AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.379

Snedslitet bakdäck

An
20
AndersHj
Z3 2,8 Roadster -97
Upptäckte till min fasa igår att mitt vänstra bakdäck var hemskt snedslitet. Ytterkanten har ca 3 - 4 mm kvar medan innerkanten går på corden! Kollade direkt lufttrycket och det låg på 2,3 kg vilket givetvis är för lite men hur kan det bli så extremt snedslitet. Höger bakdäck har samma tendens dock ej så att corden syns. Däcken är Hankok Ventus (?) 235/45ZR17.

Nu blir det att fara till Gummiverkstaden. Har kikat runt på forumet angående däcksval och kan konstatera att buden är många. Har noterat två däck som verkar vara alternativ som flera tycker är OK, Bridgestone Potenza RE 050 alt. Pirelli P Zero Rosso.

Har orginalfälgar på bilen. och det sitter ju nu 235/45 17 på men undrar om man kanske skall välja 245/40 17. Märker man någon skillnad?

Slutligen en fråga om lufttrycket. Skall detta ligga uppå 3 kg? verkar som flera på forumet kör med detta tryck.

Hälsningar
Anders
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Är bilen sänkt så får du felaktiga hjulvinklar på bilen. Fram går de att justera (har jag för mig) men bak går det inte.
Är bilen inte sänkt så tror jag samtliga BMW änd sliter insidan av däcken snabbare pga av att de niger när man drar på och hjulvinkeln blir sådan att insidan slits mer.
Sen har vi det där med körsättet, gummirök sliter ju alltid däck! :-)

Z3MPOWER
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
KÖr på 2.8kg lufttryck det tror jag blir bra för dig. Antagligen är, som föregående talare nämnde, din bil sänkt. Vad som händer då är att du får för mycket toe in på din bil vilket snedsliter dina däck. Finns inte mycket du kan göra åt det. FInns excentriska bussningar att köpa (eftermarknadsprylar), eller så får du helt enkelt acceptera att din bil äter däck.
An
20
AndersHj
Z3 2,8 Roadster -97
Bilen är inte sänkt och ej heller är spårvidden förändrad med spacers (heter det så?)

Är 59 år så det blir inte mycket till gummirök!

Någon uppfattning om att välja 245/40 17 istället för 235/45 17?
Så var det lufttrycket, vad rekommenderar erfarenheten fram resp bak?

Anders
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Ja det heter spacers. BMW bakvagnar är ju kända för att äta däck. Standard är att det är lite toe in samt att du har en aning negativ camber bak från fabrik. Anledningen till detta är förbättrade vägegenskaper. Det här gör just att BMW bakvagnar äter lite däck och att insidan slits fortare än utsidan. Vill man snåla så kan man sätta vänster däck på höger bakfälg och tvärtom efter däckens halva livslängd så håller de lite längre...

Om du ska välja 245 till fördel för 235 är nog mer en estetisk fråga än praktisk. Får 245 plats på fälgen så välj dessa så får du lite bättre skrapskydd på fälgarna på köpet....
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Ja det heter spacers. BMW bakvagnar är ju kända för att äta däck. Standard är att det är lite toe in samt att du har en aning negativ camber bak från fabrik. Anledningen till detta är förbättrade vägegenskaper. Det här gör just att BMW bakvagnar äter lite däck och att insidan slits fortare än utsidan. Vill man snåla så kan man sätta vänster däck på höger bakfälg och tvärtom efter däckens halva livslängd så håller de lite längre...

Om du ska välja 245 till fördel för 235 är nog mer en estetisk fråga än praktisk. Får 245 plats på fälgen så välj dessa så får du lite bättre skrapskydd på fälgarna på köpet....
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98

Visa användare
71
Peter_E
Audi S4 -05
VW Transporter -93
Ang ovan däckfabrikat har jag bara erfarenhet av P-zero rosso vilka höll väldigt länge och bra, MEN dom väsnades rejält och då körde jag bara 225/45/17
Min bil är sänkt och käkar ganska mycket däck på insidan, jag kan inte svära på det men tycker mig se mindre snedslitning på bakdäcken när jag gick upp till 265 från 255. Så om det får plats, testa gärna 245'or. Jag kör med 3.0 kg i mina däck, är för övrigt väldigt nöjd med Hankook Ventus, har haft 2 mongångar sådana på bilen.

/Fredrik
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Fredrik M:
Jag har hört att Hankook håller ganska länge men låter ganska mycket. Hur upplever du ljudet från vägen? Ska byta bakdäck snart men vet inte vilka däck jag ska välja.
An
20
AndersHj
Z3 2,8 Roadster -97
Fredrik M

Har nu varit på Gummiverksta´n och det blir Hankook Ventus igen dock 245/40/17. Handlade om både pris & lev.tid. Får väl vara observant på slitaget och växla bakdäcken efter "halva tiden".

