|
|
|
|---|---|
|
Det verkar som om min yttertemperaturmätare gett upp, antingen kabelbrott eller defekt givare, får se om den hoppar igång när den "läst" in lite värden så att säg... Har för mig att klimakompressorn inte "slår till" under en viss temperatur, gissningsvis runt 5 grader ute. Min yttertemp visar -37...Frågan är enkel: Är det temperaturen från denna givare som bilen går på eller finns det ytterligare en enkom för klimakompressorn? Vore inget kul o sitta o svettas i bilen i sommar bara för att bilen tror de e arktisk vinter:-) | |
|
är inte säker på att e34:a har så, men de flesta nyare bilar fungerar som du beskriver. /martin |
|
|
Är inte säker, men tror inte att ACn funkar om det är under 5+ ute på E34. MVH, Danjel (fd. Dandelue) Min bil: Länk |
|
| vet inte heller något om just e34, men på e36 så finns det en givare inne i kliman som känner av tempen i bilen som kliman går efter. den yttermäatre du nämner är väl endast till för att visa ute temp?? så har iaf jag. min visar också -37 grader men ac: funkar ändå perfa. | |
|
det ska väl funka oavsett tempratur? ac:n mår ju inte bra av att stå still vintertid och bör användas även för värme eller? m3 e30 - finns det något alternativ? |
|
|
Bag- Jo kompressorn går väl, men har svårt att tro att den skulle kyla om det tex. är - grader ute. Ponera att det är -10 gr. ute och man slår på systemet med full kylning, då skulle det ju bilen bli en iskub... Kan ju ha fel. MVH, Danjel (fd. Dandelue) Min bil: Länk |
|
|
Länk /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
Udo- :))) Där ser man ju klart och tydligt att han hade ett äldre AC system än va vi har i våra fina bilar... ;) MVH, Danjel (fd. Dandelue) Min bil: Länk |
|
|
jo men det jag menar är ju att man ska använda den till att värma bilen. men du kanske menar att ac:n inte får kyla när den får den infon från tempmätaren? m3 e30 - finns det något alternativ? |
|
|
En klima styrs oftast av en yttertempgivare, en eller flera innertempgivare och en solljus sensor. AC på vintern använder man inte för att få kyla, utan för att torka luften och få bort/slippa is o imma. Korkat nog funkar inte ACn i kyla på många nyare bilar. |
|
|
Det finns en del bra trådar om AC-funktionerna på forumet. Under c:a +12 grader går inte AC:n igång, annat än för helt kort motionering av packboxar osv. Tempgränsen kan nog variera lite mellan olika bilmodeller, på E39 ligger den runt +12grader. Osäkert om yttergivaren som styr displayen även styr AC:n, men det finns troligen en separat yttertempgivare för denna, tillsammans med ett antal andra givare, tryckvakter osv. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.