AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
830

Problem: Fjädrar, bromsar, alufäljar e36 coupe

Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Hej. Nu har våren kommit och jag har börjat fixa lite med bilen. Jag har en extremt välvårdad och fin dakargul 320i coupe men endå har felen kommit och kastat sig över mig nu. Jag kan skruva en del men har ingen större erfarenhet så jag måste ställa lite frågor.

NR1
Jag har ett par 17" alufäljar och jag har oundvikligt kört i några hålor i vägen på en dålig asfaltsväg. detta har medfört att dem har blivit platta på ca 5cm av rullomkretsen. detta medför ca (dryga) 5mm intryckt i själva kransen på fäljens insida men det blir inte lika intrykt på själva trumman utav fäljen. det är alltså bara den yttersta kanten som är riktigt intryckt men det resulterar endå i att bilen skuttar fram i framvagnen eftersom innerkanten av själva där däcket är också blivit intryckt någon millimeter men är inte platt som kransen.

Jag ska ta kontakt med en firma i malmö som fixar detta, men hur pass skeva fäljar kan man egentligen få riktade?... finns det hopp för mina?

NR2 En stötdämparfjäder bak har knäkts, det är nedersta varvet som gick och bilen lutar max 1cm men det ska själklart åtgärdas snarast. Jag har läst meckartipset för byte av stötdämpare och fjäder men jag förstod inte riktigt allt. På e36 sitter dämparen bakåt i bilen jämfört med fjädern och fjädern sitter inte fastspännd. den vilar i en gummiskål uppe och sitter runt en gummiknopp nertill. Rätta mig om jag har fel, men kan man inte bara spänna ihop fjädern, spreja på fett på gummiploppen och sedan bara dra iop och ut fjädern? Måste jag skruva ner dämparen och eventuellt fler saker i hjuluphängningen för att byta fjädern?
En tanke.. Måste jag byta båda fjädrarna på axeln för att få en balanserad bil eller går det bra att bara byta den som är trasig?

NR3. Detta är nog en överflödig fråga men jag passar på endå. Jag har bytt belägg på bilen förr men inte skivor. Är själva hållaren som man lämnar kvar när man byter belägg svår att få loss när man byter skivor? hur sitter den bakpå? Brukar det va mycket svårt att få av skivan när man tagit bort oket, tagit bort hållaren och skruven som håller skivan? går den bara att dra av sen eller krävs det mycket våld?

Just nu känns det ganska tungt allt dehär. jag har dessutom fått framrutan spräckt i vinter av ett stenskott så detta är ingen billig affär. det är därför jag vill göra det mesta själv, bara jag vet hur så klarar jag det säkert, för jag har verktygen.

Tack på förhand//Marcus H

Mitt åk: Länk
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Va nyss ute och fotade under bilen på insidan av fäljen. Det ser inte så illa ut på bilden som jag beskrev, jag överdrev kasnke lite. Men när jag höjjer upp den och snurrar på hjulet vobblar det en del. Missförstå mig nu inte, hjulet är INTE skevt som ett cykelhjul som går fram och tillbaka, endast upp och ner. Hjulet är mer likt ett ägg om man överdriver lite.

Här kommer en länk på fäljen: Länk

Mitt åk: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.