|
|
|
|---|---|
|
Hej alla BMW galningar! Jag är på gång att köpa en första bil, och är väldigt intresserad av BMW's 3-serie. Jag funderar lite på alla olika sorts betäckningar som finns, t.ex. 316, 318, 320, 325, 328, 330 osv, vad är egentligen skillnaden mellan dessa? Sen finns det andra betäckningar som t.ex. Ci, I, iA osv, vilka fler finns det, och vad menas med dessa? Sen har jag även sett beteckningar som E30, E36, E46 osv, vilka fler finns det, och vad menas med dessa? Om jag vill köpa en bil från 3-serien, och har en budget på 20-30 tusen, kriterierna är bensinsnål men ändå gärna lite styrka i motorn om det går, snygg, hållbar och sportigt chassie. Vilken modell skulle ni rekomendera? Skriv gärna vad ni tycker, all hjälp är varmt motagen! Ossian | |
|
Hej! fråga: 1: första siffran kanske du redan listat ut att den står för 3 serien dom två efterföljande är storleken på motor ex 325 har en motor på ca 2,5 liter... 2: angående betäckningar så finns det väl diverse...I står för injektion alltså insprutning...står det A efter så är det Automat...C är cupe... det kan även stå "is" och då står s för sport...ix eller xi är en bil med 4wd..m.m 2:e30,e36,e39 är karosskoden kika här: Länk angående vilken bil du ska köpa: jag hade tittat närmare på 318 eller 318is e36 eller e30 alt 320 eller 325 men då går du upp i både förbrukning och pris... Mvh Andreas |
|
|
e39 ska alltså vara e46... "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Några exempel: e36 Länk Länk Länk e30 Länk Länk Länk |
|
| heltsonika: svar JA:) | |
|
Annars funkar ju Autopower rätt bra att söka i... ;) Länk "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
| den länken har jag ju skickat redan:) | |
|
Då är vi två som är sega i kolan idag då... :P "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
| jaa så kan det ju vara ibland:) | |
|
Av någon anledning så är det inte alltid så att BMW:s modellbeteckning är så som det brukade vara, så som Bostedt säger. Om du kikar på en 323i från 1986 så är det en e30 kaross (e för utveckling tror jag) och motor som sitter i är då en 2,3 liters sexa. Om du kikar på en 323i från 1996 så är det en e36 kaross och följdaktligen en 2,3 liters sexa, right? Men det är nämligen fel, 323i från 1996 har en 2,5 liters sexa. Även på e46 (nyare generationen av 3-serien, utveckling 46 kontra 30 och 36) har 319i inte 1,8 liters motor, utan 1,9 liters fyra. Allt för att krångla till det, men om du börjar lära dej att 3xx står för 3 serien sen motorvolymen så är har du kommit långt. |
|
|
jo tänkte skriva det jag också men tänkte göra det så lätt som möjligt för honom... Mvh Andreas |
|
|
Det var även därför jag skrev ca 2,5 liter... Mvh Andreas |
|
| 319i ska alltså vara 318i... :P | |
| Tackar och bockar för alla svar! Nu har man lite mer kött på benen när man ska ge sig ut i bil-jungeln... Tack! | |
| det är itne alltid sifforna stämmer.. t.ex senare årsmodeller av 318 e46 hade en 2.0motor men det stämmer bra i vissa fall... c kan stå för cab oxå o inte bara coupe ller har jag fel??? | |
|
c kan säkert av vissa menas som cab dock har jag inte sett nån som inte skrivit ut att det är en cab... såg du att i modellguiden om du klickar in på ex vis e36 så kan du se specifikationer för respektive modell år för år? men men lycka till med sökandet! Mvh Andreas |
|
| Japp. Om man är helt ny är det ju svårt, men det är lite dåligt av BMW att avvika från deras logiska system som man hade förr, då var det lättare.. | |
|
håller helt med... Mvh Andreas |
|
| Ja, det såg jag, sjukt bra info att ha om man vill veta mer exact vilken modell, årsmodell och sådant man vill ha, jag tycker att en 316i, eller 318i från och med -93 verkar som bra alternativ, och vad jag sett så går dessa att hitta för 20-30k, vad tror ni om det? | |
|
Har själv inte haft någon e36a men i mitt fall skulle jag aldrig klara av att åka i 316i pga av så liten motor så jag hade nog valt en 318i eller ännu hellre en 318is som har lite extra krydda i motor...men bästa sättet att veta vad du vill ha är ju att provköra lite olika motoralternativ och kika även här på lite kända fel m.m: Länk Mvh Andreas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.