AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.091

Arbetstid på byte av kupéfläkt.. E38

Ti
65
Tibban
525 TDA -92
Hejsan. Jag såg inlägg där några skrev att de bytt kupéfläkt på E38? undrar helt enkelt hur lång tid det tar ungefär? riva hela instrumentbrädan??huuuwwa..
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Det går säkert att göra på några timmar, men det är knappast att rekommendera. Resultatet blir mycket bättre om man kan ställa bilen i en vecka eller två och ta det lungt istället. Ta bilder, dokumentera och märka upp och återmontera med omsorg.
st
105
stephan hahn
750iAL -92
750iAL -95
2,5 timmar enligt autodata
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Det är inte som på andra bmw då? Att man tar den från motorsidan alltså.

//Magnus

PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

2½-timme för E38 låter lite väl optimistiskt med tankte på omfattning. E32 tar säkert den tiden däremot. BMW i Stockholm tog ivf. 7000:- för arbetskostnaden 2004 på en E38. Här har du lite bilder på jobbet Länk

Mvh. Patric, BMWCS #4598
Min E38 Länk
st
105
stephan hahn
750iAL -92
750iAL -95
ser väl ok ut, PS jag bytte min fläkt på min 750 -92 under timmen
Dh
262
Dhjinn
740iA E38
Vill du ha en liten beskrivning så släng ett mail

//Thomas

Det är jobbigt att inte göra någonting...för man vet aldrig när man är klar.
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Var sitter fläktmotorn i E32:orna, är det den i mitten av panelen rätt ovanför växelspaken?

MVH Robban B
Su
13
Super Fantom
E38 735i -97
E39 540i -01
DEt tog mig 3½ timme ca, man lyffter bara på den övre delen av i-brädan, lossa trälister, a-stolpklädseln.. är inte så bökigt..
jo
2
jockec
740 iAL -95
3,5 timme låter suveränt S.F.

Har du några tips och/eller bilder för att få väck bara övre delen på ett smidigt sätt?
Eller måste man gå igenom hela proceduren som visas på länken som var med tidigare i forumet? Den med den högerstyrda.

Inga probs med airbagen?

/Jocke

Cenny
tog ungeför 3,5 timme för mig och jag har aldrig lyft panelen på en e-38 tidigare. Jag bytte dock inte motor men hade den väck för felsökning. I mitt fal var det bara ett kol som hängt sig. Lite 5-56 och lirkande upp och ner så gick den som ny igen. Tog allt som allt 3,5 timme från det jag stannade bilen till det jag startade igen.

Det är inte alls invecklat, bara tänk på vad du gör och vilka kablar du lossar var. Sedan gör du bara tvärt om när du sätter i hop det igen.
jo
2
jockec
740 iAL -95
Tack för uppmuntran Cenny, jag lutar nog åt att ge det ett försök.

Fast du kanske e meck och har vanan inne eller?

I mitt fall är nog el och kablar det minsta problemet, sånt är jag van vid.
Det jag oroar mig mest för är att sabba paneler eller lister eftersom jag inte alls vet hur dom är fästa. Är dom bara fasttryckta med plastklips, så man kan lirka loss dom med nåt som inte är vasst?
Ja och så air-bagen då, som jag läste nånstans att man måste dribbla en del med för att det ska bli rätt. Kunde t.o.m bli nån blipp i service-loggen har jag för mig.

Cenny
Ta en koll på länken ovan (dvs den här: Länk ). Bilderna visar lite hur det sitter.

Jag är ingen mekaniker, jag har skruvat en del med bilar genom åren men aldrig proffessionellt. Ytterst handlar det om tålamod och självkänsla.

Träpanelen båda sidor ratten är bara att lirka loss. På passagerarsidan sitter den skruvad inifrån så där måste man lossa handsfacket för att komma åt "muttrarna" eller vad man ska kalla dem. Det mesta ser du efter hand. Bruka bara inte för mycket våld om du inte är helt säker på att du lossat allt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.