AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
847

Hade 215/45/17 fram och 215/40/17 bak men....

Visa användare
194
Ric
525i -89, och kör Pontiac Trans Am 350 V8 sommartid :)
Har plockat på sommardäcken(215/40/17) och två däck var mycket slitna så jag köpte ett par hyfsade billigt men dessa var 215/45/17 dvs lite högre. De däck jag hade bak här bättre mönster kvar än de jag köpte men bilen blir ju högre fram med 45 höga däck fram och 40 höga bak vilket inte blir så snyggt så idag skiftade jag fram mot bak så det är 40 fram och 45 bak. Frågan är om det är väldans dumt att köra på mer slitet bak och mindre slitet fram? Fram är det ca 6 mm kvar och bak ca 3 mm.

//Ric Wraaaaooom
spelar ju inte så stor roll, man får ju ha det i tankarna när det är mycket vatten på vägen.

jag har alltid sämst däck bak, man vill ju inte slita på nya däck :o)

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
th
141
thorphedo
525 - 91b
Bästa däcket bak, oavsett drivning.
Alla säger ju det (med bästa däcken bak) men jag vill alltid ha de bästa fram...Har fått för mig att jag skulle ha större chans att häva en sladd på bakvagnen än framvagnen..?

//Calle
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Expertisen säger bästa mönsterdjupet bak oavsett drivning.Det är inte för inte de säger så.
Ex Hade en SAAB 900 och gjort tvärs emot så klart
för man vet ju alltid bäst själv:)
Ack vad jag bedrog mej, en vårdag med 3cm snöglopp
på vägen ca 50 kmh släppte gasen straxt före en kurva.
helt plötsligt står bilen åt andra hållet.
Nya fram,ngt mer än halvslitan bak.Sommardäck 205.
Så där fick man sitt livs överraskning och expertisen rätt.Bilen blir stabilare med bästa däcken bak vid en undanmanöver tex.

MVH
Hasso
bästa däcken bak kan man ju tolka olika med, greppet är ju itne direkt relativt till mönsterdjupet, och hur bra ett däck är angörs ju av underlaget.

jag lägger mina hjul som det passar, sen är man ju medveten om det när man kör, har man dåliga däck bak så får man ju ta det lugnt när det är dåliga vägar.
får man visserligen göra om man har dåliga fram med.
men ett okontrollerat och oförberett släpp är lättare att hantera när det släpper på framhjulen.

hasso> på en saab måsta man ju ha kassa däck bak, hur ska man annars få upp dom på ställ? hehe, endel har visst handbromsen på framhjulen med, är det inte tragiskt?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
dannej:Jag kan säg att det var enda gången jag hade sladd på den bilen:)
Orkade aldrig lära mig vänsterbromstekniken, gillar inte framhjulsdrivet överhuvudtaget,OK vinterväg är väl inte så tokigt men föredrar en bakhjulsdriven så man kan åka lite brett, samt det uppför sig ärligare.
Volvos 140 kunde man åka hur brett som helst med. överraskade aldrig, men å andra sidan vilken Volvo gör det.?

MVH
Hasso
håller med, fast det är ju särskillt på vintern man ska ha bakhjulsdrivet.

en bakhjulsdriven bil överaskar inte som sagt, kör man framhjulsdrivet så rätt vad det är så går bilen rakt fram när man svänger

bättre att det överstyr då.

ska bli kul nu till vinter, första vintern med riktig diff, hade låsdiff på min 740, men det var inte samma sak, denlägger bara till när man står stilla och inte kommer iväg, bra, men går inte att leka med så mycket.

Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Nej tack!

Slitnaste däcken bak om jag får välja.
Det är en obehaglig känsla när man blir tvungen att bromsa för någon och man känner att man inte kommer att få stopp på bilen. Nej då föredrar jag att sätta dom sämsta däcken bak. Sladdar gör jag iaf. i varje kurva på vintern om inte tjejjen är med, och så får man ju vara medveten om att småparera lite om man kör landsväg vid tex. omkörningar.

(Kör man en sur 318 på vintern så måste man nästan ha blanka däck bak för att överhuvud taget få den att orga spinna! :-)

Hellre liten och rapp än stor och slapp!!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
En annan sak när det gäller däcksplacering är
vinterdäck, vissa har förmåga att få för sig att vända
ett rotationsbestämt vinterdäck åt fel håll på framhjulen bara för bilen är framhjulsdriven.
Jag skulle aldrig göra så och inte nån annan som jag känner som är bilkunnig, däckstillverkaren måste ju veta vad dom håller på med eller hur.
Testade en bil med detta koncept med att bromsa rejält på halt underlag och bilen hade vänt runt om jag inte slutat bromsa, då får alltså en högre bromsfriktion på framhjulen vilket gör att bilens bak far runt istället.
Alla fyra hjulen låsta på samma underlag.
Undra just vem som monterar på hjulen åt fel håll???
Är det några egna ideér som folk har eller nåt annan
lokala däcksfirmor ideér eller nåt sånt.
Vore intressant att höra åsikter om detta då jag inte kan finna minsta anledning att gör på detta vis trots en hel del funderingar på detta.Däcken ska ju driva åt samma håll var de än sitter fram eller bak.
Har sett minst 10 bilar varav en Hyrbil med detta koncept.Jag ser det som oförstånd.

MVH
Hasso
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.