AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
889

Utväxling diff 320/323?

teposen
Diffen på min 320 -89 dog för ett tag sedan, och nu letar jag efter en ny.. Hur är utväxlingen på den jag har tror ni? Funderar på att köpa en diff från en 323 där utväxlingen är 3:46. Jag vill inte att bilen ska bli segare än den är nu. Men inte heller att bilen varvar 5000 rpm @ 120km/h.

Baserat på årsmodell och modell så ska du med största sannolikhet ha 4.10:1 i utväxling nu. Det blir inte så jäkla stor skillnad i acc.
teposen
Hmm okej.. Vill ju inte ha en segare bil =/. Klumpen passar rakt av va?
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Bläddra ner lite lite på denna sida så kan du räkna fram vilken hastighet vid givna vartal du får: Länk

Klumpen passar rakt av. Skulle du få tag på stora klumpen så kan du trycka ihop kardanaxeln lite så funkar den med.

///BMW - Was sonst!
teposen
Hmm okej.. Hur omvandlar man 3:46 till x.x:1 ?

Jag vill ha tvärt om mot den diffen. Jag vill att bilen ska accelerera bättre. Ska jag köpa en 318-klump då? Tål den att plågas lite?
teposen
Diff från en automat passar rakt av va? Från en 320 -88. Skulle ha 4.10 i utväxling sa han.
ru
217
rusbe
BMW E87 123d M-sport -09
Jag har en 320 cab -89 som jag ska byta bakväxel på i veckan! Bilen har gått 13900 mil! Tror det är 4.10 i utväxlig! Ska kolla det exakt när den är nerplockad! Är du intresserad av den är det bara att säga till!
/Mvh Rusbe
teposen
Har beställt en diff som kommer från en 320 -88 automat . Tack ändå.

Kan någon intyga om att den passar min bil?
teposen
Någon..?
teposen
Var ser man vad det är för utväxling på diffen? Har bara hittat serienummer mm. på den. 17.5 stod också på den.
Om det inte står så kan du ju alltid räkna antalet varv den snurrar.
Alltså hur många varv måste ingående axel snurra för att drivaxlarna skall snurra ett varv.
teposen
Mjo, läste precis det.. Har inga drivaxlar i klumpen så det blir rätt jobbigt att se när det snurrat ett varv.

Hittade dock en metallbit bak på klumpen. Efter några ark sandpapper hittade jag siffrorna 4.45. Kan detta stämma? Isf blir jag glad, då bilen borde accelerera bättre än förut.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.