|
|
|
|---|---|
|
Spårar otroligt mycket!! Kan det vara något fel el kan det vara något som går över när däcken är lite mer inkörda? Däcken är i dim 225 40 18 och är sprillans nya. Kan tillägga att min kompis kört Toyo och Dunlop innan i samma dim och de har inte spårat i närheten av vad dessa Goodyear gör. Kör med ca 2,6 bar runt om. Någon som har upplevt sammasak med F1 däcken? | |
|
Kollat framvagnen så inte den behöver en översyn? Bussningar, länkarmar, styrstag? Oftast så räcker det med en framvagnsinställning. Vilket de flesta däckerior gör åt dig. Bmw für alle |
|
| Detta är redan kollat för ca 2 månader sedan och bilen kändes inte på något sätt konstig innan sommardäcken åkte på. Det kan jag själv intyga som också körde bilen. | |
| Har du rätt et på fälgarna? Behövs det centrumringar till fälgarna som du missat att montera? | |
|
Kör du 225/40/ 18 runt om? Vad är de för ET på fälgarna? Jag har själv kört Eagle f1 gsd3 på e46 ci helt utan spårningstendenser. Jag körde iof 2,8 fram 3.2 bak om ja inte missminner mig, jag följde bmws rek som sitter klistrade på förarsidan. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| Fick med centrumringar jepp och dem sitter monterade. ET vet jag faktiskt inte utan vi litade på däckfirmans kunskaper. 225 40 18 runt om är det. Tänkte trixa lite med luften lite senare, återkommer då. | |
|
Vad är det för fälgar då? Vad är det för e46:a? årsmodell? Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| Det är OZ fälgar och bilen en 325 cab 05. Har frågat runt lite och det verkar som att F1 däcken är kända för att spåra friskt. Kanske varierar pga. vart man bor och så men här omkring finns det många missnöjda F1 kunder faktiskt. Bilen spårar tillomed i stan 30 km/h och köra över 120 km/h är knappt möjligt alls. | |
|
Vilka OZ fälgar? Om ET är inom rimliga gränser så är de något fysiskt fel på bilen som får den att spåra på det viset. Jag körde 255/35/18 och 225/40/18 helt utan problem. Ibland har man bara rakt av otur med fälg/ET vs däckskombination med, och då är de inte mycket o välja på om problemet skall bort. Jag rekommenderar dig dock att prova vinterfälgarna eller en annan uppsättning innan du skriver bort GSD3 som ett problemdäck på din bil. I Usa är detta tveklöst det populäraste däcket och hyllas till skyarna, de känns som 70% av E46 fanatics medlemmar kör på detta däck. Så att de är ett problemdäck på E46 känns ganska långsökt från mitt synsätt. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| Jag har under tre år kört med G-Y F1 på min 330i E46 utan att ha problem liknande de som beskrivs här. wendtans linje låter klart rimlig i mina öron. | |
|
Kör F1 18" på bägge mina bilar,och är mycket nöjd. Vet att et är en mycket viktig faktor vid spårningstendenser. Jag var noggran med rätt et när jag köpte fälgar till e39:an som inte var orginal. |
|
|
Detta är inte min bil utan en mycket nära väns bil. Ja vi har självklart testat vinterdäcken. Efter bytet till sommardäck så vart det en stor skillnad, trixade med luft hit och dit samt testade att byta till vinterdäck igen och bilen gick kanon. Som jag sa tidigare så kan det ju bero på vart man kör någonstanns och här i sthlm verkar F1 inte fungera så bra. Det fungerar ej bra på min kompis bil och hört en del andra som haft samma problem så jag anser mig själv ha underlag till att kommentera däcket som jag gjort. Bara för att vissa är supernöjda med däcket ska jag väl ändå kunna uttrycka missnöje el ifrågasätta utan att folk ska ta det på fel sätt. |
|
|
Soki: Du får spy hur mycket galla över något du vill, så länge du har grund för det du skriver. Att skriva att Eagle F1 GSD-3 spårar rent generellt i stockholmstrakten tycker jag dock låter lite befängt :) Du skriver fortfarande inte vad de är för OZ fälg. Har de gjorts en 4 hjulsinställning på bilen? Sliter bilen vinterdäcken snett? Frågorna är till för att kunna lista ut problemet och inget annat. Vill du inte ha hjälp i ämnet så säg bara till. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Har haft Eagle F1 på en tidigare bil. Den bilen spårade ingenting. En bekant körde 13000 mil på ett par omgångar Eagle F1. Den spårade inte heller. Däcken vet nog knappast vart de åker någonstans så att de skulle vara allergiska mot vägarna i Stockholmsområdet känns väl sådär. Tror snarare det är fel på något annat. ET, hjulvinklar, framvagn eller liknande. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Glömde dimensionerna: De var 225/45 ZR17 på min bil och 235/45 ZR17 på min bekants. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Wendtan: Jag tycker att jag har grund för det jag skriver. Jag vet andra som har samma problem som bor i sthlm och jag vet hur vi upplever detta. Jag har inte testat däcket på varje gata som finns i sthlm men jag tvivlar på att när AMS testar däck så gör de inte det i hela SV bara för att kunna bedömma om det fungerar på Sv vägar. Det är allt jag har sagt. Det är inte så att jag uppmanar folk till att inte köpa däcket även om en del spekulanter kanske överväger andra däck när det läser detta. Dock är det inte mitt problem. Vinterdäcken slits ej snett och fungerar utmärkt. Ej vibrationer, spårning mm. Jag skrev ej fälgens namn för jag inte visste namnet...nu har jag tagit reda på det och det är Superturismo GT. =) En sista sak, jag uppskattar verkligen din och andras hjälp. Ber om ursäkt om jag låter irriterande el liknande men jag vart lite frustrerad bara. |
|
|
Andreas: Nu menade jag inte att däcken "vet" var de blir körda utan ju sämre asfalt dessto mer spårning. Du som bor i sthlm bör veta kvaliteten på E4an norr tex. Sen känns det lite konstigt att en 05a med 300 mil på mätaren, lugnt körd (inga trottoar kanter, snigelfart över gupp osv.) skulle behöva justeringar i framvagn. Men vad vet jag, jag är inte så insatt. Hade jag vart det så hade jag inte behövt ställt min fråga här. Kanske ET fel, jo men hur tar jag reda på detta? Min kompis beställde grejerna från en firma 30mil här ifrån. |
|
|
Ok, trevlig fälg som jag för övrigt själv åker på :) OZ Supert GT 8X18 med Bmws bultcirkel 5x120 ET40 borde inte skapa det problem du beskriver. Så nej, problemet beror inte på fälgens ET. Orginal ET är 50-52 på 18" fälgar till E46 men avikelsen är för liten för att de skall ge märkligt väguppträdande enligt mina erfarenheter. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Som boende i Uppsala kör jag ganska ofta i Stockholm och visst finns det en hel del dålig vägbeläggning där. Har dock inte haft några problem med däcken vid dessa färder. En E36 jag hade tidigare betedde sig mycket bra med BMW original-fälgar. När jag bytte till andra fälgar, men behöll samma däckdimension, fick jag markant ökad spårkänslighet. Den enda skillnaden var ET, som var lägre på de nya fälgarna. Det breddade utåt, vilket såg snyggt ut, men försämrade köregenskaperna. Det första att kolla borde vara ET, för många eftermarknadsfälgar breddar gärna utåt. |
|
| Aha, wendtan hann före med uppgift om ET på fälgen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.