|
|
|
|---|---|
|
Hallo där, Har fått rådet att blanda k-sprit med bensinen i syfte att få ner avgasvärdena. Ca 2 liter K-sprit med 10 liter bensin. Vill ha synpunkter på just detta förhållande...För lite? För mycket? På "K-sprit"-flaskan står att man ska blande 1 liter med 50 liter bensin. Syftet är ju då inte att få ner avgasvärdena :D Tacksam för snabba svar då jag ska ombesiktiga bilen 25:e | |
|
Ärligt talat så tror jag inte på de... Tror det skadar motorn jag men det e vad tror... Kör inte fortare än vad du klarar av...! |
|
| Ska du in och besiktiga bilen så är det bästa att köra motorn riktigt varm alldeles innan och gärna varva ur den lite grann,fick detta råd av en bekant som jobbar på bilprovningen. | |
|
k-sprit det är väl etanol , isåfal skulle man förstöra snurran med att tanka lite e85 Länk |
|
|
pesarirani: Du kan få ner koldioxidutsläppen genom att blanda i E85. E85 är det klart billigaste alternativet, ligger på knappt 8 kr per liter, jämför det med K-sprit som säkert kostar närmare 100 kr per liter. Vet du att du har problem med avgasvärdena? Det bästa är ju att åtgärda problemet. Att motorn förstörs eller inte är ju ett vida debatterat ämne. T.ex. så har vi ju 5% inblandning redan idag i den besinen vi tankar. Jag har kört med 10-20% E85 i tanken i några månader och inte märkt någon som helst skillnad förutom att mina bränslekostnader har gått ner. Besiktade även med 20% i tanken. //Stenback |
|
|
HEhe... jag kan inte nått om detta änne men k-sprit vill jag någ inte rekomndera då hade jag någ kört på Stenback förslag..:! Ha de gytt o lycka till..:! P.S Det är alltid lika tråkigt med höga värden..! MVH // Stoffe Kör inte fortare än vad du klarar av...! |
|
|
Tack för alla snabba svar... Rådet att blanda K-spirit med bensinen har jag fått av BMW!!! Detta efter att min bil varit inne hos dem i ett par veckor utan att felet med det höga HC-värdet kunnat åtgärdas. De bytte lite slangar här och var men när jag frågade vad felet kunde bero på så fick jag, efter 2 veckor, till svar : "jaaa du... säg det...Bilen har ju ett par år på nacken och är allmänt sliten". Nu ska bilen ombesiktigas och det är högst osäkert om HC-värdet sjunkit till under 100. Enligt BMW:s mätningar ligger värdet kring 100 och jag kan lika väl få 99 som 101 :D Gissa om jag kommer att vara nervös vid avgasmätningen hos SBP. Jag har alltså för högt HC-värde (hade 130 och gränsen är 100). De andra värdena är ok (bl.a. ligger Lambda på 1,0). Har nyligen bytt olja, tändstift, oljefilter och luftfilter. Bilen är en 318is (E30). Ps. Lite cred ska BMW ha då jag slapp betala felsökningsavgiften som gick på en tusenlapp Ds. |
|
|
K-sprit i tanken är ett gammalt raggarknep inför besiktning. Det räcker att hälla i 3-4 småflaskor på 10-15 liter bensin. Häller du i förmycket kan det faktiskt ge motsatt effekt - högre co-värden. Jag lyckades med den bedriften i en gammal Amazon för 15 år sedan. Gr8ride |
|
|
E85 funkar på samma sätt som K-sprit. Men som sagt om man häller i för mycket så kan t.ex lambdavärdet sticka iväg. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Angående K-sprit så kommer här länken till Kemetyls produktdatablad: Länk Flera flaskor K-sprit i tanken tricket härstammar väl från den tiden då K-sprit var det enklaste sättet att få tag på Etanol. Idag får du ju flera liter E85 (85% Etanol) för vad du får ge för några deciliter K-sprit (99,5 % etanol). //Stenback |
|
|
Säger som andra här. Se till att bilen är riktigt varm när du kommer till besiktningen. O skulle besiktningsgubben fråga om du har varmkört den så säg nej och be honom köra en runda till.. det skadar inte. Men min förra E36a hade jag ofta problem med avgasvärdena.. d e mer som utrustning på -e36(?) hehe. Men efter riktig varmkörning så visade värdena alltid bra.. lycka till!! // M.v.h. Daniel |
|
|
Mina föräldrars gamla volvo (HOST) 740 -91 körde vi 60 %bensin och 40% k-sprit för katalysatorn var nästintill tom....den gick prcis igenom med det... ///325/// |
|
| enligt Etanol.nu så bör du kunna köra en BMW 318IS på ca. 40% inblandning av E85 utan modifiering. Jag skulle ta lite mindre än så... | |
|
Jag brukar köra min 318is/93 på ca 15l E85 på en full tank (65l). Har inte haft några problem med detta. Även jag hade högt värde en besiktning, då utan E85. Fick köra en sväng och mäta om. Stannade och tog ur luftfiltret (som var nytt), körde sedan på 2an i 6500varv i ca 1,5km sedan var värdet i princip noll. Eldade nog ur en hel del skit ur systemet på detta vis samt värmde allt rejält. Dock sved det lite i motorörat av detta hysteriska varvande... Mvh Per L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.