företag som NFS?

MVH

z
zoomie, vad kostade det att byta styrstagen? Har nämligen samma problem på min!

Visa användare
282
Fatii
528ia sedan 96:a
Zoomie; har du kvar dina nygammla skivor fram? och isånna fall vad ska du ha för dom? har svarv så om dom är lite skeva är inget problem.. (mina e skit tunna) om du är intresserad så mejla mig med en bild/pris på skiten.. :D.

Ge han olja Bara!!
Visa användare
282
Fatii
hmm jag igen kolla på realoem.com dina skivor och mina skivor har samma artikel nr/mått så dom borde passa lr?

Ge han olja Bara!!
zo
8
zoomie
BMW 320i coupe -94
>samuel2

Drygt 2300kr inkl moms. (2 styrstag fram vä/hö inkl, arbete och framvagnsinställning.)

MVH

z
zo
8
zoomie
BMW 320i coupe -94
>Fatii

Sorry, de gamla skall skickas tillbaka till ATE för bedömning.

MVH

z
Visa användare
282
Fatii
oki..
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
Det är alltså de inre styrstagen de bytade? Ej själva delen med kulleden på?
För har samma grej på min e39 vibrerande bromsar och bytade för ett halvår bromsarna fram köpte brembo och de har jag aldrig haft problem med innan.

Hade ungefär samma vibrationer på min förra e34a men där var det de bakre bärarmarna fram som bussningarna var slappa i. Kommer ej ihåg vad de armarna heter. caster eller camber stag/armar?
Men bytade både främre och bakre armarna på båda sidor fram på den och den blev som ny i framvagnen. Stor skillnad kändes mycket fastare och noll vibrationer.

Ingen som haft slappa busningar på e39 som orsakat vibrationer vid inbromsning? För tänkte gå på och byta dem vet de var vanligt på e34 men har de fixat det på e39 vill jag ej byta i onödan.
pe
98
perrab55@spray.se
528iA Touring -98
Här får ni ett tips alldeles gratis vad annars,ta isär oken o knacka o fila bort all rost samt smörj upp alla glidytor och framför allt se till att Bromskolven,arna går lätt åt alla håll gör detta när ni ska sätta på sommar som vinter så slipper ni en massa problem sen är det en sak till o det är att bromsa ordentligt då o då för man får en GLASYTA på beläggen o då tar dom inte men det motverkas bra med ngra ordentliga inbromsningar i månaden,så bromsa på o ha en Glad Påsk Alla.Perra

perrab
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.