AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.926

e36, 318is eller 320.vilken ska jag välja?

hej, nu är det strax tid för en ny bil, förstabilen var en bmw 530-88, men fick sälja den pga för dåliga inkomster (studerande), köpte istället en audi 80 2.0, men jag kände att det inte var något för mej, så det får nog bli BMW igen :D.

jag har kollat på två modeller av e36, 318is och 320. Nu till frågan, är det bra bilar? jag har läst begagnat- och modell guiden och får känslan av att det inte är ALLT för mycket problem med dessa bilar, stämmer det? är det någon av dessa bilar ni kan rekommendera?

jag har inte tänkt använda bilen till att "leka sönder" men tycker att det skulle vara kul med lite mer power än audin då denna är EXTREMT jobbig vid omkörningar :D.

Tackar på förhand

kan tillägga att jag har tänkt lägga ut runt 30-35000 kronor på bilen

MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Sök runt lite på forumet, finns massor skrivet kring detta ämne. Många som har varit i din situation, ofta är det så att antingen väljer man 325i och betalar lite mer i drift eller så köper man en 318is och kommer undan lite billigare.

Själv hade jag nog köpt en 325, baserat på min krav så uppfyller den maskinen dem bäst.

Hade faktiskt tänkt köpa en 318is framför bilen jag äger bilen nu, men merkostnaden för en 6:a är helt klart värd!
jo, man vill ju gärna ha sexan, låter och går ju så underbart, det jag tänkte på var lite vilka problem som kommer med, glappa spindelleder osv. är det någon stor skillnad på de två?

förresten, hur är det med VANOSen om man tar en 320 - 93 t.ex, är det mycket krångel med dom?har nämnligen fått intrycket att det tyvärr är så.samma med tändspolarna, är de separata?mycket problem med dom?

ursäkta om jag är lite jobbig, men är så sugen på en 320!

brorsan har en 320 95 och måste säga att den går som en drömm..motorn är perfekt, inte för stark och inte för svag utan precis lagom.. chassit är också väldigt bra om man t.ex jämför med din audi 80...har aldrig testat en 318is men kan varmt rekomendera en 320
ser ut som att det blir en 320 då, då ska bara audin iväg, sen mina vänner...

Skulle valt 318is utan att blinka, enda nackdelen som jag ser det är att det inte är lätt att hitta sedanversioner av den.
to
27
tobbzer
320i -91
Helt klart en 325 om man vill ösa på lite...

Annars skulle jag valt en 320 som jag själv har, går hyfsat men jag har tröttnat.. Skall införskaffa mig en 325 och sälja 320:n.
Annars är det en bra bil det enda jag haft med den är lambdasonden som verkar vara ett standard fel..

Lycka Till..

Wa
184
Wargen
330CiA M Cabrio Imolarot II 2003
Har haft både fyra och sex cylindrar och sexans sound är fantastikt härlig.
Så nu kan jag inte tänka mig att byta tillbaka till fyran.
Men både sexan och fyran har en mycket skön gång.
Har inte haft problem med mer än lambdasonden och spindellederna.

Wargen
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Jag skulle tro att problemen som kommer får du nog med vilken du än väljer. För 30-35 tusen får du ingen superbil.. På min 320 har jag bytt: bussningar bak (spindlar fram va nybytta när jag köpte den), slavcylinder till kopplingen, nu ska skivor och belägg bytas fram, knäckt stötdämparfjäder bak. jag har även bytt lite småsaker som sensom till larmet på huven.

Problem finns... Frågan är väl snarare om man har tur. Jag har ägt min bil i ett år på torsdag...

Mitt åk: Länk
Mackan_86 måste säga att du har en perfekt färgkombination...
jo, problem kommer på alla bilar förr eller senare det vet jag, och 530in var inget undantag. men jag ska leta tills jag hittar den rätta, inte ta den första bästa på blocket.

Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
bmw_jerry: Tack, jag är väldigt nöjd med min bil, föll för den direkt när jag såg den. Tyvärr drar problemen ner glädjen emd att äga bilen när det blir så här mycket. Men jag har läst mig till hur jag ska åtgärda felen här så snart ska det gasas med ett stort flin igen.

Mitt åk: Länk
Visa användare
29
Kimmy
728iA -95
MaCKaN_86 tycker om dina fälgar vad är det för några? Är nästan sådan jag vill ha fast jag vill ha flera "ekrar"

BMW, you know it
sw
570
swunge
BMW 320i Touring -03/2
BMW 525i Sedan -88/7
BMW 327 Turbo -88
BMW 323i -86
jag skulle tagit 318 om jag var dig.. Billigare i drift och slippa den "Tickande" motorn :)

Beror ju iof. hur det är skött osv..

MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Om du tänker och fasar för reparationer så skulle jag hoppat 318is:en. Hört läst rätt så många som har haft problem med kamkedja, spännare och sånt som blir dåligt. Men det är väl säkert lika många som har fått renovera sin toppar på 6 cyl motorer.

Varför inte slå till på en 325:a direkt, men det är förvisso mycket svårt att hitta ett ej sönderkört ex, de körs rätt hårt med.

Om man får en någorlunda problemfri bil eller inte har inte med modeller i sig att göra utan jag tror att det har med tidigare ägarna att göra dvs underhåll och körstil.

T.ex. hade jag en 325i som som motorn rasade på helt, plus att jag fick byta ut småsaker hela tiden så som lambdasond, bussningar, LMM, poentiometer, tändspolar osv.

Nu har jag haft en 323i sedan snart ett år och den går relativt problemfritt!

Så mitt tips till dig, har du 30-35 försök att hitta en så pass välvårad och fint ex av 318is, 320i eller 325i men satsa på 325i i första hand!
M42 motorn i 318is är enligt mig en suverän motor. Likaså är M50 och dess uppföljare.

Att 318is skulle vara en bil man reparerar ofta vill jag inte hålla med om. Men visst det finns alltid olyckliga exemplar som strular.

Kamkedjan byts i normala fall aldrig på en M42.
Spännare kan man få byta men det tar 15 minuter och kostar 500 kr. No big deal..

Bränsleekonomi talar för 318is. I övrigt är nog en 325 ett kul och bra val.
Kostar mer på samtliga punkter dock.

/Anton
Visa användare
268
simon e30
320i e46 -99
Hej.
Jag har själv ägt en 318is -93 och skulle inte köpa en sådan igen. Nu kör jag 320 -99 och upplever den som mycket trevligare. Även om den på pappret endast har 10hk mer än 318is. Välj en 6:a och så stor som plånboken medger.
jodå, har varit runt och kollat på 320(blir med största säkerhet en sån) och skyjädrans vad bra dom går. sen öppnade jag huven och skulle kolla lite.....ÅÅÅJÄDRAR!!!vilken motor!!!så sjukt snygg den också!enda som jag oroar mej för lite är ju vanosen och när det är separata tänspolar. en kompis sa att det var mycket problem med dom, förutom det, så tycker jag nog att jag skymtar en 320 på garageuppfarten :D

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.