AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.175

Rattryckningar & Spårkänslig

Zx
153
ZxVC
325i Sedan -94
Vet att detta ämne varit upp tidigare, men har inte sett/läst om nån lyckats lösa problemet!

Har som sagt problem med spårkänslighet och rattryckningar. Ryckningarna uppstår vid brunnslock och andra mindre ojämnheter. (Under vintern t.ex isknulor)

Har läst att diverse leder/bussningar skulle va problemet, men borde inte de ha upptäckts på SBP?

Gjorde förra sommaren en framhjulsinställning utan att bli av med problemet!

Däcken som sitter på är 205/50 R15 (orginal?)
Vantage
Spindellederna fram på din bil sitter i gummibussningar och tillåts glappa ganska rejält innan BP anmärker.
Varför detta accepteras vet jag inte men har iaf hänt mej 2ggr.
Hade samma symptom som du beskriver.
Försvann efter byte av dessa Spidelleder ( Kulbultar ).
Kolla även Styrlederna så att dessa OK ( Inre Yttre ).
När detta byts så ska det göras en framvagnsinställning oxå.

Vantage
BM
117
BMW-Per
330 Touring -02
Jag är inte säker på att det måste vara spindellederna. Jag tycker att min är spårkänslig som f-n med sommardäck men det är mycket bättre med vinterdäcken. Mina fälgar för sommardäcken är ganska kantstötta så jag funderar på om det kan vara nåt problem med däcken / fälgarna. Ska hur som helst byta till nya fälgar + däck och då får jag se om det blir bättre
Zx
153
ZxVC
325i Sedan -94
Jo min är oxå mycke bättre med vinterdäck, iaf när de gäller spårkänsligheten. Ryckningarna i ratten är dom samma!

Detta borde enligt mig bero på den lägre profilhöjden på sommardäcken!
Zx
153
ZxVC
325i Sedan -94
Om man nu skulle lämna in bilen på BMW, visst borde dom rätt snabbt kunna lokalisera felet?

Nån som vet vad de kan tänkas kosta?

Tacksam för svar!
Zx
153
ZxVC
325i Sedan -94
Nu i vår när det byttes till sommardäck så var det värre än tidigare! Var helt övertygad om att nåt inte var som det var förra sommaren! Lämnde in bilen på BMW där det konstaterades att kultbult och bärarmsbussning bak behövde bytas (Båda sidor). Vart betydligt bättre, men inte bra!

1. Är rätt så ostadig på vägen. Speciellt i högre hastigheter! Vinglar till ibland
2. Små hugg i ratten/vibrationer vid lägre hastigheter. Dock bara ibland
3. Känns "halkigt" ibland vid lite hårdare inbromsning! Tvättsvampsyndrom..
4. Blir värre om jag har någon/några i bilen

Att tilläga är väl att till sommaren hade jag köpt nya bakdäck. Sen att framdäcken är rätt så slitna. Blank på vissa ställen..

Någon som har tips?? Är ju inte ens roligt att köra bilen när den beter sig som den gör!
Ka
129
Kalle123
BMW 320d -00
BMW 320i T -89
BMW 318 T -94
BMW 325 T -88 ej i register
Hur är det med inpressningsdjupet på fälgarna? jag upptäckte att mina sommarfälgar, med fel ET, är lite slingriga ibland. Det kan också bero på vilket märke ni har på däcken, de läskigaste däcken jag har haft var Pirelli p6000(helt värdelösta)!
Zx
153
ZxVC
325i Sedan -94
ET är nog rätt eftersom d inte var lika extremt förra året! Då körde jag på helt blankslitna backdäck- Däremot börjar jag själv tro mer å mer på att det är nåt med däcken! Köpte Marangoni Zeta
Visa användare
241
Pellevin
520 iT -94
Att det rycker när du kör på ojämnheter kan tyda på slitna stötdämpare... även övriga symtom kan vara samma orsak..

testa att gunga bilen och se så den stannar direkt utan eftersvängningar när du slutar...

Janne
Zx
153
ZxVC
325i Sedan -94
Dämparna bak byttes för ett år sen! Fram börjar faktiskt va slut!

Hur mycke jobbigare är det att byta fram? Bak gick ju som en dans!
Visa användare
241
Pellevin
520 iT -94
Det är inte så krångligt att byta fram... du behöver bra fjäderspännare och tänk på att märka upp var allt sitter ... sen lär det förmodlingen bli en hjulinställning.
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Kan vara däcken, de gör tyvärr hur mycket som helst.
Hade kvalitetsdäck på bilen (Yokohama AVS dB) och bilen var bannemig inte körbar. Blev något bättre med extremt högt lufttryck, men inte så mycket.

Sedan bytte jag till Kumho Ecsta, samma dimension (225/45/17) och bilen var som ny. Sanslös skillnad. Inte så upplyftande nyheter kanske, men så kan det vara.
Zx
153
ZxVC
325i Sedan -94
Sådär ja! Bytte framdäcken för en vecka sedan! Köpte likadana fram som jag hade bak! Margoni Zeta! Vilken jävla skillnad det blev! Går som ett strykjärn igen!
Zx
153
ZxVC
325i Sedan -94
Kan även tilläga att jag bytt kulbultar fram och bussningar bak! Blev då av med vibrationerna, men för att sedan bli av med spårkänsligheten så krävdes nya däck!
Zx
153
ZxVC
325i Sedan -94
oj,oj hade visst nämnt bytet av bult + bussning tidigare! ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.