AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
5.384

Vindavvisare efterlyses!

de
2
deore
BMW Z3 2000 1,9
Var kan jag hitta vindavvisare (vindskydd) till en BMW Z3 årsmodell 2000? Är det någon som eventuellt har ett till salu?
Visa användare
639
Fantastiska Z4:an
Bmw z4 3.0i ESS (TS2+) -04
Närmsta BMW handlare?

Annars min favorit... ebay =)

Har precis beställt ett hos BMW gick på runt 1400 har jag för mej.
Ni
13
Nils-Lennart
Z3 Roadster 2,8 -99
Cosmossvart
Länk
Plexiskyddet passar och fungerar utmärkt
/Lennart
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Deore: För att underlätta för dom därute som har vindskydd till salu, så är det helt avgörande att veta om du har störtbågarna eller ej. Finns olika varianter beroende på om du har bågarna eller ej.
Mats
Da
50
David80
Z3 -96 1.8
Hejsan, har några frågor även jag.

Jag har inga störtbågar i min bil, det innebär att det inte finns något överrullningsskydd alls eller hur? Är en Z3 1.8 1996 svensksåld.

Köpte bilen i vintars och cabbade ner för första gången i lördasg - fan va härligt det var !
Men det var hemskt vad det blåste, även vid lägre hastigheter.

Hur pass mycket hjälper en vindavvisare?

Är det lätt att montera själv eller bör man överlämna det till BMW eller andra proffs? Själv är man ju sådär lagomt händig.

Tacksam för kommentarer - mvh // David
jo
57
johan85andersson
BMW Z3 2.8 -98
Skoda Octavia kombi -08
Volvo 360 GL -88
Har även problemet på min Z3 att det inte finns några förmonterade störtbågar. Hörde dock att ett vindskydd inte gör så hemskt mycket skillnad mot vinden.
på BMW firma kostar materialet 1745:- och jobbet att montera dit detta 3000:-
Så det blev väldigt mycket pengar.

Tacksam om någon har tips på hur man kan montera detta själv.

Johnny
Vindskyddet gör stor skillnad mot vinden... Blir fortfarande väldigt blåsgt, men ändå så mkt bättre :-)
Ni
86
Nike79
320 E90-06
330Ci E46-01
Vindskyddet gör grymt mkt. Utan vindskydd skulle jag inte ens vilja hålla landsvägfart med taket nere. :)
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Ett vindskydd är ett måste, gör otrolig skillnad.
Mats
jb
25
jb3,0
z3 3,0 -01
Om det är ett sånt som man sätter mellan bågarna du vill ha jag har ett över från en -01 men det lär väl passa.
du får det för halva priset 700
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

jb 3,0: Hmm, det där lät intressant. Antar att det finns i Stockholmstrakten? Är det möjligt att komma förbi och hämta/köpa det i helgen?

Mvh Henrik
de
2
deore
BMW Z3 2000 1,9
Fick tag i vindavvisare för 1000 kr, var ute och körde en sväng ikväll jäklar vilken skilland.
Och i helgen blir det mellan 20-25 C så det kommer defintivt att komma till användnig. Om det är någon skillnad, det är betyldigt mindre drag i nacken!

jo
57
johan85andersson
BMW Z3 2.8 -98
Skoda Octavia kombi -08
Volvo 360 GL -88
Om man som sagt inte har störtbågarna kan man inte ha ett vindskydd lr?
Kan man montera dit störtbågarna själv, eller bör man anlita folk till det?

Johnny
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Johan85: Du kan ha ett sånt här Länk vindskydd om du inte har bågarna.
Vad gäller monteringen av själva bågarna så behöver du ta bort i stort sett all plast bakom sätena, inkl.lossa mittkonsollen i bakkant för att komma åt fästena till bågarna.
Här Länk har du en komplett guide hur du gör och vilka delar du behöver. Du kan också montera icke-originabågar som bara har estetisk effekt, men fungarar självklart att sätta vindnätet på.

Det är inte en helt lätt procedur att göra själv, men är du inte helt opraktisk så klarar du av det själv. Jag har rivit ur bitarna en gång för att byta högtalarna bakom sätena med infästning. Tog mig flera timmar att få bort grejorna, men inte alls omöjligt. Nu när man vet hur det sitter ihop så går det förmodligen snabbare nästa gång, men timdebiteringen är ju ofta skapligt hög på firmorna som ska göra jobbet åt dig, så jag tror det kostar mer än det smakar att lämna bort arbetet.
Vad gäller säkerhetsaspekten vill jag inte uttala mig om den, om man gör det själv, ex. med momentdragningar av bultar och liknande för bågarna, det får vara upp till var och en.
Mats
jb
25
jb3,0
z3 3,0 -01
Soda, har du någon mail?

//Johan
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Kolla dina meddelanden.

Mvh Henrik
N_
44
N_iklas
Z3 1.8 -96
Jag har satt dit ett original BMW vinskydd på min Z3 utan störtbågar. 1735:- på bmw. 4 timmars montering, inte svårt bara man följer instruktionen och är noggran. Enorm skillnad !!

Niklas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.