AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
934

Problem med batteri

Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Hej,

I helgen åkte jag upp till Gävle från Sthlm för att putsa på bilen. När jag skulle hem i Söndags startade den inte utan jag fick sätta den på laddning i två timmar. Indikatorn på batteriet visade svart (ladda batteriet) både före och efter men bilen startade i alla fall.

Bilen funkade fint igår kväll och imorse men när jag skulle hem från jobbet lyste klockan och instrumenten klent en stund innan allt lyste normalt.

Är mitt batteri slut eller räcker det med att ladda? Eller är det något annat fel? Batteriet visar fortfarande svart i display'en...

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Kompletterar med lite fler frågor...

Någon som vet var man kan köpa bra batterier?
Något speciellt man bör tänka på?
Vet någon priset för ett orginal hos BMW?

MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Om det är batteriet som satt i bilen sen den var ny är den eventuellt dags för ett nytt. Testa med att ladda det ordentligt, typ 24h alternativt 48h.

Löser det inte sig så är det väl bara köpa ett nytt batteri och se glad ut :)

Köp ett med högt CCA och bra med Ah. Allså ett batteri som ger mycket ström ifrån sig även i -18, många batterier man kollar på uppger inte CCA (Cold Crank Amps, man mäter hur mkt ström batteriet lämnar vid -18 i 10 sek, EU och SAE standard)

Ett orginal batteri är ofta ett väldigt bra batteri och kostar väl 1200-1500 hundra. Jag bytte batteri själv i vintras och köpte ett Tudor Tec Tronic, kostade 1400 och skulle vara ett bra batteri efter lite efterforskning.

Vill du vara värst så satsa på ett batteri från optima, red/yellow top. De lämnar hög CCA men Ah brukar inte vara så många, är de det så kostar det fläsk. Du bör ha ett batteri på minst 80Ah eller åtminstone 75 Ah och >600 A CCA.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Man tackar för den informationen!

Var köpte du ditt Tudor Tec Tronic?

MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
På motordepån i Järfälla, dem beställde från meca tror jag. Kolla på deras hemsida.

Ge mig din e-mail så skickar jag en väldigt informativ PDF angående batterier från Tudor. Läs den så kommer nog mycket klarna för dig i batterisökandet!
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Nice! Det är ju bara ett stenkast härifrån =)

e-mail: johan@nammusic.com

jag måste bara fråga, jag har en bmw 325i -94a och all el i bilen dog långsamt igår medans jag körde och sen kunde jag inte starta bilen igen, nu har jag haft batteriet på laddning under natten och då var batteriet på 12,68 V, sen testa jag att starta och då gick det, men om jag hade all el på medans motorn var avstängd dog den snart igen och då var volten nere på 11,8 min pappa trodde det kunde vara ett elfel och att någonting drar tjuvström men borde det itne vara batteriet som är gammalt? Volten gick ner till 4 när jag testa att starta den utan resultat, vad tror ni?

väldigt tacksam för svar
teposen
Jag gissar på att ditt batteri är helt slut. Min bil gjorde samma sak som din efter att jag laddat det. Så prova med ett nytt.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Nu har jag fått hem en CTEK laddare (Multi XS 3600) så min nästa fråga lyder:

Vad är det för batteri BMW har som original?

MF, GEL eller AGM?

MickeBMW Ta ur kolen i generatorn,skulle tippa på att dom är slut om bilen dör medans du åker.
Eller så kan du kolla upp anslutningarna på batteriet att dom är riktigt åtdragna och att det inte finns oxidering där.
Billigast att kolla upp det först än att börja köpa nytt batteri m.m.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.