Har du 3 kg både fram och bak?

Anders
Bu
241
Bucket
535iA - 87
Jag kör yokohama,225 fram och 245 bak, 17". 2,5kg fram och 2,8kg bak, tycker det har funkat bra nu i ~ 3 år..

/Henrik
Highway star, jag har bara haft Pirelli PZero Rosso och Hankook Ventus på bilen, tyckte mig inte höra någon särskilld skillnad på vägljudet när jag bytte. Så det är lite svårt för mig att säga om de är tysta eller ej. Det är dock mycket vägljud i min bil, prata i telefon under färd är svårt.

AndersHJ, den gummigubbe som krängde över mina däck till de nya ATS fälgarna rekommenderade mig 3 kg runt om, tidigare har jag kört med 2.5 kg fram och 2.8 kg bak, precis som Bucket. Bilen känns mycket bättre att köra nu, men detta beror nog främst på bytet till smalare fälgar och inte på lufttrycket.

/Fredrik
... glömde ju.

Anders, jag tror du gjorde helt rätt i att gå upp till 245'or bak. Detta är originaldimensionen på bilar med M-Chassit om jag inte minns fel.

/Fredrik
IQ
358
IQ=pi
BMW 630Ci -07
BMW 525 AiT -08
Diverse Ducatis
Toyota MR2 -00
BMW 325 XiC -07
Har åxå en sänkt, men kör med "original-däcktryck". Går jag upp på närmare 3 kg så får jag visserligen ett jäkla bett i kurvorna, men jag får byta däck varje månad :-(
Kanske skall prova att gå upp lite nästa gång...

"Lycka är att vara nöjd med vad man har - så skaffa tillräckligt"
Hagbard Handfaste
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
AndersHj: Du har en 2.8... i princip ALLA 2.8 har M-chassit utan att man ens vet om det :-)

Och den är då 15mm lägre än M-roadster'n!
Detta gör att dom sliter snett så det har absolut inte nåt att göra med lufttryck på din bil.
Det är bara att tåla att dom sliter snett.. har haft 3 stycken 2.8 och det är bara så det är tyvärr... jag gjorde så nån gång att jag åkte in till däcksverkstan när det började ta slut på innern och flyttade höger däck till vänster fälg och tvärtom så man fick det slitna utåt... så hade man lite till o köra på iaf =)

Har nu gått över till en Z3 3.0 och dom är lika höga som M-roadster så nu slipper jag iaf sneslitna däck =)

/Magnus
An
20
AndersHj
Z3 2,8 Roadster -97
Magnus

jo att det är M-chassi har jag förstått med att 2,8 med M-chassi är 15mm lägre än M-roadster var nytt. Trodde nog det var samma.

Imorgon åker nya bakdäck på så sedan slipper jag köra på corden. Kommer att exprimentera lite med lufttryck men kanske mest för att se om jag får mer stabilitet. Har väl tyckte den kännts lite "svampig" men som sagt, 2,3 kg var ju alldeles för lite. Skall även bli kul att känna om övergången från 235/45/17 till 245/40/17 kommer att kännas.

Beträffande snedslitningen så är det väl bara att budgetera om däckkostnaden, har nog planerat att växla bakdäcken när jag kommer "halvvägs"

Anders
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Jag det e en bra ide att växla så faktiskt... kostar typ 300 spänn så får man iaf 3-4mm till att köra på...

Men som sagt labba med lufttryck för att försöka undvika det slitaget är ingen som helst ide... men labba med det för att få stabilitet är en mycket bra ide.. jag höll på ett par veckor innan jag var nöjd på min 2'a 2.8.
Måste få det att stämma både fram o bak med helt olika tryck för att få det ultimata.

Lycka till!

/Magnus
Hur blev det med de nya bakdäcken?

/Fredrik
An
20
AndersHj
Z3 2,8 Roadster -97
Fredrik

Det blev en väldans skillnad. Kan köra lika fort i kurvorna som på rakorna. :-)

Kanske skillnaden inte beror så mycket på däcken utan främst på att jag nu har mer luft i dom. Kör nu med 3kg runt om men kanske jag minskar till 2,8 fram.

Bilen går helt klart stabilare men det blir ju lite stötigare. Men på det hela taget så är förändringen klart positiv.

Såg ett par fälgar på blocket som jag tycker var snygga. Länk. Synd jag inte såg detta före däcksköpet.

Ha en trevlig helg

Anders

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.