AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
996

Total motorhaveri 528i-96. Vanligt eller?

Je
2
Jerra
528i -96
Sen ca tre månader tillbaka så har motorn känts "lite" orkeslös vid högre varvtal. Har kollat enligt BMW verkstäder, det elektriska, bränsletillförseln "pump / filter" samt avgasvärden men inget resultat. Helt utan förvarning under i princip tomgångskörning så rasslar det till å allt stannar. Jag har nu lyftat toppen och konstaterat ventilhaveri 23st, hål i kolv samt att en cylinder spruckit. "gått stora bitar ur".
Vad jag förstår så har kamdrevet lossnat från vevaxeln och stått ur läge under dom senare tre månaderna, och sedan snurrat ordentligt vilket medförde detta haveri.
Med denna erfarenhet å fråga så vill jag att ALLA som känner till symtomen till lite trött motor, svagt ryckig gång, att kontrollera kamdrevet. Det blir inte billigt när det släpper. Jag lovar.
Jerra.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
En fråga. Vad har bilen för historik? Sv såld/ import? Rullat hur långt? Servad enligt bok med kvalitetsolja? Går servicehistoriken att verifiera på något sett och när är det gjort?
Beklagligt att det blir dyrt för dig. Har inte hört eller läst om det specifika problemet.
Lycka till.
Asken
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Jerra: Berätta gärna lite historik om bilen miltal är intressant och servicehistorik.jag har väntat på inlägg om "motoras" på 328/528 motorn men dem duggar inte tätt precis.Tråkigt hur som helst!

Mpower
Je
2
Jerra
528i -96
Bilen köptes ny i Sala 21/2-96 och servats enligt kontens alla regler. Bland annat så vet jag att motorn endast sen den varit ny gått på Mobil 1 olja och rullat 21648.4 mil.
Jag köpte bilen 2000 och står som 3 dje ägare. Jag känner mycket väl förra ägarna och VET att bilen skötts exemplariskt. Den har gått mycket försiktigt å skötts som ett litet barn och är för övrigt i mycket gått skick.
Sista sista 5 åren servade jag den själv, vilket för mig inte är några konstigheter, då jag skruvar med betydligt mer avancerade saker dagligen.
Jag har nu fått tag i en renoverad motor som jag tänker byta till helgen. Hela kalaset kommer att kosta mig ca 17000:- vilket inte är allt för betungande, men tänk på de som inte skruvar själv. Hhua!

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Om kamdrevet lossnat så bör det komma felkoder som är tydbara som icke fungerande vanos som hamnar utanför sin limit tycker man.
En M62TU (range rover)lossnade kamdrevet pga igensatt oljesystem till vanosen som "slog" loss bulten lik en mutterknack, ett "original" landroverfilter hade lösts upp som toapapper och följt med in i oljesystemet.
Nu har inte M52 o M62 riktigt samma vanosfunction så det är möjligt att det inte blir några felkoder på en M52 då den har en mera "digital" vanos än M62TU/ även M52TU som reglerar "analogt" vad jag förstått.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.