AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.255

Rassel från kat ? kamkedja ? Vattenpump ? 325-93

Visa användare
105
BorgaN79
325ic -93
Någon som har erfarenhet av dom olika ljuden ? Mitt llåter typ ihåligt så jag misstänker att det är katten som är körd. Har hyfsat svårt att lokalisera från motorummet då det brötar rätt fint där ändå vid varv. Vid tomgång låter bilen som vanligt.
Visa användare
99
andersjobb
M3 -94b 300hk+
Kan vara vattenpumpen som håller på att gå. På min rasslade det duktigt just för den gick iaf..
Visa användare
105
BorgaN79
325ic -93
nu hörde jag klart och tydligt att det är kamkedjan som rasslar. Är det svårt att byta spännare ?
Väcker liv i den här igen..

Kan det knacka från något av det ovannämda? Har höga knackljud från motorrummet som hörs ganska bra även med stängd huv.
Öppnar man huven och lyssnar så låter det som att det kommer längst fram, typ i höjd med grillen, låter nästan som att det kommer ifrån fläkten (kan vara något längre ner också). Det känns omöjligt att lokalisera vart ifrån det kommer och det skulle vara schysst om någon med mer erfarenhet kan förklara vad som kan ge ifrån sig knackljud.

BMW 328 -97
Då hoppar jag också på.

På min mors bil med m50 så är det också ett sådant jobbigt ljud. Tror också att det kan vara kamkedja/vanos.
Trodde att det var fläktremspännaren eller rullen, efter remspännarens totalhaveri så bytte jag både spännaren och rullen men ljudet kvarstår.
Låter som det kommer från kamkedjehuset. Lite rassel lite knack, mest när motorn är obelastad / varvar ner efter att man gasat.

Kan man ställa spännaren? Hur?
Är den automatisk? Någon som har några mått på hur den skall vara när den är frisk?

-Phil
Sitter en spännare mellan kamaxlarna oxå. Jag har en till salu.
Efter att ha forskat lite i det hela verkar det som att det kan vara vanosens vridstång alternativt kamaxlarnas kedjespännare/ drev som låter.

>Dubilidu, bundis med AP moderator? När jag skriver ett liknande inlägg raderas det direkt.
Har du den nyare spännarmodellen eller standard?

-Phil
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.